۱۴۰۳-۰۱-۰۴ - ۱۲:۵۴

صادرات ۱۳۱۱ تن عسل به کشورهای مختلف

مجری طرح زنبورداری گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، یکهزار و ۳۱۱ تن عسل به کشورهای مختلف صادر شده است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مجری طرح زنبورداری گفت: به دنبال ثبت محور شدن تقاضای شناسنامه زنبورداری، بخش زیادی از بروکراسی اداری حذف و تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ شناسنامه الکترونیکی صادر شده است.

حسین اکبرپور افزود: شناسنامه الکترونیکی قابلیت صدور برای دست‌کم ۳۰ کلنی را دارد.

به گفته وی بر اساس مصوبه هیات مقررات‌زدایی، در سال جاری متقاضیان برای دریافت شناسنامه زنبورداری با مراجعه به درگاه ملی مجوزهای دولت و ورود به سامانه مجوزهای کشاورزی، اطلاعات درخواستی را ثبت و شناسنامه زنبورداری را به صورت آنی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به کوچ سالیانه و استقرار زنبورستان‌ها گفت: مقررات کوچ از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین سال نو قبل از کوچ به سازمان استان‌ها ابلاغ می‌شود تا مجوز برای کوچ و استقرار زنبورستان‌ها صادر شود، به این ترتیب زنبورداری که قصد جابجایی کُلُنی را دارد باید از مراجع قانونی مبدا و مقصد با حفظ ضوابط برای صیانت از سرمایه خود، اجازه کوچ و استقرار دریافت کند.

مجری طرح زنبورداری بر اساس آمار سرشماری سال ۱۴۰۲ گفت: امسال سرشماری از ۱۸ مهر با مشارکت ۷ هزار نفر از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به مدت دو هفته در یکهزار و ۵۰۰ مرکز خدمات کشاورزی انجام و به این روش ۱۱ میلیون و ۴۳۲ هزار کلنی زنبور عسل سرشماری شد.

وی در این سرشماری میزان تولید عسل کشور را ۱۲۱ هزار تن، ژل رویال ۹ تن و ۱۴۲ کیلوگرم، موم ۲ هزار و ۷۳۵ تن، گرده گل ۸۸۵ تن و بره‌موم ۱۸۳ تن اعلام کرد.

اکبرپور در ادامه افزود: ۷۳ هزار تن شکر از ابتدای دولت سیزدهم برای تغذیه ملکه در نوبت بهاره، پاییز و زمستان‌گذرانی اختصاص یافته است، در سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار تن شکر با محوریت اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین و تشکل‌های استانی توزیع شد که ۱۳ هزار تن آن جذب شد.

وی یادآور شد: به طور متوسط هر کلنی به ۱۰ کیلوگرم شکر در سه نوبت بهاره، پاییز و زمستان‌گذرانی نیاز دارد که در پایان سال ۱۴۰۲ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، اختصاص نهاده از طریق سامانه بازارگاه انجام گرفت.

پرداخت ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به زنبورداران

اکبرپور در رابطه با اختصاص وام و تسهیلات به صنعت زنبورداری گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون به یکهزار و ۷۰۸ واحد زنبورداری متقاضی تسهیلات، ۲۱۱ میلیارد تومان وام پرداخت شده است و ۱۵۷ فقره تسهیلات به مبلغ ۴۴ میلیارد تومان در قالب قرض‌الحسنه به متقاضیان خرید نهاده اختصاص یافته است.

صادرات یک هزار و ۳۱۱ تن عسل

مجری طرح زنبورداری از ظرفیت ۱۰ هزار تنی صادرات عسل خبر داد و گفت: پتانسیل مناسبی در کشور وجود دارد که به طور کامل از آن استفاده نشده است به طوری که در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، یکهزار و ۳۱۱ تن عسل به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی در رابطه با توسعه صادرات عسل بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه با چین و پیگیری برای تعاملات با ارمنستان از جمله طرح‌های در دست اقدام است، با روسیه هم در حال رایزنی هستیم.

اکبرپور ادامه داد: ارمنستان و قرقیزستان دروازه ورود ما به اروپا و اوراسیا است که به دلیل صفر بودن نرخ تعرفه ترجیحی عسل به راحتی محصول خود را با هزینه کمتر به کشورهای مقصد صادر کنیم.

وی در پایان گفت: زنبورداری صنعت پربازده است این صنعت با ۹۵ هزار بهره‌بردار تولیدات سلامت محور را عرضه می‌کند و علاوه بر تولید در گرده‌افشانی محصولات کشاورزی مانند بادام و آفتابگردان نقش تعیین‌ کننده دارد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=69054
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما