۱۴۰۱-۰۷-۲۷ - ۱۳:۰۳

رئیسی از چند صادرکننده تقدیر می‌کند؟

سازمان توسعه تجارت جزئیات جدیدی از نحوه برگزاری مراسم روز ملی صادرات در روز شنبه ۳۰ ارائه کرد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛۲۹ مهرماه هر سال در مراسمی، صادرکنندگان نمونه آن سال معرفی می‌شوند و از شرکت‌های برتر در این زمینه تقدیر می‌شود. اما امسال به علت مصادف شدن ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات با روز جمعه، این مراسم با یکروز تاخیر و روز شنبه ۳۰ مهرماه برگزار می‌شود.

در فرآیند انتخاب صادرکنندگان برتر ۱۴۰۱ که طی فراخوانی از ۲۲ تیرماه تا ۵ مردادماه اعلام شد، تعداد ۶۱۲ شرکت در ۷۶ گروه کالا و خدمات ثبت‌نام کردند تا در نهایت روز شنبه از ۵۷ صادر کننده برتر با حضور رئیس جمهوری تقدیر شود.

در میان ۶۱۲ شرکت، صادرکنندگان سیمان و کلینکر با ۳۲ و محصولات پایه پتروشیمی پلیمری با ۳۱ مورد بیشتری سهم را داشتند. اما ثبت‌نام صادرکنندگان لوازم خانگی انرژی‌بر با ۱۴، داروهای شیمیایی با ۱۱، محصولات دانش بنیان و فناوری بالا با ۱۰، قطعات یدکی و مجموعه های خودرو با ۱۰ مورد نشان از رونق صادرات صنایع پیچیده، دانش بنیان و فناوری بالا در سایه اصلاح سیاست‌ها دارد.

چنانکه این اصلاحات در روند انتخاب صادرکننده نمونه نیز صورت گرفت تا با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و تاکیدات و منویات ایشان بر توسعه تولید، صادرات و حمایت از محصولات دانش بنیان، سهم این شرکت‌ها در انتخاب صادرکننده نمونه ارتقا یافت.

در روند انتخاب صادرکننده نمونه ۱۴۰۱ شاخص‌های مختلفی از جمله «سنجش تولید و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی»، «عمق دانش بنیانی»، «فعالیت در مناطق محروم و کم برخوردار»، «میزان اشتغالزایی»، «میزان نفوذ در شبکه مصرف بازارهای هدف»، «سطح پیچیدگی محصول و ارزش افزوده»، «عضویت در تشکل‌های تخصصی صادراتی»، «ثبت برند بین‌المللی» و «استفاده از نیروی انسانی، مصالح و تجهیزات داخلی در پروژه‌های خارج از کشور» دخیل بود.

در نهایت نیز ۵۷ صادرکننده نمونه ۱۴۰۱ با توجه به شاخص‌های تعیین شده توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صمت، جهاد و کشاورزی، سازمان‌های برنامه و بودجه و استاندارد، بانک مرکزی، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و صنایع و معاون و کشاورزی، گمرک و به ریاست رئیس سازمان توسعه تجارت انتخاب شدند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=43023
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما