۱۴۰۲-۰۴-۲۰ - ۱۴:۱۲

حجم آب ‌سدهای کشور ۲۰ درصد افزایش یافت

ایران در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته ۱۰ درصد بیشتر بارش داشته است و سدهای کشور نیز در مجموع ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته آب دارد، با این حال با مدیریت مصرف آب توسط مردم و کشاورزان، تاب‌آوری منابع آب افزایش می‌یابد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛حجم آب موجود مخازن سدهای کشور به ۲۴ میلیارد و ۳۸۰ میلیون متر مکعب رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت.

بر اساس این آمار مجموع ورودی سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون برابر ۲۸ میلیارد و ۲۸۰ میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشت.

همچنین خروجی سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون معادل ۲۳ میلیارد و ۸۰ میلیون متر مکعب بوده و نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.

* افزایش سهم محیط زیست از حقابه سدهای کشور

در این راستا، سعید نبوی، کارشناس مدیریت منابع آب گفت: عمده افزایش خروجی سدها صرف تامین حقابه محیط زیست و همچنین تامین نیاز کشاورزان شده است.

* مرور آمار بارندگی کشور

 آمار رشد ۲۰ درصد مخازن سدهای کشور در شرایطی به‌دست می‌آید که سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد بارش بیشتری را تجربه کرده است.

البته گسترده این بارش‌ها در سطح کشور متفاوت بوده و در حالی که ۱۸ استان کشور بارش بیشتری نسبت به سال گذشته دریافت کرده‌اند، ۱۲ استان باران کمتری نسبت به پارسال داشتند و یک استان نیز معادل سال گذشته دریافت باران داشته است.

با وجود افزایش متوسط بارش و ذخیره سدهای کشور، مدیریت مصرف آب از سوی مردم و کشاورزان می‌تواند به افزایش تاب‌آوری مخازن سدها و منابع آبی کشور ختم شود.

منبع:فارس

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=56814
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما