۱۴۰۲-۰۵-۳۰ - ۱۱:۰۵

تامین بنزین؛ از ذخایر استراتژیک تا سوآپ

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک بنزین شرایط خوبی دارد، درباره احتمال واردات گفت: نگاه ما این است که واردات به صورت سوآپ انجام شود.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛جلیل سالاری درباره ناترازی بنزین و نحوه تامین افزایش تقاضا اظهار داشت: برای رفع ناترازی از ۲.۵ تا ۳ میلیون لیتر در روز از ذخایر استراتژیک برداشت داریم و همچنین با مدیریتی که روی بحث توزیع سوخت انجام دادیم بنزین مورد نیاز تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک بنزین شرایط خوبی دارد، درباره احتمال واردات گفت: نگاه ما این است که واردات به صورت سوآپ انجام شود یعنی ما یک ظرفیتی برای واردات از شمال داریم و تمام تولید نیز در جنوب کشور است، ضمن اینکه انتقال از جنوب به شمال هزینه‌بر و تردد نفتکش‌ها در این مسیر طولانی خواهد بود، بنابراین حتی اگر تمام ذخایر هم پر باشد چنانچه بتوانیم از شمال محموله را وارد و در جنوب به صورت همنام و هم غیرهمنام تحویل دهیم؛ به نفع ما است، چون هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم کمک به کشور است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در گذشته هم همین نگاه سواپ همنام و غیرهمنام وجود داشته است حتی ما برای بحث نیروگاهی هم همین روال را داریم، تعدادی از نیروگاه‌ها در شمال کشور مستقر هستند؛ زمانی که گاز مشکل پیدا می‌کند ما مجبوریم از جنوب کشور سوخت را به شمال ببریم، در حالی که اگر بتوانیم از شمال وارد و در جنوب معوض بدهیم هم سواپ‌فی دریافت می‌کنیم که به نفع ما است و هم اینکه هزینه نقل و انتقال کم می‌شود.

وی درباره کیفیت بنزین تحویلی بیان داشت: نماینده دولت و مجموعه نظارت روی کیفیت سوخت توزیعی در کشور نظارت دارند و حتما گواهی کنترل کیفی صادر می‌شود و باتوجه به اینکه بر اساس کیفیت بنزین تحویلی؛ یارانه شرکت‌های پالایشی را محاسبه می‌کنیم، ملزم به رعایت استانداردها هستند.

سالاری درباره برنامه اختصاص سوخت به کارت ملی توضیح داد: طبق قانون سوختگیری باید با کارت سوخت خودرو صورت بگیرد زیرا موضوع اعتبار و بحث امنیتی مطرح است. یعنی اگر امروز بخواهیم یک تجهیز جدیدی را به سیستم اضافه کنیم حتما باید مجوز دستگاه‌ها را داشته باشیم، به عبارت دیگر اولین موضوع پدافند است و فعلا پدافند با این رویه مخالف است، بنابراین باید تائیدیه لازم اتخاذ شود، اینگونه نیست که ما خودمان راسا در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم. خیلی مواقع با هماهنگی مجموعه دستگاه‌های امنیتی باید اقدام کنیم، احتمالا در چند نازل به صورت پایلوت اجرا شده باشد و این به معنای اجرای سراسری نیست، روش‌ها و چالش‌ها را ارزیابی می‌کنیم و بعد تصمیم‌گیری می‌شود.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=58741
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما