۱۴۰۳-۰۱-۲۷ - ۱۵:۳۶

رشد ۸ درصدی تولیدات شیلاتی طی دو سال اخیر

رییس سازمان شیلات ایران گفت: تولیدات شیلاتی در کشور با رشد ۸ درصد از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تن ظرف دوسال اخیر افزایش یافته است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛سید حسین حسینی با اشاره به نامگذاری امسال با شعار “جهش تولید با مشارکت مردمی” اظهارداشت: افزایش کمی و کیفی تولید آبزیان با مشارکت مردمی در دستورکار این سازمان قرار دارد و ما در سه محور رشد ، پایداری و خوداتکایی تولید برنامه ریزی کرده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور شیلاتی افزود: در حوزه خوداتکایی در تامین نهاده ها، در گذشته برای تامین خوراک آبزیان و تخم چشم زده ماهیان قزل آلا وابسته بودیم، اما اکنون علاوه بر تامین نیاز داخل ، صادرکننده هستیم.

وی ادامه داد: ما بیوتکنولوژی تولید تخم چشم زده را داریم و واردات بخشی از تخم چشم زده ماهیان قزل آلا به علت علاقه مندی پرورش دهندگان صورت می گیرد.

حسینی موضوع پایداری تولید را در حوزه آبزی پروری و صیادی مهم دانست و گفت: در صید و صیادی ، ماهیگیری مسولانه را پی گیری می کنیم و تغییر روش های مخرب و آسیب زننده صید و ارتقای کیفیت آبزیان در دستور کار سازمان شیلات ایران است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تکثیر و رهاسازی بچه ماهی برای پایداری صید و صیادی در آب های کشور تصریح کرد: امسال نزدیک به ۴۰۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی تکثیر و در رودخانه های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد.

حسینی اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۳ تکثیر و رهاسازی ۵۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی را هدفگذاری کرده‌ایم.

وی درباره استقرار سازه ها در دریا، گفت: تا پیش از دولت سیزدهم نزدیک به ۱۰ هزار سازه طی سالیان متمادی در دریا مستقر بود، اما ظرف دو سال اخیر ۵ هزار سازه به این عدد اضافه شده است.

رییس سازمان شیلات ایران در مورد جهش و پایداری تولید در حوزه آبزی پروری نیز ابراز داشت: در آبزی پروری علاوه بر افزایش بهره وری در واحد سطح، مزارع به دستگاه های نانو حباب تجهیز شده‌اند که موجب می شود پیکره آبی برای ماهی دار کردن تا ۲ برابر افزایش یابد، از حداقل آب به صورت بهینه استفاده شود، تلفات به حداقل برسد و ضریب تبدیل غذا برای پرورش دهندگان بهبود یابد.

وی در مورد مشارکت مردمی در بخش شیلات کشور نیز گفت: فعالیت شیلاتی ماهیت درونزا و مردمی است و ما بحث مشارکت مردمی را در دو بخش تصمیم سازی و تصمیم گیری دنبال می کنیم.

حسینی افزود: در بخش تصمیم سازی با بهره برداران، تشکل ها، تعاونی ها و اتحادیه های صیادی و آبزی پروری همراهی و تعامل داریم و از تجربیات آنان استفاده می کنیم و سیاست های وزارتخانه را به آنان انتقال می دهیم.

وی با اشاره به شناسنامه دار کردن مزارع با توافق اتحادیه ماهیان سردآبی و گرم آبی تصریح کرد: اردیبهشت امسال با توجه به تفاهم نامه ای که با اتحادیه ماهیان سردآبی و گرم آبی منعقد کرده ایم، قرار است تمام مزارع آبزی پروری توسط خود بهره برداران شناسنامه دار و کد رهگیری محصول از تولید تا بازار لحاظ شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: در حوزه تصمیم گیری نیز از ظرفیت های مردم و بهره برداران در بخش های واردات و صادرات استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما می توانیم از ظرفیت های بهره برداران و تولیدکنندگان شیلاتی در چگونگی و چرایی واردات و صادرات استفاده کنیم و مصرف کننده و تولید کننده در تصمیم گیری می توانند به ما کمک زیادی کنند.

حسینی با بیان این که صنعت شیلات از اولویت ها در بخش سرمایه گذاری است، اذعان داشت: سال گذشته با جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان، رکورد سرمایه گذاری در بخش شیلات شکسته شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱.۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش شیلات انجام شد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=69568
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما