۱۴۰۱-۱۰-۱۳ - ۱۷:۴۶

رشد ۱۹ درصدی صادرات غیر نفتی

بر اساس آمار گمرک ایران،‌ حجم تجارت ایران یعنی صادرات غیر نفتی و واردات در سال جاری به ۷۷.۴ میلیارد دلار رسید که صادرات غیر نفتی از رشد ۱۹ درصدی برخوردار شده است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ بر اساس آمار گمرک تجارت خارجی کشور  که به عملکرد صادرات غیر نفتی و واردات کشورمان از ابتدای فروردین ماه تا دهم دی ماه سالجاری اختصاص دارد ، ارزش صادرات غیر نفتی کشور مان به ۴۳ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۹/۰۶ درصد افزایش داشته است .

همچنین به لحاظ وزنی نیز صادرات غیر نفتی در مدت یادشده به میزان ۲/۸۶ درصد افزایش یافت و در این مدت ۹۷ میلیون و ۸۴۳ هزار تن انواع کالای ایرانی به سایر کشورها صادر شد .

این گزارش حاکی است ، از ابتدای فروردین ماه تا دهم دی ماه سالجاری به میزان ۴۴ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که به لحاظ ارزش نیز واردات کشورمان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۴/۷۴ درصد رشد داشته است . همچنین به لحاظ وزنی نیز در مدت یاد شده به میزان ۲۸ میلیون و ۱۸۰ هزار تن انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حجم واردات کشورمان به لحاظ وزنی ۱۰/۰۶ درصد کاهش داشته است .

 اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۵ و ۷۴ صدم درصد، پروپان مایع شده به ارزش ۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷ و ۲۲ صدم درصد، متانول به ارزش یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی۴ و ۳۴ صدم درصد ،بوتان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۲۴ صدم درصد و پلی اتیلن گرید فیلم به ارزش یک میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۱۶ صدم درصد بوده است.

گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که در مدت مذکور ۴۶ و ۶۳ صدم درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۱۶ صدم درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۳ و ۲۱ صدم درصد مربوط به سایر کالاها بوده است.

اقلام عمده وارداتی در این مدت، شامل ذرت دامی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۸۹ صدم درصد،  برنج به ارزش یک میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار و سهم ارزشی۳ و ۸۸ صدم درصد ، دانه سویا به ارزش یک میلیارد و  ۵۱۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۴۳ صدم درصد ، گندم معمولی  به ارزش یک میلیارد و  ۴۵۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۲۸ صدم درصد ، گوشی تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۸۶ صدم درصد و روغن دانه آفتابگردان به ارزش  ۹۴۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲ و ۱۳ صدم درصد بوده است .

در این مدت مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور چین با ۱۱ میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۷ و ۵۱ صدم درصد، عراق با ۸ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۰ و ۳ صدم درصد، ترکیه با ۶ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۴ و ۹ صدم درصد، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۰ و ۶۸ صدم درصد و هند با یک میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۴۲ صدم درصد بوده‌اند.

این گزارش حاکی است ، پنج کشور عمده مبدا واردات نیز از ابتدای فروردین ماه تا دهم دی ماه سالجاری به ترتیب شامل امارات متحده عربی با ۱۳ میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۰ و ۷۹ صدم درصد ، چین با ۱۱ میلیارد و ۵۲۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۵ و ۹۹ صدم درصد، ترکیه با ۴ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۰ و ۴۵ صدم درصد، هند با ۲ میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵ و ۷ صدم درصد و آلمان با یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ و ۱۵ صدم درصد انجام شده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=47480
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما