۱۴۰۲-۰۴-۲۷ - ۱۶:۵۱

تولید خاویار پرورشی به ۲۰۰ تن می رسد

معاون وزیر جهاد گفت: بر اساس طرح‌های بخش کشاورزی در برنامه هفتم، تولید ۲۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۲۰۰ تن خاویار هدفگذاری شده است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات کشور در هشتمین همایش ملی خاویار گفت: تاریخ شیلات با ماهیان خاویاری آغاز شده و امروز این ماهی با فرهنگ و هویت ما پیوند خورده است.

او افزود: سازمان شیلات ایران به عنوان متولی تولید و بهره‌بردار محصولات پروتئینی آبزی، در سیاست‌های خود به سمت نقش آفرینی در حوزه امنیت غذایی در کنار منابع مطمئن و پایدار دریایی پیش رفته است.

حسینی با اشاره به حجم تولید آبزیان در کشور گفت: کل تولید سال گذشته محصولات آبزی یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن بود که سهم تولیدات آبزی پروری ۵۹۹ هزار تن و صید و صیادی ۷۶۲ هزار تن بود. ارزش محصولات شیلاتی صادر شده از کشور ۶۰۵ میلیون تن ثبت شده که تراز مثبت آن ۵۶۵ میلیون دلار می‌شود. به این ترتیب رکورد تولید آبزیان سال گذشته در کشور شکسته شد.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: ارزش اقتصادی تولید محصولات آبزی در کشور ۱۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب ماهیان زینتی این عدد به ۱۱۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

او افزود: این عملکرد، حکایت از تولیدات صادرات محور در محصولات شیلاتی و آبزی پروری دارد.

حسینی با بیان اینکه به لحاظ کمی سهم محصولات شیلات در بخش کشاورزی یک درصد است، گفت: این عدد به لحاظ ارزش افزوده بیش از ۱۰ درصد از آورده محصولات کشاورزی را تشکیل می‌دهد.

او افزود: بهره برداری از ماهیان خاویاری، نخست به صورت صید اتفاق می‌افتاد، اما از سال ۲۰۱۱ که این گونه ماهیان در لیست قرمز به عنوان گونه‌های در حال انقراض قرار گرفت علاوه بر کاهش صید، سازمان شیلات به همراه سایر کشور‌ها برای حفاظت از این ماهیان به بازسازی ذخایر پرداخت. سال گذشته اعتبار تخصیص داده شده برای این امر ۳۸.۵ میلیارد تومان بود که امسال به ۹۰ میلیارد تومان رسیده است.

حسینی ادامه داد: برای حفاظت از ذخایر ارزشمند ماهیان خاویاری، سال گذشته دو میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شد و هدف گذاری شده تا این عدد به ۵ میلیون بچه ماهی برسد.

معاون وزیر جهاد با اشاره به آمار تولید ماهیان خاویاری در مزارع پرورش ماهی گفت: تولید گوشت این نوع ماهیان به شیوه پرورش، از ۳۶۳ تن به ۴ هزار و ۶۲۶ تن رسیده همچنین آمار استحصال خاویار از ۱۱ تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۸ تن در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به ۱۹۶ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور افزود: این مزارع ظرفیت تولید ۸ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۸۰ تن خاویار را دارند. مزارع در ۲۲ استان پراکنده بوده، اما ۵۰ درصد تولید ماهیان خاویاری در استان‌های شمالی انجام می‌شود.

او با اشاره به هدف گذاری تولید این گونه ماهیان در برنامه هفتم گفت: برنامه تولید برای ۲۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۲۰۰ تن خاویار در انتهای برنامه هفتم  هدف گذاری شده است.

رئیس سازمان شیلات گفت: درآمد حاصل از صادرات محصولات حوزه شیلات، سهم ماهیان خاویاری ۳ دهم درصد بوده، اما به لحاظ ارزشی ۲.۲ درصد از کل صادرات و ارزآوری این حوزه را به خود اختصاص داده است.

جذب ۱۱ هزارمیلیارد تومان سرمایه در بخش شیلات

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به ۳ مؤلفه سرمایه گذار، دانش و اقلیم گفت: شاهد هستیم با این ۳ فاکتور تحول بزرگی در حوزه آبزی پروری کشور به وجود آمده است.

او با اشاره به حجم سرمایه گذاری این بخش یادآور شد: سال گذشته صنعت شیلات موفق شد ۱۱ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه داشته باشد که بیش از ۷ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش خصوصی بود. این عدد نسبت به سال قبل ۴.۳ برابر شده است.

حسینی گفت: امروز ایجاد یک تشکل صنفی برای مسائل و مشکلات تولید ماهیان خاویاری ضروری است. همچنین بیمه تخصصی شیلات با ترنور مالی ۱۱۹ میلیارد تومانی از دیگر زیرساخت‌های مهم این حوزه بوده که باید با همکاری مشترک صنف و نهاد‌های اجرایی تدوین شود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=57172
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما