۱۴۰۲-۰۴-۰۵ - ۱۶:۰۰
مدیرکل دفتر آسیای میانه سازمان توسعه تجارت خبر داد:

رشد ۷۰ درصدی صادرات ایران به اوراسیا در دو ماهه ۱۴۰۲

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: با انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادرات ایران به این کشورها در دوماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛«رحمت‌الله خرمالی» از برگزاری نشستی دور دوم نمایشگاه اختصاصی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تهران خبر داد و اظهار داشت: دور نخست این نمایشگاه در تیرماه ۱۴۰۰ در تهران با حضور مقامات و شرکت‌های کشورهای عضو این اتحادیه برگزار شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت بازار ۱۸۰ میلیونی این کشورها برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و نزدیکی سیاسی و اقتصادی آنها با کشورمان و همچنین اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات با اتحادیه مذکور برای انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد، در نظر است دور دوم این نمایشگاه در فضایی بالغ بر پنج هزار متر مربع و با حضور مقامات و شرکت‌های بیشتری در تاریخ ۱۳ لغایت ۱۶ آذر سال جاری در تهران برگزار شود.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: با انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مرحله نخست خوشبختانه صادرات کشورمان به این کشورها در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه قبل ۲۸ درصد و در دوماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته که بیشترین رشد صادرات به کشورهای روسیه و ارمنستان بوده است.

خرمالی ادامه داد: با توجه به اهمیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و همچنین اهمیت افزایش مبادلات تجاری کشورمان با این کشورها در این دور از برگزاری از نمایشگاه در تلاش هستیم از مقامات و شرکت‌های کشورهای این مناطق نیز برای حضور در نمایشگاه و برگزاری همایش های تجاری دعوت به‌عمل آوریم.

به گفته وی، حجم مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دوماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶ میلیارد دلار بوده است و در این مدت حجم مبادلات تجاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیش از سه میلیارد دلار بوده است.

مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: این نمایشگاه در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی برگزار خواهد شد و در نظر است در حاشیه نمایشگاه همایش‌های تخصصی در خصوص موضوعات زیرساختی از جمله حمل و نقل و کریدور شمال- جنوب، مسائل پولی و بانکی و گمرکی و موافقت‌نامه‌های تجاری و همکاری‌های علمی،فرهنگی و دانش‌بنیان نیز برگزار شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر افزایش صادرات کالاها با ارزش افزوده بالا در اهداف صادراتی این سازمان قرار گرفته و امید است با برپایی این نمایشگاه و حضور شرکت‌های بزرگ و توانمند کشورمان در این نمایشگاه شاهد تنوع سبد صادراتی باشیم.

نشست نحوه برگزاری دور دوم نمایشگاه اختصاصی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تاریخ ۶ تیرماه سال جاری برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=56035
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما