۱۴۰۲-۰۴-۱۱ - ۱۰:۲۹

جزئیات کارنامه تجاری ۱۳.۵ میلیارد دلاری ایران و ترکیه

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که رشد قابل توجهی در تجارت بین ایران و ترکیه در سال گذشته اتفاق افتاده است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع تجارت بین ایران و ترکیه در سال گذشته رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۰ پیدا کرده و با افزایش ۱۹ درصدی از نظر دلاری، رشد ۱۱۵ درصدی از نظر ریالی مواجه شده اما از نظر وزنی کاهش حدود هفت درصدی را تجربه کرده است.

این رشد در مبادلات تجاری ایران و ترکیه ناشی از افزایش ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی از نظر ریالی و ارزی است، چرا که به عنوان مثال صادرات ایران در سال گذشته به ترکیه از نظر وزنی با کاهش نسبی مواجه شده اما این صادرکنندگان ایرانی و تاجران ترکیه‌ای بوده‌اند که آمار صادرات ایران به ترکیه را با افزایش ۲۳ درصدی از نظر ارزش دلاری رو به رو کرده‌اند.

نگاهی به تجارت دو کشور نشان می‌دهد ایران در سال گذشته با صادرات حدود ۷.۵ میلیارد دلار محصولات مختلف به ترکیه، این شریک تجاری را با در همان رتبه سوم نگه داشته است. از سوی دیگر واردات ایران از همین کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۵ درصدی مواجه شده و ترک‌ها مانند سال گذشته سومین واردکننده به ایران هستند.

ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۵.۲ میلیارد دلار کالای مختلف از ترکیه وارد کرده بود و این کشور سومین کشور فروشنده به ایران لقب گرفته بود. در سال جاری نیز با واردات بیش از شش میلیارد دلار در همین رتبه در بین شرکای تجاری ایران قرار گرفته‌اند.

نگاهی به آمارهای واردات ترکیه به ایران در سال گذشته، نشان از کاهش پنج درصدی از نظر وزنی، افزایش ۱۵ درصدی از نظر ارزش دلاری و رشد ۵۱۶ درصدی از حیث ارزش ریالی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد.

سال گذشته چه کالاهای ایرانی مسافر ترکیه شدند؟

بررسی جزییات صادرات ایران به ترکیه نشان می‌دهد که «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» در رتبه نخست کالاهای صادر شده به ترکیه قرار گرفته و سهم بیش از ۴۱ درصدی را در این فهرست بلند بالا دارد.

پس از آن «آلومینیوم بصورت کارنشده، غیرممزوج» دومین محصول صادراتی به ترکیه است که تاجران این کشور برای خرید آن بیش از ۶۳۲ میلیون دلار هزینه کرده‌اند. البته «سایر اوره حتی به صورت محلول در آب» نیز در رتبه سوم در این جدول جزو عمده کالاهای صادراتی به ترکیه هستند که می‌توانید جزییات بیشتری از آن را در جدول زیر ببینید.

محصولات کشاورزی صدرنشین‌های واردات از ترکیه

واردات ایران از ترکیه با  جهش نسبی مواجه شده است.  «روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب (کارتام Carthame)، خام» نخستین کالای وارداتی است که برای ایران بیش از ۶۷۰ میلیون دلار خرج برداشته و  ۱۱.۰۳ درصد واردات ترکیه به کشورمان را شامل می‌شود. بعد از آن «ترا کتورهای جاده ا ی برای نیمه تریلرها» است که با ارزشی بالغ بر ۴۷۴ میلیون دلار و سهم ۷.۸۱ درصدی دومین رتبه را به خود اختصاص می‌دهد.

«ذرت دامی»، «تراکتور ها  فقط با موتور  پیستونی  درونسوز  تراکمی – احتراقی  (دیزل  یا نبمه دیزل) »، «موز سبز تازه یا خشک کرده» و غیره دیگر کالای خریداری شده تجار ایرانی از همتایان ترکی‌ در سال گذشته است که در رتبه‌های بعدی قرار گرفته و می‌توانید جزییات آن را در جدول زیر مشاهده کنید.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=56319
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما