۱۴۰۳-۰۱-۲۸ - ۱۰:۲۸

طلب ۲۶۳ میلیون دلاری از ترکیه بابت صادرات برق

مدیر دفتر تجارت خارجی برق توانیر گفت: علیرغم کلیه اقدامات صورت گرفته از جمله مذاکرات توانیر و شرکت ترکیه‌ای گنت و تلاش‌های دیپلماتیک از مجاری مختلف، همچنان مطالبات صادرات برق به این کشور بلاوصول مانده است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مهرداد اقلیمی درباره بدهی ترکیه بابت واردات برق از ایران اظهار داشت: بیش از یک دهه است که قراردادی بین شرکت “توانیر” از ایران و شرکت خصوصی به نام “گنت” ترکیه منعقد ‌شده بود. در سال‌های منتهی به سال ۲۰۱۶ میلادی بدلیل امتناع شرکت مذکور در پرداخت بدهی بابت واردات برق از ایران، صادرات به این کشور قطع و متوقف شد. بر این اساس شرکت توانیر مطالباتی حدود ۲۶۳ میلیون دلار از شرکت یاد شده بابت بهای برق فروخته شده دارد که علیرغم کلیه اقدامات صورت گرفته از جمله مذاکرات طرفین و تلاش‌های دیپلماتیک از مجاری مختلف، همچنان بلاوصول مانده است.

ارجاع به داوری سوئیس

وی افزود: شرکت توانیر به منظور وصول مطالبات خود، قصد طرح اختلاف در مرجع داوری پیش‌بینی شده در توافقنامه فی‌مابین را دارد که مطابق آن موسسه داوری سوئیس به عنوان مرجع داوری انتخاب شده است.

مدیر دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر گفت: بر اساس اصل ۱۳۹ قانون اساسی و با هماهنگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری لایحه دولت برای ارجاع موضوع به داوری تنظیم و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود که بدنبال طرح موضوع در صحن علنی مجلس طی روز یکشنبه مورخ ۱۹ فروردین سال جاری، ارجاع موضوع به داوری از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تایید و به تصویب رسید.

دریافت مطالبات از افغانستان بروز است

وی درباره مطالبات صادرات برق از دیگر کشورها خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی دو سال گذشته تمامی مطالبات بهای برق صادراتی دریافت شده است و در حال حاضر نیز طرف افغانستانی در پرداخت‌های مستمر خود کوشا بوده بطوریکه تقریبا در دریافت مبالغ با این کشور به روز هستیم.

پرداخت به موقع عراق

اقلیمی خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص کشور عراق نیز در دریافت مبالغ صورتحساب‌های برق صادراتی تقریبا به روز هستیم به نحوی که با پیگیری‌های صورت گرفته طرف عراقی نسبت به پرداخت مبالغ در موعد مقرر اقدام می‌کند.

منبع:ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=69601
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما