۱۴۰۲-۰۲-۱۳ - ۱۲:۳۵

ارزش تجارت آبزیان ایران به ۶۰۵ میلیون دلار رسید

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران گفت: ارزش تجارت و صادرات شیلات کشور تا پایان سال گذشته به ۶۰۵ میلیون دلار افزایش یافت.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛رجب علی قربان زاده روز چهارشنبه در گردهمایی مدیران شیلات استان های کشور با اشاره به اینکه ۳۱ درصد تولیدات آبزی پروری کشور در آبهای داخلی( بدون احتساب آب های ساحلی) است تصریح کرد: ارزش تجارت آبزیان ایران در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۴۰ میلیون دلار برای صادرات ۱۶۰ هزار تن بود که این رقم در سال گذشته به بیش از ۶۰۵ میلیون دلار برای ۱۸۱ هزار تن رسید که حدود ۹ درصد رشد داشته است.

وی گفت: شیلات ایران باید طبق برنامه تحولی، از تولید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد که این امر نیازمند تلاش ویژه و پیگیری های متعدد است.

تولید بیش از یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن آبزیان در کشور

وی با بیان اینکه کل تولیدات آبزیان کشور در سال گذشته یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن و ۶۹ درصد آن مربوط به آبزی پروری ادارات کل بوده است ادامه داد: تولیدات صید و صیادی کشور در سال قبل ۷۶۰ هزار تن بود که ۱۰۱ تعهد سازمان شیلات، محقق شد.

قربان زاده اظهار داشت: میزان پرورش آبزیان کشور در سال قبل ۵۹۸ هزار تن بود که به دلیل خشکسالی، سیل و زلزله، نسبت به برنامه هدفگذاری شده، ۸۳ درصد تحقق یافت.

وی با اشاره به رتبه نخست هرمزگان در صید گفت: استان های مازندران، خوزستان ، گیلان، بوشهر و لرستان رتبه های اول تا پنجم حوزه آبزی پروری را در کشور دارند و عدم تحقق کامل برنامه ریزی در این بخش توسط کمیته های تخصصی این همایش بررسی خواهد شد.

تصویب هشت هزار میلیارد تومان در سفرهای رییس جمهور

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران افزود: در سفرهای استانی رییس دولت سیزدهم بیش از هشت هزار میلیارد تومان برای زیرساخت و طرح های نیمه تمام شیلات کشور مصوب شد که تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده شد و جذب مابقی آن نیز در دست اقدام است و در برخی استان ها مانند لرستان و گلستان امضا تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا در حال انعقاد می باشد.

قربان زاده گفت: یکهزار و ۱۷۰ میلیارد تومان کل اعتبارات استانی و ملی شیلات کشور در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به استانها و مابقی ملی بوده است و اعتبار شیلات در لایحه بودجه امسال ۵۴ درصد رشد دارد.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی، دولتی و بانکی بخش شیلات در سال ۱۴۰۰ معادل یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که با افزایش ۲۸۰ درصدی تا پایان سال گذشته به بیش از هشت هزار میلیارد تومان رسید و حدود ۶ هزار میلیارد تومان این مبلغ توسط ادارات کل استانها بوده است.

صادرات چهار تنی خاویار و تولید ۶۱ هزار تن میگو

وی همچنین مصرف سرانه ماهی در ایران و جهان را به ترتیب ۱۳.۸ و ۲۰ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: پارسال سه هزار و ۵۰۰ تن گوشت و چهار تن خاویار پرورشی به صورت رسمی از کشور صادر شد در حالیکه صادرات بدل خاویار نیز ۱۱ تن بود.

وی بیان کرد: پارسال ۶۱ هزار تن میگوی پرورشی در سطح بیش از ۱۶ هزار هکتار پنج استان تولید، بیش از ۶۴ هزار هکتار مزارع پرورش ماهی واگذار شد و ساخت ۱۴ هزار هکتار نیز در دست ساخت است.

قربان زاده افق برنامه تحولی تولید میگو را ۱۶۰ هزار تن برشمرد و گفت: ایران ظرفیت پرورش ۴.۶ میلیون تن ماهی در قفس های دریا را دارد که هنوز در ابتدای کار هستیم و تحقق پرورش ۵۰۰ هزار تن در دستور کار می باشد.

خودکفایی شیلات در تولید نهاده ها

قربان زاده با اشاره به خودکفایی شیلات کشور در خصوص تولید نهاده ها اظهار داشت: ایران طی سال قبل در خصوص تجهیزات پرورش ماهی در قفس ۸۵ درصد، تخم چشم زده ۷۷ درصد و خوراک میگو ۹۸ درصد خودکفا شد.

وی با بیان اینکه ۵.۵میلیارد قطعه تخم چشم زده پارسال در کشور تولید شد بیان کرد: ۴۵۰ کارخانه فرآوری و عمل آوری شیلات در کشور وجود دارد که با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند و برنامه جدی برای استفاده بیشتر از این زیرساخت ها در دستور کار است.

به گفته وی تولیدات شیلات جهان در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۱۴ میلیون تن بود که سهم آسیا از این رقم ۱۶۰ میلیون تن بوده و ایران در غرب آسیا رتبه دوم را دارد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=53137
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما