۱۴۰۲-۰۳-۲۸ - ۱۱:۴۳

جزئیات رشد تولید توربین‌های برق و صنایع نیروگاه‌ساز‌

صنعت نیروگاهی بر اساس آمار بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، ۳۰ درصد رشد تولید توربین را تجربه کرده و نیروی کار فعال در این حوزه نیز ۴ برابر شده است

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛بر اساس آمار بانک مرکزی از تولید صنایع بزرگ کشور، تولید موتور و توربین‌های تولید برق ( غیر از موتورهای وسایل نقلیه) در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۹.۵ درصدی مواجه شده است.

نگاهی دقیق‌تر به آمار رشد تولید توربین‌های تولید برق بیانگر آن است که در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان رشد تولید ۳۹.۹ درصد بوده است. این شاخص در سه ماهه دوم با افزایش ۳۷.۹ درصدی مواجه شده و در سه ماهه سوم نیز به بیشترین میزان خود رسید و رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرد. در ۳ ماهه چهارم سال ۱۴۰۱، نسبت به سال قبل نیز میزان رشد به ۴.۳ درصد رسید.

*رشد ۳ برابری اشتغال در ساخت توربین برق

بر اساس اطلاعات صنعت تولید توربین‌های برق، ۱۰۰ درصد این محصولات در نیروگاه‌های مختلف تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 بر اساس پیگیری‌های انجام شده از شرکت‌های پیمانکار ساخت توربین، هم اکنون ۱۱ هزار ۶۱۳ نفر در سراسر کشور عملیات ساخت واحدهای نیروگاهی را به پیش می‌برند.

این در حالیست که در سال ۱۴۰۰، فعالان حاضر در مکان واحدهای نیروگاهی در حال ساخت ۲ هزار ۹۸۰ نفر برآورد می‌شود. بر این اساس نیروی کار فعال در ساخت توربین و نیروگاه نیز طی یک سال گذشته ۴ برابر شده است.

* ظرفیت تولید توربین در کشور افزایش یافت

در همین راستا، ابوالفضل عسگری، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت مپنا با اشاره به آمار رشد تولید توربین و ساخت نیروگاه، می‌گوید: در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۲۰ درصد از توان تولید مپنا در مدار تولید قرار داشت اما در سال ۱۴۰۱ علاوه بر فعالیت ۱۰۰ درصد تیم‌های عملیاتی در ۳ شیفت کاری، اقدام به افزایش ظرفیت تولید نیز در دستور کار قرار گرفت.

* سرمایه‌گذاری بر ساخت نیروگاه در دستور کار صنعت برق

به عقیده کارشناسان انرژی، یکی از دلایل ناترازی برق طی سال‌های اخیر، بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت نیروگاه بوده است، موضوعی که در ۲ سال گذشته با متنوع‌سازی ابزارهای تامین مالی به عنوان یک از راهبرهای پروژه رفع ناترازی برق در دستور کار قرار گرفته است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=55553
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما