۱۳۹۹-۰۲-۱۱ - ۸:۱۴

افتتاح ۳.۲ میلیارد دلار طرح معدنی در سال رونق تولید

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: در سالی که گذشت ۳.۲ میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی در کشور افتتاح شد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛خداداد غریب پور با اشاره به اقدامات ایمیدرو در سال رونق تولید اظهار داشت: سال گذشته با تدابیر در نظر گرفته شده، ریسک زنجیره فلزات اساسی آلومینیوم، مس و فولاد در تامین مواد اولیه و مصرفی و صادرات محصول به شدت کاهش یافت.

توسعه اکتشافات

وی با اشاره به عملکرد این سازمان در توسعه گسترده فعالیت های اکتشافی به عنوان زیربنای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، گفت: با شروع اکتشافات جدید (طی سال های ۹۷ تا پایان سال ۹۸ در مساحت ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع) مجموع اکتشافات این سازمان به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سیاست جدی در حوزه اکتشاف استفاده از دانش و تجهیزات جدید در اکتشاف تمام پهنه های باقیمانده کشور است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در اکتشافات، کنسرسیومی متشکل از ۱۱ شرکت بزرگ معدنی برای مشارکت در فعالیت های اکتشافی تشکیل شد، گفت: ۶۶ هزار کیلومتر مربع از اکتشافات با حمایت ایمیدرو توسط بخش خصوصی انجام شده است.

شناسایی ۷۵۹ محدوده امیدبخش

غریب پور افزود: ایمیدرو ۶۵ درصد از پهنه های اکتشافی را در اختیار دارد و اکتشافات را از دولت محور بودن به سمت بخش خصوصی هدایت کردیم.

وی تصریح کرد: نتایج اکتشافات تاکنون منجر به شناسایی ۷۵۹ محدوده امیدبخش شده است.

وی افزود: معدن و صنایع معدنی ۳۰ درصد از صادرات غیرنفتی را طی سال گذشته به خود اختصاص داد و تناژ صادرات شرکت های بزرگ فولادی و همچنین شرکت ملی مس طی سال گذشته افزایش یافت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام و افزایش بودجه سرمایه گذاری ایمیدرو تا ۱۸۰۰ میلیارد تومان طی امسال در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: جهت تکمیل طرح های نیمه تمام، منابع مالی بخش خصوصی جذب و عملیات اجرای طرح ها تکمیل شد. تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی جذب سرمایه شده است.

وی اظهار داشت: واگذاری ها به بخش خصوصی تقویت شد. به طوری که برای طرح های پترولیوم کک، تیتانیوم کهنوج و پتاس خور و بیابانک سرمایه گذار جذب شد.

فعال سازی معادن کوچک

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این سازمان در احیا و فعال سازی معادن کوچک و متوسط، گفت: این طرح در نقاط مختلف کشور، از آذرماه سال ۹۷ تعریف و در سال ۹۸ عملیاتی شد.

غریب پور با بیان اینکه با اجرای این طرح، میزان اشتغال زایی در این حوزه روندی صعودی داشته است، افزود: در این طرح، تا سال گذشته ۱۴۶ معدن فعال و اشتغال مستقیم به ۳۰۰۰ نفر رسیده که این گونه معادن در مناطق کمتر توسعه یافته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عملکرد ایمیدرو در بهبود مدیریت شرکت ها و نقش ایمیدرو در حفظ سود شرکت ها، اعلام کرد: سیاست عدم توزیع سود در شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری مجدد در طرح‌های توسعه این شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: حمایت از بخش خصوصی از طریق افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، بهینه سازی صنعت سنگ‌های قیمتی، نیمه قیمتی و همچنین تزئینی، ایجاد زیرساخت های مورد نیاز توسعه این حوزه و پرداخت بی‌سابقه مطالبات و دیون دولت از دیگر اقدامات ایمیدرو است.

غریب پور گفت: در نقشه راه معدن و صنایع معدنی که نسخه‌ای توسعه ای است، ایمیدرو ۱۴۵ هدف را طراحی کرد و تاکنون ۶۲ درصد از اهداف و شاخص‌های تعیین شده محقق شده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3725
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما