۱۴۰۱-۱۰-۱۸ - ۷:۲۲

برنامه‌ریزی برای تولید روزانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز

فلاحتیان گفت: با توجه به نیاز کشور باید تولید گاز را افزایش دهیم که به این منظور باید ۸۰ میلیارد دلار در طول هشت سال آینده سرمایه گذاری انجام گیرد تا تولید گاز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزیر نفت در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد.

الان جایگاه ما در حوزه نفت و گاز چگونه است؟

  ما جزو کشورهای نفت خیز و گاز خیز دنیا هستیم و رتبه اول جهان در حوزه  ظرفیت های منابع زیر زمینی گاز و نفت  را داریم.با همت همکاران در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی این قابلیت را داریم که ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید داشته باشیم. در حوزه پالایشگاهی ظرفیت  ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای در روز داریم.رکورد تولید گاز بالای یک میلیارد متر مکعب در روز را داشته ایم. حجم ذخائر زیرزمینی نفت و گاز زیادی داریم که در این شرایط بدون اتکا به بیگانگان این صنعت را سرپا نگه داشته ایم.در حوزه خدمات مهندسی ،تعمیرات و احداث پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها در اقصی نقاط جهان خدمات ارائه می دهیم.اما در کنار حجم عظیم تولید،  مصرف کنندگان خوبی در دنیا نیستیم. مصرف انرژی در کشور ما دو برابر متوسط جهانی است باید به بحث بهینه سازی مصرف انرژی بپردازیم.در حال حاضر روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می کنیم که ۶۵۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی و تجاری و اداری مصرف می شود.اگر بخواهیم مصرف کننده خوبی باشیم باید بهینه مصرف کنیم. کاهش دو درجه ای دمای خانه ها در کل کشور معادل گاز تولیدی دو فاز پالایشگاه عسلویه صرفه جویی گاز به دنبال دارد که با آن می توانیم تولید بیشتری در حوزه صنایع انجام دهیم. در این خصوص حتما مردم باید همکاری کنند.

هم در حوزه تولید و هم مصرف نیازمند بازنگری سیاست ها هستیم. مهترین چالش حوزه تولید نفت و گاز چیست؟

  ما کشور در حال توسعه هستیم. نه تنها می توانیم تولید نفت و گاز برای رفع نیاز کشور داشته باشیم بلکه می توانیم صادر کنیم و نیاز طرح های توسعه صنعتی را هم تامین کنیم.وزارت نفت برنامه های متنوعی در راستای افزایش تولید نفت تدوین کرده است. با توجه به ذخایری که داریم و برای ایجاد ثروت برای کشور،  تولید نفت را از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کنونی باید در برنامه هفتم حتما افزایش دهیم و صادرات هم به تبع آن افزایش می یابد.در زمینه گاز هم با وجود اینکه تولیدکننده بزرگی هستیم، با توجه به نیاز کشور باید تولید گاز را هم افزایش دهیم. به این منظور باید ۸۰ میلیارد دلار در طول هشت سال آینده سرمایه گذاری در حوزه گاز انجام گیرد تا تولید گاز را از رکورد یک میلیارد متر مکعبی فعلی به آستانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب در روز برسانیم.برای این منظور باید سرمایه داخلی و خارجی را به میدان بیاوریم. اکنون بخش های زیادی را به هلدینگ های بزرگ اقتصادی داده ایم و با اتصال بانک ها و هلدینگ ها در طول ۵ سال آینده با افزایش تولید گاز مواجه خواهیم بود.۱۰۰ میلیارد دلار عقد قرارداد با شرکت های داخلی و خارجی برنامه ریزی شده است. در بخش خارجی ۴۰ میلیارد دلار تفاهم داشتیم که بیش از ۵ میلیارد دلار آن به عقد قرارداد رسیده است.

ظرف چه بازه زمانی قرار است این مذاکرات به نتیجه برسد؟

 هر طرحی که در صنعت اجرا می شود ۳ رکن اصلی نیاز دارد که شامل  تامین مالی، مهندسی طرح و  پیمانکار است. در حوزه دانش مهندسی و پیمانکاری در حد قابل قبول هستیم.  ما به طور کلی لازم است که سرمایه را به صحنه بیاوریم.هم اکنون بسیاری از طرح ها در مراحل انتهایی هستند امیدواریم در طول یک سال آینده بسیاری از این پروژه ها هم در بخش خارجی و هم داخلی اجرایی شوند و ارقام تولید گاز در ۵ سال آینده  افزایش می یابد.

قرار است میزان تولید نفت در برنامه هفتم چه مقدار  شود؟

 برای افزایش تولید نفت سناریوهای مختلفی پیش بینی کردیم. در یک سناریو  قرار است میزان تولید از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز  به بالای ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برسد. با انجام کار های بیشتر حتی ممکن است میزان تولید نفت از مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه هم بگذرد.هر کدام از سناریو ها منابع مختلفی مالی را می طلبد که باید دید با توجه به شرایط چه میزان منابع مالی تامین خواهد شد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=47724
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما