۱۴۰۲-۱۲-۲۸ - ۱۵:۵۲

ارزش صادرات تخم مرغ به ۱۷۰ میلیون دلار رسید

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: امسال ۱۳۵ هزارتن تخم مرغ به ارزش بالغ بر ۱۷۰ میلیون دلار صادر شد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در نشست خبری امروز گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که امسال با رشد ۱۰۰ هزارتنی به یک میلیون و ۳۳۰ هزارتن رسید.

به گفته او، بنابر آمار در کنار یک میلیون و ۳۳۰ هزارتن تخم مرغ صنعتی، ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتن تخم مرغ بومی در کشور تولید می شود.

مرادی درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ گفت: بنابر آمار امسال ۱۳۵ هزارتن تخم مرغ به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار به بازارهای منطقه صادر شد، درحالیکه تا ۳ سال گذشته میزان صادرات ۲۰ هزارتن بوده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن از ثبات قیمت تخم مرغ خبر داد و گفت: بعد از اصلاحات اقتصادی، قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ ۴۷.۳۰۰ تومان اعلام شدکه به رغم افزایش نرخ نهاده‌های دامی، قیمت مصوب موقت تغییر نکرد.

او با اشاره به آمار جوجه ریزی مرغ تخم گذار افزود: امسال میزان جوجه‌ریزی هم شکسته شد و به طور میانگین ۵۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد. همچنین تعداد گله‌های مولد اجداد از ۲ گله به ۳ گله افزایش یافت که هر قطعه جوجه تخم گذار تولید ۱۵۰ تن تخم مرغ را تضمین می‌کند.

به گفته مرادی، با توجه به همکاری‌های انجام شده با صندوق بیمه کشاورزی امروز ۱۰۰ درصد حوزه مرغ تخم گذار کشور بیمه هستند.

او با تاکید بر بهبود بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده افزود: ۳۰ درصد تولیدات کشور در قالب شرکت‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود تا با بهبود بهره‌وری بهای تمام شده این محصول برای مصرف کننده کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول از افزایش سرانه مصرف تخم مرغ خبر داد و گفت: سرانه مصرف تخم مرغ از ۱۱.۵ کیلو به ۱۴.۵ کیلو رسیده است که از سرانه متوسط دنیا بالاتر است، اما نسبت به کشورهای توسعه ۱۷ تا ۱۸ کیلوست که انتظار می رود به این رقم برسد.

او با اشاره به دغدغه های تولید تخم مرغ گفت: دغدغه‌های اتحادیه در حوزه تولید این است که با سیاست گذاری‌ها به سوی فعالیت‌های زنجیره‌ای حرکت شود تا در کنار واحدهای بزرگ تولیدی، واحدهای کوچک هم امکان ادامه تولید را داشته باشند. در این راستا برخی تعاونی‌ها فعالیت زنجیره‌ای خود را آغاز کرده‌اند که در حال گسترش به سایر بخش‌های این صنف است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن افزود: سه سال قبل دو شرکت زنجیره‌ای در تولید تخم مرغ داشتیم اما سال ۱۴۰۱ این دو شرکت به۶ واحد و امروز به ۱۹ شرکت افزایش یافته است. در حقیقت می توان گفت که ۳۰ درصد تولید تخم مرغ در کشور در قالب زنجیره‌ها صورت می گیرد.

او به راه‌اندازی پویش هر مرغدار یک مدرسه اشاره کرد و گفت: مرغداران به صورت خودجوش در کشور تخم مرغ به صورت رایگان به مدارس تحویل می دهند. این پویش به تازگی شروع شده و امیدواریم ادامه دار شود.

مرادی با بیان اینکه تولید تخم مرغ در سال ۱۴۰۳ نسبت به امسال ۷۰ هزارتن افزایش می یابد، افزود: پیش بینی می شود برای سال آینده میزان صادرات را به ۱۶۰ هزار تن برسانیم. همچنین در تولید تخم مرغ رتبه ۹ دنیا را داریم.

مرادی گفت: ضریب نفوذ مکانیزاسیون در صنعت تخم مرغ ۴۰ درصد است که البته قابلیت این را داریم تا ۱۰۰ درصد نیز افزایش دهیم. افزایش ضریب مکانیزاسیون منجر به صرفه جویی ۶۰۰ تن نهاده در روز و ۳.۶ میلیون مترمکعب آب در سال است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=69035
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما