۱۴۰۱-۰۸-۰۳ - ۱۲:۵۳

پنج‌شنبه؛ افتتاح واحد گازی نیروگاه زنجان

روز پنج شنبه ۵ آبان ماه واحد یک و دو گاز نیروگاه با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات با حضور رییس جمهور و وزیر نیرو در زنجان به افتتاح می‌رسد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛روح‌اله اسپنانی در نشست خبری در جمع خبرنگاران از افتتاح ۲ واحد گازی نیروگاه زنجان خبر داد و گفت: روز پنج شنبه ۵ آبان ماه واحد یک و دو گاز نیروگاه با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات با حضور رییس جمهور و وزیر نیرو در زنجان به افتتاح می‌رسد.

وی با بیان اینکه این نیروگاه سیکل ترکیبی در کل ۵۴۶ مگاوات ظرفیت دارد، افزود: سیستم کنترل نیروگاه بومی شده است.

مجری طرح‌های خصوصی برق حرارتی همچنین اظهار داشت: بخش بخار نیروگاه ۱۸۰ مگاوات ظرفیت دارد و در پاسخ به نیاز شمال غرب و با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه پروژه با منابع صندوق توسعه ملی تامین مالی شده افزود: در ۲ سطح ولتاژی تزریق برق به شبکه را خواهیم داشت.

راندمان نیروگاه به ۵۲ درصد می رسد

اسپنانی راندمان واحد گاز نیروگاه را ۳۴ مگاوات ذکر کرد و افزود: با تبدیل واحدها به سیکل ترکیبی راندمان به ۵۲ درصد می رسد.

وی یادآور شد: سوخت اصلی نیروگاه گاز است اما به جهت اینکه سوخت پشتیبان هم دارد ۲ مخزن گازوئیل هم در حال تکمیل سوخت است.

مجری طرح های خصوصی شرکت برق حرارتی گفت: برای دو واحد گازی ۱۳۰ میلیون یورو هزینه شده و ۱۶۰ میلیون یورو هم برای واحد گاز هزینه خواهد شد.

وی اشتغال‌زایی طرح را ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر به طور مستقیم، ۱۰۰۰ نفر غیر مستقیم و ۸۰ تا ۱۰۰ نفر در زمان بهره برداری عنوان کرد.

چالش سرمایه‌گذاران نیروگاهی با نوسانات نرخ ارز

در ادامه این نشست حسینعلی تقی زاده با بیان اینکه هدف شرکت ما سرمایه گذاری در حوزه برق، آب و فاضلاب، بورس، مسکن و بازرگانی است، اظهار داشت: ما بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه صنعت برق و نیروگاهی داشته ایم.

وی افزود: ۱۴۰۰مگاوات نیروگاه تحت مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه داریم که ۱.۵ درصد ظرفیت نیروگاههای نصب شده کشور را شامل می شود، از جمله این نیروگاهها سیکل ترکیبی یزد با ۵۷ مگاوات ظرفیت، خوی ۳۵۰ مگاوات و آریان زنجان با ۵۴۶؟مگاوات ظرفیت است.

۵ هزار مگاوات در حوزه نیروگاهی سرمایه گذاری کنیم

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیرو با بیان اینکه استراتژی ما این است که تا سقف ۵ هزار مگاوات در حوزه نیروگاهی سرمایه گذاری کنیم، خاطرنشان کرد: بر این اساس برنامه ما این است که ۴۵۰۰ مگاوات در بخش نیروگاه حرارتی، گازی، سیکل ترکیبی و CHP و ۵۰۰ مگاوات در حوزه نیروگاههای خورشیدی و بادی سرمایه گذاری خواهیم کرد.

وی بیان داشت: در حال حاضر از ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی روی ۱۴۰۰مگاوات سرمایه گذاری شده و در مدار قرار دارند، یعنی ۳۰ درصد برنامه انجام شده، در بخش تجدیدپذیرها نیز ۲ پروژه فعال داریم یک پروژه ۲۰۰ مگاواتی در کاشمر و یک ۵۰ مگاواتی بادی در قزوین داریم که امیدواریم زودتر وارد مدار شوند.

تقی زاده واحد گاز نیروگاه زنجان را کلاس E و راندمان آن را ۵۲ درصد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ میلیون یورو برای واحد گاز نیروگاه از صندوق توسعه ملی اعتبار جذب کردیم، گفت: باید سرحمع تا ۲۳۶ میلیون یورو جذب اعتبار داشته باشیم تا واحد بخار راه اندازی شده و تا ۱۴۰۲ وارد مدار شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیرو با اشاره به چالش های اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی بیان داشت: تمام نیروگاههایی که از صندوق توسعه تسهیلات دریافت کردند با تغییرات نرخ ارز برای بازپرداخت اقساط دچار مشکل شدند.

صندوق توسعه انگیزه ارائه تسهیلات ندارد

وی ادامه داد: ما ۶ نیروگاه داریم که بر اساس مصوبه دولت باید بانک مرکزی ارز را با نرخ رسمی در اختیارشان قرار دهد و بازپرداخت آنها ریالی باشد اما این اتفاق نیفتاد، ما به دیوان عدالت شکایت کردیم و رای بدوی و تجدیدنظر را اخذ واجرایی کردیم تا مشکل حل شود و بتوانیم ارز را با نرخ رسمی دریافت کنیم.

وی تاکید کرد: ما از معدود شرکت‌هایی هستیم که هیچ وابستگی به دولت نداریم.

تقی زاده گفت : ما پروژه ۱۰۰ مگاواتی را در مناقصه ۴ هزار مگاواتی نیروگاههای خورشیدی ساتبا با نرخ ۶.۹ سنت دلار به ازای هر کیلووات ساعت برنده شدیم.

وی همچنین بیان کرد: ما پروژه پارک انرژی را تعریف کردیم که بر پایه آن ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه در کاشمر احداث می شود و این رویه می تواند الگویی برای مناطقی باشد که انرژی بالایی مصرف می کنند.

وی اقتصاد ناکارآمد را از جمله چالش های صنعت برق دانست و افزود: شرکت‌های نیروگاهی زیادی در بورس فعالیت می کنند اما سوددهی کنی دارند، در حالی که برق در صورتی پایدار است که بخش خصوصی سرمایه گذاری را ادامه دهد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید کمک کند نهاد رگولاتوری برق تشکیل شود، افزود: البته این موضوع در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد اما به نتیجه نرسیده است.

تقی زاده همچنین درخواست کرد که به بخش خصوصی اجازه صادرات برق داده شود.

امکان جذب فاینانس خارجی نداریم

وی یادآور شد: در حال حاضر نیروگاه زنجان ۲۹۰ میلیون یورو سرمایه نیاز دارد که سرمایه گذار باید از بانک و فاینانس خارجی استفاده کند اما در شرایط فعلی امکان استفاده از فاینانس وجود ندارد بنابراین تنها منبع صندوق توسعه است اما افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز که منجر به عدم بازگشت اقساط وام ها شده باعث شده صندوق انگیزه ای برای ارائه تسهیلات نداشته باشد که دود آن به چشم مردم، وزارت نیرو و صنایع می رود.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=43402
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما