۱۴۰۳-۰۲-۱۹ - ۹:۳۸

بدهی ۲۳ هزار میلیارد تومانی دولت به گندم‌کاران

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران کشور گفت: دولت از ۱۰ فروردین تاکنون یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم از گندمکاران خریده است اما تاکنون هیچ مبلغی به آنها پرداخت نکرده و در نتیجه نزدیک به ۲۳ هزار میلیارد تومان به گندم‌کاران بدهکار است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛عطآلله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران از پیامدهای منفی تسویه‌حساب نکردن دولت با گندم‌کاران گفت و توضیح داد: دولت از ۱۰ فروردین تاکنون یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم از گندمکاران خریده است اما تاکنون هیچ مبلغی به آنها پرداخت نکرده و در نتیجه نزدیک به ۲۳ هزار میلیارد تومان به گندم‌کاران بدهکار است.

وی افزود: این حجم از گندم با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو از گندم‌کاران خریداری شده و البته جایزه تحویل گندم که هر ساله اعلام می‌شود نیز هنوز اعلام نشده است، سال گذشته گندم با قیمت ۱۵ هزار تومان در هر کیلو از گندم‌کاران خریداری شد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران تصریح کرد: این نخستین بار است که چنین تاخیری در پرداخت اتفاق افتاده و هر سال دولت حداکثر تا یک هفته پس از خرید با گندم‌کاران تسویه‌حساب می‌کرد اما امسال هنوز پرداختی صورت نگرفته و این امر اعتراض کشاورزان را برانگیخته است.

هاشمی اظهار کرد: بدقولی دولت در تسویه‌حساب با گندم‌کاران سبب می‌شود آنها تمایل پیدا کنند گندم خود را به عنوان خوراک دام به دامداری‌ها و دیگر مصرف‌کنندگان گندم به عنوان خوراک دام و طیور بفروشند و تنها امتیازی که این معامله برای آنها دارد اینست که دامداران در زمان معامله و بدون تاخیر پول کشاورزان را پرداخت می‌کنند در نتیجه این بدقولی دولت علاوه بر اینکه به متضرر شدن گندم‌کاران می‌انجامد امنیت غذایی کشور را به خطر می‌اندازد.

وی یادآور شد: دامداران و دیگر مصرف‌کنندگان نهاده‌های دام و طیور هم گندم را به دیگر نهاده‌ها ترجیح می‌دهند چون ارزان‌تر است.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در ادامه از تولید حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در سال گذشته خبر داد و گفت: دولت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این مقدار را خرید.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال برداشت گندم به دلیل زیاد بودن بارش‌ها وضعیت مطلوبی داشته باشد و کل تولید به ۱۴ میلیون تن هم برسد، البته حصول این دستاورد مشروط به اینست که اوضاع مالی گندم‌کاران خوب باشد.

منبع:ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=70458
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما