۱۴۰۲-۱۰-۰۳ - ۱۵:۲۸

کیفیت سود، عاملی تعیین­ کننده در محاسبات سهامداران

کارشناس مالی گروه توسعه ملی در تشریح اهمیت کیفیت سود به عنوان عاملی تعیین کننده در محاسبات سهامداران گفت: سود باکیفیت سودی است که با مفروضات توجیه­ پذیر کسب و کار و فعالیت ­های عملیاتی حاصل شده باشد؛ به نحوی که جریان نقد ناشی از آن، موتور محرک کسب و کار و عامل اصلی پیشرفت شرکت به شمار ­رود؛ لذا به عنوان یکی از پارامترهای کیفیت سود می­ توان به سودی اشاره نمود که پشتوانه جریان نقدی مناسبی داشته باشد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛زینب عبدی، کارشناس مالی گروه توسعه ملی در یادداشتی نوشت: کیفیت سود بنگاه ها به دلیل اهمیت بالای آن، به کانون توجه در ارزیابی عملکرد مالی تبدیل شده است. در واقع، کیفیت سود در میان موضوعات تحلیلگری مالی، موضوعی پیچیده به شمار رفته و تاکنون تعریف دارای چارچوب مشخصی از این مفهوم و یا شاخص معینی برای آن ارائه نشده است. با توجه به اینکه سرمایه­ گذاران به دنبال فعالیت­ های سودآور هستند، جهت جلوگیری از تصمیمات نادرست، نباید فقط به سود و روند افزایشی آن اکتفا کنند و به همین خاطر، یکی از معیارهای ارزیابی سود، «کیفیت سود» می‌باشد.

به عبارت دیگر، سود باکیفیت سودی است که با مفروضات توجیه­پذیر کسب و کار و فعالیت­ های عملیاتی حاصل شده باشد. در حقیقت جریان نقد ناشی از آن موتور محرک کسب و کار و عامل اصلی پیشرفت شرکت به شمار می­ رود؛ لذا به عنوان یکی از پارامترهای کیفیت سود می­توان به سودی اشاره نمود که پشتوانه جریان نقدی مناسبی داشته باشد.

یکی دیگر از پارامترهای کیفیت سود در بنگاهها، قابلیت تکرارپذیری سود به واسطه تکرار فعالیت عملیاتی شرکت می‌باشد. در واقع، فعالیتی که تنها یک مرتبه باعث کسب سود می­ شود، در تحلیلگری مالی به سود ناپایدار اطلاق می‌گردد. بعضاً عملکرد شرکت­ها بواسطه رخدادهای ناپایدار، رشد قابل ملاحظه­ ای پیدا می‌کنند که این سود باکیفیت به شمار نمی­رود. موضوع اصلی در بنگاههای اقتصادی آن است که در مواجهه با چنین مواردی، سود حسابداری را به نحوی مدیریت نمایند تا ساختار کسب و کار از پایداری خارج نشود.

برای مثال زمانی که یک شرکت، سود بدون پشتوانه نقدی را در مجمع تقسیم نماید، با یک کسری تراز نقدی جبران­ ناپذیر روبرو شده که برای ایفای تعهدات خود می­بایست یا به سراغ اخذ تسهیلات برود و یا به سراغ فروش دارایی که هر دوی این تصمیمات می­ تواند در آینده، وضعیت شرکت را نسبت به قبل ضعیف­ تر نماید. با اخذ تسهیلات، هزینه­ های بهره شرکت در دوره بعدی موجب کاهش سود شرکت و فروش دارایی منجر به کوچکترشدن سایز شرکت می­ گردد؛ لذا تقسیم سود بدون پشتوانه نقد و یا تکرار ناشدنی، در نهایت برای شرکت و سهامداران آن منافع مثبتی به همراه نخواهد داشت.

در این مرحله، راهکار اصلی افزایش سرمایه سود حاصله و انتقال آن به حساب پایدار سرمایه است که با این عمل، سود حاصل از عملیات غیرنقد و یا تکرارناشدنی در شرکت باقی خواهد ماند و به بدنه شرکت اضافه خواهد شد و شرکت در آینده کسب و کار خود می­ تواند از مزایای این رخداد پایدار بهره­ مند گردد. در این میان، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ ­ها بیش از هر شرکت دیگری در کشور با موضوع کیفیت سود دسته و پنجه نرم می‌کنند. این دسته بنگاهها بنا بر کسب و کار و وظایف اجرایی شان و البته استانداردهای حسابداری و قوانین تجارت کشور، بعضاً با سود بی­ کیفیت روبرو هستند و این چالش باید در این شرکتها با دقت بیشتری بررسی گردد.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=64646
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما