۱۴۰۲-۰۶-۰۴ - ۱۶:۱۸

صادرات خرمای بم به ۷۰ کشور دنیا

نایب رئیس انجمن خرمای ایران در بم گفت: خرمای شهرستان بم با ۱۰۰ میلیون دلار ارز آوری به ۷۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛اکبری گفت: صادرات خرما کشور سالانه ۵۰۰ میلون دلار ارز آوری برای کشور دارد که سهم صادرات خرما رطب مضافتی بم، ۱۰۰ میلیون دلار است.

او افزود: رطب مضافتی بم سالانه به ۷۰ کشور دنیا صادر می‌شود و سالانه در شهرستان بم، ۱۰۰ هزار تن خرما و در شرق استان کرمان ۱۸۰ هزار تن خرما و رطب مضافتی تولید می‌شود.

نایب رییس انجمن ملی خرمای ایران بیان داشت: در دنیا ۷۰۰ واریته یا نوع خرما تولید می‌شود که ۴۰۰ نوع  آن در کشور ایران تولید می‌شود و  ارقام تجاری خرمای ایران، ۱۲ نوع خرما است و یکی از بیشترین رقم تولید و صادرات خرما در کشور رقم خرما مضافتی بم است.

او تصریح کرد: استان کرمان در بین استان‌های خرما خیز کشور، رتبه اول تولید خرما را به خود اختصاص داده است.

 اکبری  گفت: عارضه خشکیدگی در شهر ریگان، فهرج و نرماشیرخسارت وارد کرده است و در بعضی از باغات تا ۸۰ درصد محصول دچار عارضه خشکیدگی خوشه خرما شده است.

معقول، مدیر جهاد کشاورزی بم گفت: برداشت خرما در شهرستان بم رقم مرغوب و با کیفیت رطب مضافتی می باشد و یکی از بهترین ارقام خرمای جهان است.

او افزود: برداشت از سطح ۱۰ هزار و  ۵۰۰ هکتار نخیلات بم  از اول شهریور ماه آغازشده است و تا اواسط مهر ادامه دارد و پیش بینی می‌شود امسال ۸۰ هزار تن خرما تولید و روانه بازار شود.

معقول بیان داشت: با آغاز فصل برداشت خرما برای ۱۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی شده است و این افراد مشغول برداشت بهترین خرمای ایران و جهان، رطب مضافتی بم هستند.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=59011
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما