۱۴۰۲-۰۵-۳۰ - ۱۲:۰۴

چرا قیمت قارچ افزایش پیدا کرد؟

مسئول امور قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به شدت گرمای بی سابقه تابستان سال جاری و پاسخگو نبودن تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی موجود در سالن‌های قارچ برای کاهش دما تا حد لازم، عملاً میزان عملکرد واحدها در استان به شدت کاهش و هزینه تولید قارچ افزایش یافته است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛هایده وحید آفاق در خصوص تولید قارچ در خراسان رضوی اظهار کرد: استان ما با حدود ۲۴۰ واحد فعال مدرن، نیمه مدرن و خانگی با ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن، چهارمین استان تولید کننده قارچ خوراکی دکمه‌ای در سطح کشور است و حدود ۷ درصد تولید کشور به این استان اختصاص دارد.

وی افزود: قارچ خوراکی محصولی سرمادوست است و عدم کنترل دمای بهینه به شدت تولید آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به ماهیت و شدت گرمای بی سابقه تابستان امسال و پاسخگو نبودن تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی موجود در سالن‌ها برای کاهش دما تا حد لازم، عملاً میزان عملکرد واحدها به شدت کاهش و هزینه تولید قارچ افزایش یافته است.

مسئول امور قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر ساله با شروع فصل گرما اکثر واحدهای خانگی و کوچک به دلیل عدم برخورداری از سیستم‌های سرمایشی مناسب غیر فعال می‌شوند، تصریح کرد: غیر فعال شدن این واحدها، نیمه فعال شدن واحدهای نیمه مدرن در کنار خسارت‌های بالای وارده به واحدهای اقتصادی به دلیل گرمای شدیدتر از حد استاندارد، از جمله عواملی هستند که باعث کاهش میزان تولید و توزیع قارچ در سطح استان و کشور گردیده و باعث افزایش مقطعی قیمت قارچ در سطح بازار شده است.

وحید آفاق افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط مذکور و در نظر گرفتن متوسط میزان برداشت واحدها، هزینه تولید هر کیلوگرم قارچ بین ۵۵  تا ۶۰ هزار تومان بوده و هر کیلوگرم قارچ درجه یک در بورس تهران ۸۵ تا ۸۷ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. تولید قارچ استان از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۰۰۰ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی را به همراه داشته است.

وی با اشاره به کمبود نقدینگی اکثر تولیدکنندگان تاکید کرد: بالا رفتن قیمت مواد اولیه، بالا بودن هزینه‌های نیروی انسانی، پایین بودن کیفیت مواد اولیه از جمله کمپوست به دلیل کاهش کیفیت ترکیبات سازنده به علت خشکسالی‌های متوالی و مجهز نبودن اکثر واحدهای استان به تاسیسات سرمایشی قوی از جمله عواملی هستند که میزان تولید و عملکرد را در استان پایین آورده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=58744
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما