۱۴۰۲-۰۴-۰۸ - ۱۰:۲۶

ایران و ترکیه چه کالاهایی را صادر می‌کنند؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی آمارهای صادراتی منتشر شده از سوی ایران و ترکیه و مقایسه میان این آمارها پرداخته است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛در این گزارش وضعیت کالاهای صادراتی دو کشور در ۲۱ گروه مختلف مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به بالا بودن میزان صادرات کلی اقتصاد ترکیه، در بسیاری از گروه‌ها نیز میزان صادرات این کشور از ایران بیشتر است.

در بررسی‌ها مشخص می‌شود که صادرات ایران در پنج گروه کالایی بیشتر از ترکیه بوده است. قهوه و چای، محصولات شیمیایی آلی، کودها، سرب و مصنوعات آن و روی و مصنوعات آن، پنج گروه کالایی هستند که در چارچوب آنها، ایران بیش از ترکیه صادرات داشته است.

بررسی وضعیت نشان می‌دهد که ایران در حوزه‌هایی مانند صادرات فلزات معمولی و مصنوعات و مواد پلاستیکی نیز توانسته با ترکیه رقابت خوبی داشته باشد اما در برخی حوزه‌ها فاصله زیاد است. برای مثال در گروه مربوط به خودرو و قطعات آن، ترکیه حدودا ۲۶ میلیارد دلار صادرات داشته، اما این عدد برای ایران تنها ۱۵۵ میلیون دلار بوده است. البته ترکیه در همین مدت در حوزه خودرو بیش از ۱۷ میلیارد دلار نیز واردات داشته که در رابطه با ایران این عدد بسیار کوچک تر است.

در حوزه پوشاک نیز از که سال‌ها قبل نقطه قوت اقتصاد ترکیه به حساب می‌آید، صادراتی ۳۴ میلیارد دلاری به ثبت رسیده، در حالی که این عدد برای ایران تنها ۶۷۳ میلیون دلار است.

آمارها نشان می‌دهد که در بعضی حوزه‌ها که ایران ظرفیت قابل توجهی دارد نیز از تمام توان کشور استفاده نشده است. برای مثال در حوزه صنایع داروسازی، صادرات ایران ۱۰۴ میلیون دلار بوده اما ترکیه توانسته حدود ۱.۷ میلیارد دلار صادرات داشته باشد.

در حوزه محصولات کشاورزی نیز ایران ۵.۲ میلیارد دلار و ترکیه ۲۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند. البته در این گزارش به وضعیت صادرات نفت و گاز ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران پرداخته نشده است.

در نهایت بدون احتساب نفت و محصولات مربوط به آن، صادرات ایران حدود ۳۳ میلیارد دلار و صادرات ترکیه حدود ۲۲۲ میلیارد دلار براورد می‌شود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=56180
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما