۱۳۹۹-۰۳-۲۷ - ۱۰:۲۰

پذیرش ضمانت‌نامه صندوق ضمانت صادرات توسط گمرک

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در مورد پذیرش ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات در کمیسیون اقتصادی دولت بحث شده و قرار شد که گمرک آن را به عنوان ضمانت بانکی بپذیرد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛فرهاد دژپسند امروز در سیزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر ما امروز اهداف و برنامه‌هایی را اعلام می‌کنیم و می‌خواهیم آن  اهداف و برنامه‌ها را محقق کنیم ، قطعا به تنهایی برای دولت امکان پذیر نیست و هر چه زمان بیشتر بگذرد ضرورت حضور بخش خصوصی در اقتصاد بیش از پیش اهمیت می‌یابد و اساس هر چه در مسائل توسعه یافتگی حرکت کنیم ضرورت حضور کمتر دولت بیشتر احساس می‌شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: برای توسعه مستمر  و پایدار در اقتصاد که  رشد متداوم داشته باشد نمی‌توان حس کرد که این کار با حضور حداکثری دولت محقق می‌شود؛ بلکه حتما و یقینا  باید میدان به بخش خصوصی سپرده شود.

* بخش خصوصی یاز دوازدهم زمین نیست

وی افزود: بخش خصوصی بازیگر اصلی است و در شرایط تحریم به عنوان فورارد زمین باید عمل کند و  بخش خصوصی یار دوازدهم اقتصاد نیست.

وی اظهار داشت: اگرچه با توجه به شرایط و تنگناها در زمینه رشد اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری ابزار می‌کنیم که برنامه‌های دشمن محقق نشده است اما می‌دانیم برای کشوری مانند ایران که دارای مردم نجیبی است و قابلیت‌ها و سرمایه‌ بالایی دارد، حتما این میزان رشد برازنده نیست و لذا ما رشد اقتصادی و  رفاه اجتماعی بیشتری برای مردم می‌خواهیم و باید این شرایط فراهم شود.

دژپسند اظهار داشت: یک زمانی درآمد نفتی فراوان داشته و از آن  درآمد برای جبران  شکاف سرمایه و انباشت سرمایه استفاده می‌کردیم. الان که نداریم چه باید کرد؟

وی گفت: یک روزی بانک‌ها ما می‌توانستند متکفل  تامین مالی سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی کشور باشند و امروز نیازها گسترش یافته است و بانک‌ها به تنهایی نمی‌توانند در ایفای نقش موفق باشند، لذا باید چه کرد؟

دژپسند اظهار داشت: یک روزی ما می‌توانستیم به واسطه پایین بودن ارتباطات جهانی و سطح توقعات و انتظارات  با برخی از تولیداتی که شاید از رده‌بندی مناسب برخوردار نبود و  با تکنولوژی‌هایی که های تک نبود به تولید بپردازیم و تقریبا هم  تقاضا داشته باشیم ولی اکنون چه باید کرد؟ لذا باید با برنامه جدی‌تری وارد شویم و نمی‌توان پذیرفت که رشد سرمایه‌گذاری در این شرایط که  چند سال اخیر داشته‌ایم باقی بماند و باید به سمتی حرکت کنیم که رشد سرمایه‌گذاری با عدد بسیار مناسب‌تری داشته باشیم و باید به سمتی برویم که نرخ تغییر فناوری تولید افزایش یابد و از تکنولوژی‌های با سطح پایین رهایی پیدا کنیم. زیرا خیلی از واحدهای تولیدی که با کمبود مواجهند ناشی از کاهش قدرت خرید نیست بلکه ناشی از عدم اقبال نسبت به تکنولوژی‌ها است و لذا حتما باید تغییر کند.

دژپسند افزود:   اگر ما می‌گوییم سهم  ما از نظر جمعیت و مساحت در دنیا  بیش از یک درصد است نباید راضی شویم که سهم ما از نظر اقتصاد بین‌الملل کمتر از نیم درصد باشد لذا برای توسعه آن باید بخش خصوصی راحت باشد و باید مزاحمت‌ها برداشته شود و باید روانی کسب و کار بیشتر شود و باید در تامین مالی تسهیل شود و باید در ایجاد اطمینان و محیط امن ابزارها را گسترش دهیم.

* ضمانت‌نامه صندوق ضمانت صادرات یک ضمانت بانکی است

وی با اشاره به مسائل مطرح شده در جلسه امروز با نمایندگان بخش خصوصی درباره اینکه چرا ضمانت صندوق ضمانت صادرات پذیرفته نمی‌شود،  اظهار داشت:  ما درباره این مسائل نباید منتظر باشیم که بخش خصوصی این مسائل را با ما در میان بگذارند بلکه اگر امکان اجرای آن هست باید خودمان اقدام کنیم، در خصوص ضمانت صندوق ضمانت صادرات باید بگویم که این موضوع در جلسه کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و قرار شد خزانه ما در مورد آن اظهار نظر کند و گمرک براساس آن عمل کنم که فکر می‌کنیم  انجام شده و اعلام شده که آن را به عنوان ضمانت بانکی قبول می‌کنیم.  بانک به عنوان یک ضمانت آن را قبول می‌کند.

 

منبع: فارس

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=5440
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما