۱۴۰۲-۰۹-۰۶ - ۱۴:۲۹

مقایسه آمار صادرات پسته ایران و آمریکا

طبق آمارهای پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات)، در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی (ماه‌های ژانویه تا سپتامبر) ۶۷ میلیون یورو ارزش صادرات پسته ایران به اروپا بوده است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته در جهان، آمریکاست که ۵۰ درصد تولید پسته را در اختیار دارد. پس از آمریکا، ایران، دومین تولیدکننده بزرگ پسته در جهان است.

امسال تولید پسته در ایران رشد داشته و نسبت به پارسال ۲ برابر شده است. سال گذشته تولید پسته در ایران تحت تاثیر عوامل محیطی مانند سرمازدگی با کاهش همراه بود و حدود ۱۱۰ هزار تن پسته از باغات کشور برداشت شد اما امسال شاهد افزایش تولید این محصول بوده‌ایم و تولید پسته به ۲۱۰ هزار تن رسیده است.

نکته جالب توجه اینکه بیش از ۹۰ درصد پسته تولیدی ایران صادر می‌شود و تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن در داخل کشور مصرف می‌شود. اما امسال صادرات پسته با مشکلاتی همراه شده است. وضع مقررات سختگیرانه برای بازگشت ارز صادراتی، از موانع اصلی افت صادرات پسته ایران در سال جاری بوده است.

طبق آمارهای پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات)، در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی (ماه‌های ژانویه تا سپتامبر) ۶۷ میلیون یورو ارزش صادرات پسته ایران به اروپا بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد کاهش داشته است.

در اینفوگرافی زیر، میزان صادرات پسته آمریکا و ایران به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته را در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی می‌بینید. همچنین گفتنی است طبق گزارش یورواستات، آلمان مهم‌ترین خریدار پسته ایران در قاره اروپاست.

اینفوگرافیک | مقایسه آمار صادرات پسته ایران و آمریکا در سال ۲۰۲۳ | این کشور اروپایی مشتری اول پسته ایران است

منبع: همشهری آنلاین

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=63315
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما