۱۴۰۲-۰۵-۰۲ - ۱۱:۲۴

فروش فرش‌های ایرانی به نام پاکستان در دیگر کشورها

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با بیان اینکه در شرایط فعلی به دلیل هزینه‌های بسیار بالا افراد اقدام به صادرات فرش‌های دستباف استان فارس نمی‌کنند، گفت: متاسفانه بسیاری از مواقع فرش‌های ایرانی به نام پاکستان در دیگر کشورها به فروش می‌رسد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مدت زمان زیادی است که دیگر در بازار فرش دستباف خبری از تقاضا نیست؛ روزهای پر رونق این هنر ایرانی تنها در خاطره‌ها مانده و دارهای قالی یکی پس از دیگری جمع آوری می شوند.

افراد با وجود تبحر و تخصص در زمینه کاری‌شان به دلیل شرایط اقتصادی،  سالها تجربه خود را در گوشه‌ای از ذهن گذاشته‌ و حالا دیگر از دار‌نشینی خسته شده‌اند، در این بین بعضی هم مانده‌اند تا فقط خاطرات شان را مرور کنند.

پایان روزهای خوش فرش دستباف

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز  با اشاره به اینکه موضوعات در عرصه سیاسی، فرش دستباف را از بازارهای دنیا عقب انداخت، گفت: مشکلات سیاسی در سال‌های گذشته باعث شده تا درب بسیاری از بازارهای دنیا به روی ما بسته شود و در معاملات و نقل و انتقال پولی و ارزی با مشکل مواجه شویم.

غلامرضا مفرحی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار فرش ایران در دنیا قفل شده است، ادامه می‌دهد: تحریم های داخلی و خارجی و صدور بخشنامه ها و قرار دادن پیمان ارزی، نبود زیر ساخت مناسب جهت صادرات شرایط را روز به روز برای فرش ایران در بازار دنیا با مشکل مواجه کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با بیان اینکه  تنها تعداد معدودی از افراد در استان فارس و شیراز اقدام به بافت فرش‌های سنتی و دستی می‌کنند، می‌گوید: حدود ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته در ایلات و شهرهای کوچک دارهای قالی در تمام خانه‌ها آویزان بود و مردم در کنار تمام کارها اقدام به بافتن فرش می‌کردند اما امروز شرایط به گونه دیگری رقم خورده است.

 سود پایین فرش دستباف و عدم حمایت

مفرحی با اشاره به اینکه نبود آموزش مناسب سبب شده تا بافنده‌ چندانی وجود نداشته باشد، تصریح کرد: در شرایط فعلی دیگر نه بافنده‌ها، نه خریداران و نه صادرکنندگان سود زیادی از کنار فرش دستباف نمی‌برند و تنها عشق و علاقه است که افراد را گاها ترغیب به بافتن فرش می‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز تصریح می‌کند: بسیاری از فرش‌های دستباف تیره‌های قشقایی در استان فارس از بین رفته است و عدم حمایت و مقرون به صرفه نبودن باعث شده تا دیگر افراد از بافت فرش‌های دستباف استقبال نکنند.

قاچاق پشم از ایران به هند، پاکستان و افغانستان

مفرحی با بیان اینکه مواد اولیه فرش دستباف در ایران وجود دارد، می گوید: متاسفانه شاهد قاچاق موادی مانند پشم از ایران به کشورهای هند، پاکستان و افغانستان هستیم که به رغم اعتراضات تشکل‌ها و فعالان اما از این اقدام جلوگیری نشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با اشاره به اینکه آمریکا یکی از بهترین بازارهای دنیا برای فرش دستباف است، بیان می‌کند: در گذشته بسیاری از محصولات و فرش دستباف ایران با نام‌های پاکستان به آمریکا ارسال می‌شد که این اقدام بسیار هزینه بر بود.

 فروش فرش‌های ایرانی به نام پاکستان

مفرحی با بیان اینکه در شرایط فعلی هزینه‌های بسیار بالا و مدت زمان زیاد باعث شده تا دیگر افراد اقدام به صادرات فرش‌های دستباف ایرانی و استان فارس نکنند، ادامه می‌دهد: متاسفانه بسیاری از مواقع فرش‌های ایرانی به نام پاکستان در دیگر کشورها به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با اشاره به اینکه افزایش نرخ پشم و … شرایط را برای فعالان فرش دشوار کرده است، می‌گوید: تا زمانی که اقتصاد دنباله رو سیاست باشد نمی‌توان راه پیشرفتی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه مزایای بی حد و مرز فرش باعث شده تا این حرفه به صنعت تبدیل شود، ادامه می‌دهد: در ۴۰ سال گذشته حدود ۷۰ درصد بازار جهانی فرش به محصولات ایرانی تعلق داشته که حدود ۲۵ درصد جمعیت ایران هم درگیر تولید فرش دستباف بودند.

مفرحی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد بازار جهانی فرش به محصولات ایرانی تعلق دارد، می‌گوید: سیاست‌های اشتباه دولت‌ها و تامین منافع یک سری افراد خاص در دهه ۶۰ ضربه بزرگی به صنعت فرش وارد کرد و دیگر این صنعت نتوانست روی خوش را ببیند.

به اسم حمایت به فرش دستباف ضربه زدند

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با بیان اینکه بسیاری از ارگان‌ها در سال‌های گذشته به اسم حمایت از فرش دستباف ضربه بزرگی را به این بخش وارد کردند، بیان می‌کند: بافندگان برای صادرات فرش دستباف باید مبلغ زیادی را به دولت پرداخت می‌کردند از این رو بسیاری از ارگان‌ها با یک مزایای بهتری اقدام به صادرات فرش کردند که تمام این عوامل سبب شد تا بخش خصوصی توان رقابت را از دست بدهد و در نهایت شکست بخورد.

مفرحی خاطرنشان می‌کند: قیمت هر متر گلیم برای فعالان بخش خصوصی تا کشور مقصد حدود ۱۲ هزار تومان بود؛ اما چندین سازمان گلیم‌ها را با قیمتی بالغ بر متری ۸ هزار تومان می‌فروختند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز می‌گوید: افراد بدون سرمایه دولتی و پشتوانه در این صنعت نابود می‌شوند، در حال حاضر دیگر راه علاجی جز تصحیح سیاست خارجه کشور نمی‌تواند شرایط فرش دستباف را التیام بخشد.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=57435
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما