۱۴۰۲-۰۲-۰۴ - ۱۴:۰۵

رشد ۶۰ درصدی صادرات ایران به ارمنستان

براساس پیگیری‌های انجام شده، میزان صادرات غیر نفتی ایران از ۲۹۴ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۴۷۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است که به معنای افزایش حدود ۶۲.۵ درصدی صادرات ایران به این کشور همسایه است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مجموع مبادلات تجاری ایران مجموع) صادرات غیرنفتی و واردات با ارمنستان طی سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۱۴۷۷ هزارتن و به ارزش ۴۷۸ میلیون دلار بوده است. همچنین تراز تجاری با این کشور در سال ۱۴۰۱، به میزان ۴۵۰ میلیون دلار، مثبت بوده است.

گفتنی است، ایران کوتاه‌ترین مرز را با کشور ارمنستان داراست. تنها استانی که با ارمنستان هم مرز است استان آذربایجان شرقی است. طول مرز ایران و ارمنستان تنها ۴۴ کیلومتر بوده و گذرگاه مرزی آن مرز نوردوز است.

جدول مبادلات تجاری با کشور ارمنستان طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به شرح  زیر است:

کشور "ارمنستان" , صادرات ,

مهم‌ترین کالاهای صادراتی به ارمنستان/ گاز طبیعی مهم‌ترین کالای صادراتی به ارمنستان است

ده قلم کالای نخست صادراتی به لحاظ ارزشی طی سال ۱۴۰۱ به کشور ارمنستان در مجموع ، ۵۵ درصد از وزن و ۴۹ درصد از ارزش کل صادرات به ارمنستان را از آن خود ساخته‌اند. گاز طبیعی مایع شده، میله‌های آهنی یا فولادی و ،قیر نفت سه کالای نخست صادراتی بوده‌اند که به تنهایی حدود یک سوم (۳۳ درصد) از ارزش کل صادرات به ارمنستان را به خود اختصاص داده‌اند.

سایر کالاها نیز شامل روغن‌های سبک و فرآورده‌ها، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج، سایر فرآورده‌های غیرمذکور دارای ۷۰ درصد وزنی یا بیشتر نفت یا روغن‌های معدنی قیری، کف پوش‌های غیرمخملی، سایر خامه مایع، الکیل بنزن خطی، میلگرد کلاف است.

۱۰ گمرک اول مبدا صادرات به ارمنستان

ده گمرک نخست در صادرات کالا به ارمنستان، به لحاظ ارزشی طی سال ۱۴۰۱ در مجموع ، ۸۶ درصد از وزن و ۷۵ درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی به ارمنستان را برعهده داشته‌اند. این ده گمرک به ترتیب شامل نوردوز، تبریز، کاشان، اصفهان، قزوین، جلفا، اراک، شهرکرد، غرب تهران و کرمانشاه بوده است.

مهم‌ترین کالاهای وارداتی از ارمنستان

ده قلم کالای نخست وارداتی به لحاظ ارزشی طی سال ۱۴۰۱ از کشور ارمنستان در مجموع ، ۳۰ درصد از وزن و ۵۲ درصد از ارزش کل واردات از ارمنستان را از آن خود ساخته است. کنسانتره مس، موتورسیکلت با ساخت داخل ۲۰ درصد به استثنا موتور، لاستیک، وتنه، اگزوز، ترک بند، جاپا، در پوش بغل، دوشاخه و کربی و سایر وسایل تنفسی و ماسک‌های گاز بجز ماسک استحفاظی فاقد قطعات مکانیکی و فیلترهای قابل تعویض، سه کالای نخست وارداتی بوده‌اند که به تنهایی حدود ۲۹ درصد از ارزش کل واردات از ارمنستان را به خود اختصاص داده‌اند.

سایر کالاهای وارداتی مهم از ارمنستان نیز شامل دستگاه‌های برقی تشخیص بیماری، اجزا و قطعات ماشین آلات پرورش طیور، ماشین آلات نانوایی یا نان شیرینی‌پزی و ماشین آلات تولید ماکارانی یا محصولات همانند، ماشین‌های آهنگری یا منگنه کاری قالبی، فیلترهای مخصوص ماشین الات داروسازی، اجزا و قطعات دستگاه‌های چشم پزشکی، الیاف مصنوعی غیریکسره می‌شود.

۱۰ گمرک اصلی مقصد واردات از ارمنستان

تعداد کل گمرکات فعال در زمینه صادرات کالا به ارمنستان طی سال ۱۴۰۱، ۵۸ گمرک بوده که ده گمرک نخست در واردات کالا از ارمنستان به لحاظ ارزشی، گمرکات جلفا، فرودگاه امام خمینی(ره)، تهران، کرمان، منطقه ویژه اقتصادی سهلان، منطقه آزاد تجاری حسن رود انزلی، یزد، منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی، اردبیل و قم بوده‌اند. در مجموع ، ۹۲ درصد از وزن و ارزش کل کالاهای وارداتی از ارمنستان از طریق این گمرکات انجام شده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=52604
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما