۱۴۰۱-۱۰-۱۳ - ۸:۱۹

درآمد فروش نفت و گاز افزایش یافت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور که فروش نفت و میعانات گازی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و تقریبا بیش از ۲ برابر مدت مشابه است،گفت: پیش بینی می‌شود درآمد ارزی به بهبود شرایط فعلی کشور کمک کرده و از مشکلات کاسته شود.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ بهروز محبی نجم آبادی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۲ و مسائلی که لازم است با توجه به شرایط اقتصادی کشور به آن توجه شود، گفت: یکی از بزرگترین مصائب ایران که سبب شده در زمره سه کشور دارای تورم در جهان قرار بگیرم، موضوع کسری بودجه است. در حالی که اگر منابع در بودجه پایدار و قابل وصول تعریف شوند، مشکل کسری بودجه وجود نخواهد داشت یا به حداقل خواهد رسید.

فروش نفت و گاز در شرایط خوبی قرار دارد/ درآمدهای ارزی بهبود یافته است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط فعلی کشور که فروش نفت و میعانات گازی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و تقریبا بیش از ۲ برابر مدت مشابه است، پیش بینی می‌شود درآمد ارزی به بهبود شرایط فعلی کشور کمک کرده و از مشکلات کاسته شود.

محبی درباره اینکه نقش تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها درایجاد کسری بودجه چیست، گفت: وقتی تسهیلاتی را برای بانک‌ها تعریف می‌کنیم باید بر اساس توان بانک‌ها باشد. البته پیش از این که قرار بود بانک‌ها فروش اموال داشته باشند ولی ثروت‌ و ارزش افزوده و زیادی ملک برای خود ایجاد کردند.

وی افزود: قطعا بانک‌ها بر اساس قانون بانک مرکزی که مجلس مصوب کرده است و طبق طرح جامع بانکداری اسلامی که در مجلس مطرح است، باید از فضای سوداگری خارج شده و تسهیل کننده امور مردم شوند، نه اینکه بانکها شرکت داری و بنگاه داری کرده و مشکلات اقتصادی برای کشور ایجاد کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه مجلس و دولت باید از فرصت پیش رو برای بهبود شرایط اقتصادی به بهترین شکلی استفاده کنند، گفت: آستانه طاقت مردم برای گرانی‌ها و تورم پایین است و باید برنامه کوتاه مدت و اورژانسی در شرایط فعلی در دستور کار دولت باشد تا مردم احساس کنند که حمایت دولت واقعی است و برای این موضوع از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرده تا مسیر صادرات به درستی باز شود.

درآمد ارزی دولت در تبادل تجاری با ارمنستان بیش از دو برابر افزایش یافته است

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای جلوگیری از کسری بودجه باید از ظرفیت همسایگان به بهترین شکلی استفاده کرد، گفت: به عنوان نمونه دولت گذشته در تبادل تجاری با ارمنستان حدود ۲۷۰ میلیون دلار درآمد ارزی داشت. اما در همین یک سال و چندماه که از دولت سیزدهم می‌گذرد، دولت توانسته حجم درآمد ارزی خود از کشور ارمنستان را به ۷۰۰ میلیون دلار افزایش دهد که رشد قابل توجهی است و درآمد ۳ میلیارد دلاری هم در چشم انداز آینده دیده شده است.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس درباره اینکه اصلاح ساختار بودجه تا چه میزان می‌تواند در بهبود شرایط فعلی کشور کمک کننده باشد،‌ اظهار داشت:‌ به نظرم در مرحله نخست بهتر است شیوه نظارت بر افراد و شرکت‌هایی که مبادلات مالی بدون شفافیت انجام می‌دهند، اصلاح شود. همچنین جلوگیری از قاچاق گسترده کالا و شفافیت مالی مبادلات افراد، شرکت‌ها و سازمان ها تاثیر مهمی در بهبود شرایط کشور دارد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه جلوی فعالیت سوداگران را خواهد گرفت

محبی با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه که از روزهای گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفته است، گفت: مجلس یازدهم به زودی راه فرصت طلبان و رانت خواران را با تصویب این قانون خواهد بست.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت مصمم است با طرح مالیات بر عایدی سرمایه جلوی فساد و سفته بازی را بگیرد، خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی باید سوداگرانی که نقدینگی رابه سمت خرید ارز و طلا هدایت کرده تا به اقتصاد کشور ضربه وارد شود، برخورد کنند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=47436
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما