۱۴۰۲-۰۵-۲۱ - ۱۰:۰۳

تجارت ۵ میلیارد دلاری با پاکستان طی ۵ سال آینده

بر اساس سند برنامه راهبردی همکاری‌های تجاری پنج ساله بین ایران و پاکستان (تا سال ۲۰۲۸)، روابط تجاری دو کشور می‌تواند تا ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛هادی طالبیان مقدم، سرپرست شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت در گفت و گو با صدا و سیما گفت: پاکستان با داشتن حدود هزار کیلومتر مرز زمینی با کشورمان دارای اهمیت بسزایی برای ما است. رویکرد دولت سیزدهم توجه به تجارت با آسیا به ویژه کشورهای همسایه است که در سیاست‌ها و رفتار دولت می‌توان مشاهده کرد.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه به پاکستان گفت: در پایان مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، سند برنامه راهبردی همکاری‌های تجاری پنج ساله بین دو کشور برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ امضا شد. بر اساس این سند، روابط تجاری ایران و پاکستان می‌تواند تا ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

سرپرست شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت درباره تجارت ترجیحی دو کشور بیان کرد: توافق تجارت ترجیحی ایران و پاکستان از سال ۱۳۸۵ برقرار شده، ولی در فهرست کالاها مشکلات و ابهاماتی وجود داشت که از سال گذشته این مشکلات شناسایی و رفع شده است.

طالبیان مقدم با اشاره به مذاکرات ایران و پاکستان درباره تجارت آزاد نیز گفت: پنجمین دوره مذاکرات تجارت آزاد میان دو کشور شهریور ماه امسال برگزار خواهد شد. قبل از این مذاکرات و نشست‌های بین دو طرف برای رسیدن به نتیجه مشخص در مورد ردیف کالاها و… انجام شده است. فرآیند نهایی شدن تجارت آزاد کار زمان بر و تخصصی است و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی نفع و مرتبط باید اظهارنظر بکنند. امیدوارم این فرآیند تا یکسال آینده نهایی شود.

وی با اشاره به تمایل پاکستان برای تهاتر کالا با ایران گفت: در سال‌های گذشته تهاتر کالا بین تجار و بازرگانان دو کشور به صورت سنتی و در حجم بسیار پایین انجام می‌شد ولی در حال حاضر دولت در تلاش است تا با ایجاد زیر ساخت‌ها لازم از بخش خصوصی برای تهاتر کالا حمایت کند.

گفتنی است، تجارت ایران و پاکستان در سال ۱۴۰۱، به دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار رسید. سهم صادرات کالاهای کشورمان به پاکستان بیش از سه میلیون و ۵۳۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش داشته است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=58253
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما