۱۴۰۱-۱۰-۱۳ - ۱۵:۵۱

صادرات میوه به برزیل آغاز می‌شود

نشست کمیسیون تخصصی توسعه صادرات غیرنفتی اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با حضور مسئولان و اعضای اتاق های مشترک بازرگانی و شماری از تجار و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛سیدفخرالدین عامریان رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل با اشاره به اهمیت تشکیل کمسیون تخصصی توسعه صادرات غیرنفتی ایران و برزیل به عنوان یک خرد جمعی گفت : یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار بر تولید ناخالص داخلی در کشور، صادرات غیرنفتی است که می‌تواند از مجاری مختلفی، بر تولید ناخالص داخلی اثرگذار باشد. اقتصاد ایران که به‌واسطه درآمدهای نفتی و نوسانات عمده آن نتوانسته است آن‌گونه که باید بخش غیرنفتی خود را بهبود دهد، می‌تواند در شرایط تنگنای درآمدهای نفتی از جایگزینی صادرات غیرنفتی برای جبران صادرات نفتی بهره ببرد و این اقدام از ضروریات اقتصاد کشور برای گذار به یک اقتصاد سالم و با درآمدهای پایدار است.

وی تاکید کرد : آمارهای اخیر نشان می دهد که علی رغم وجود تحریم ها تجارت غیرنفتی ایران بالای ۱۹ درصد رشد داشته است و این نشان دهنده این است که در شرایطی که دولت در کنار بخش خصوصی قرار گرفت و نه آنکه رقابت کند، چرخه تجارت کشور در مسیر درستی حرکت می کند .

عامریان افزود : اما برای آنکه حرکت رو به رشد صادرات کشور تداوم داشته باشد نیازمند آن هستیم که سیاست‌های تجاری کشور از یک روند باثبات در بلندمدت و در جهت تعامل بیشتر با کشورهای هدف تجاری تدوین و عملیاتی شوند. به‌عبارت دیگر اگرچه طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی انجام شده است، اما آمار صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی کشور نبوده و نیست. برای اینکه بتوان به‌طور بنیادی و بلندمدت تأثیرگذاری صادرات غیرنفتی را در حوزه تولید مشاهده کرد، باید بعد از اصلاحات ساختاری (اصلاح و تقویت قوانین و مقررات، فرایندها و سامانه‌های تجارت خارجی)، بخش‌هایی از اقتصاد کشور که مزیت دارد را شناسایی و تولیدات با فناوری بالا را در آن بخش‌ها ساماندهی کرد. بدون تردید انجام این مهم مستلزم آن است که هم افزایی و همکاری مثبت میان بخش های دولتی و خصوصی شکل گیرد، تا تعهد به برنامه و اقدام وجود داشته باشد .

وی گفت : پیشنهاد دارم تا کلید واژه ” دیپلماسی تجارت ” به عنوان یک رکن اساسی در متن گفت و گوی مسئولان و در متن برنامه های دستگاهی و سازمانی قرار گیرد، و در این صورت سایر اجزای اقتصادی کشور نظیر همین اتاق های مشترک، تجار، بازرگانان، هلدینگ ها و نهادهای اقتصادی هر کدام در موضوع ماموریت خود راهبر پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی کشور خواهند بود .

وی تصریح کرد : اینک اتاق مشترک ایران و برزیل خود را به عنوان یک رکن اجرای اهداف دیپلماسی اقتصادی کشور می داند و لذا با استقرار این دفتر در کشور برزیل و اخذ مجوز مرکز تجاری ایرانیان در برزیل به عنوان اولین اتاق مشترکی هستیم که در کشور مقابل دارای استقرار دائم و فعالیت چند بعدی هستیم و این را فرصتی برای حل مسائل می دانیم .

وی خاطرنشان ساخت : انتظار می رود تا سازمان کشتیرانی با حمایت و همکاری به تقویت مسیر کشتیرانی این خط کمک کند و از سوی دیگر دستگاههای مسئول با تجمیع ظرفیت های خود به تقویت سبد کالای مورد تهاتر و یا تبادل کمک کنند .

رییس کمسیون کشاورزی مجلس : از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم

محمدجواد عسکری رییس کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های موجود توسعه تجارت متمرکز بر محصولات کشاورزی میان ایران و برزیل گفت : دو کشور ظرفیت‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، پزشکی، صنعت، پتروشیمی و گردشگری دارند و امیدواریم بتوانیم در راستای منافع دو کشور از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی افزود : هیات کمیسیون کشاورزی در سفری که به برزیل داشت جلسات و نشست های متعددی را با مسئولان آن کشور برگزار کرد که در تمام این جلسات ضمن بررسی ظرفیت‌های همکاری فی‌مابین تلاش شد تا مسائل و مشکلاتی که ممکن است موانعی را ایجاد کند بررسی شود و در این مدت نیز جلسات متعددی را در کمسیون کشاورزی برگزار کردیم تا بتوانیم این مسیر همکاری ها را تقویت و تسهیل کنیم .

وی تاکید کرد : دولت و مجلس باید بسترسازی مناسب و انگیزه و امید برای تولید کنندگان محصولات ارزشمند کشاورزی و باغی ایجاد کند، و قطعا باید به سمتی الوصول کردن فضای صادرات و کنار رفتن بروکراسی‌های اداری دست و پاگیر حرکت کنیم .

عسکری با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی طرح‌های خوبی در حمایت از کشاورزان و باغداران و دامداران در حال تبدیل شدن به قانون است، تصریح کرد: نکته بسیار حائز اهمیت علاقمندی بیش از ۵۰۰ میلیون جمعیت همسایگان کشورمان به محصولات ارگانیک و باکیفیت کشاورزی و باغی کشورمان است که البته اگر از حمایت تولیدکنندگان و صادر کنندگان ایرانی غافل شویم دیگران بازارهای مدنظر را تصاحب می کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بودجه امسال اعتبارات خوبی به بیمه محصولات کشاورزی اختصاص یافته است گفت: ما در کمسیون کشاورزی آماده گفت و گو با تمام تجار ایرانی هستیم و از هیچ اقدامی برای بهبود توسعه تجارت میان دو کشور ایران و برزیل نیز دریغ نخواهیم کرد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی : صادرات میوه به برزیل آغاز می شود 

در ادامه این نشست محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه ریزی برای صادرات محصولات کشاورزی گفت: کیوی و مرکبات به زودی در سبد صادرات به برزیل قرار خواهند گرفت .

وی افزود : طی یکسال گذشته میزان تولید محصولات باغی رشد یافته است و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن بر محصولات افزوده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سرمایه گذاری برای رشد صادرات محصولات باغی را از جمله برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: قرارگاهی در وزارت جهاد کشاورزی برای دیپلماسی غذایی تشکیل شد که همه دستگاه‌های متولی صادرات در آن حضور دارند و صادرات محصولات کشاورزی رصد می‌شود و اگر موانعی برای صادرات محصولات کشاورزی وجود داشته باشد اهتمام برای برطرف کردن آن وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: رفع تعهد ارزی از مواردی است که در قرارگاه دیپلماسی غذایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید محصولات مختلف بخش کشاورزی در کنار رفع نیاز مردم، با رویکرد تجاری و متناسب با نیازهای بازارهای هدف صادراتی تولیدشود.

برومندی با اشاره به اینکه کشور ما در تولید همه میوه‌ها، به جز چند میوه گرمسیری، به خودکفایی رسیده است، گفت: ۴۰۰ میلیون دلار طی سال گذشته صرف واردات موز به کشور و ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای واردات چند میوه گرمسیری هزینه شده و حال آنکه کشور ما قابلیت‌های خوبی برای تولید این محصولات دارد و تنها چابهار و سواحل مکران ما، همانند گلخانه بزرگی، مستعد تولید این نوع میوه‌ها هستند و می‌توانند نیاز کشور را برطرف کنند.

نائب رییس اتاق بازرگانی ایران : اتاق های مشترک نقش مهمی در توسعه صادرات دارند 

حسین سلاح ورزی نائب رییس اول اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست ضمن تشکر از فعالیت های اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت : می بایست بخش خصوصی بتواند تصمیم ساز حوزه توسعه تجارت بین المللی باشد و قطعا اتاق های مشترک نقش مهمی در نهادینه کردن و اثر بخش سازی این بخش در اقتصاد کلان کشور و توسعه صادرات غیرنفتی دارند .

وی افزود : صنعتگران و متخصصان ایران در حوزه‌های زیرساخت و خدمات فنی و مهندسی، معدن، دارو، تجهیزات پزشکی و ماشین‌آلات کشاورزی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و اتاق بازرگانی مشترک می‌توانند زمینه لازم برای به هم رسانی و استفاده از این ظرفیت‌ها برای کمک به توسعه تجارت را فراهم آورد.

رییس خانه معدن ایران : همکاری معدنی ایران و برزیل آغاز شده است

محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران در این نشست با اشاره به سفر هیات معدنی به کشور برزیل گفت : کشور برزیل یکی از بزرگترین ذخایر معدن در دنیا را دارد وفرصت خوبی برای سرمایه گذاری و همکاری های دو سویه میان ایران و برزیل است .

وی با تاکید بر لزوم اعتماد به بخش خصوصی گفت : هر جا که در حوزه معدنی بخش خصوصی وارد شده است موفق بوده و نمونه آن این است که نخستین هیات معدنی را به کشور برزیل بردیم و این سفر مقدمه آغاز حرکت خوبی در حوزه همکاری های معدن میان دو کشور شد.

بهرامن با اشاره به نقش توسعه و تقویت لجستیک در توسعه تجارت معدنی میان ایران و برزیل گفت : بدون تردید تقویت خطوط لجستیک دریایی که مسیر تجارت دو کشور است از اهمیت برخوردار است و جای دارد تا به بخش خصوصی اجازه داده شود که وارد این حوزه شوند و خودشان نسبت به توسعه  و تقویت حمل و نقل اقدام کنند و تاکید می کنم که بدون توسعه لجستیک توسعه صادرات و تجارت بی معناست و امکان ندارد.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=47474
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما