۱۴۰۱-۰۳-۲۳ - ۷:۳۰

برنامه فعال‌سازی دو معدن بزرگ در مناطق محروم

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: طی سال‌های آینده دو معدن بزرگ در سطح ملی در مدار فعالیت قرار می‌گیرد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ وجیه‌الله جعفری‌ با اشاره به اهمیت اکتشاف به عنوان نقطه آغازین سرمایه‌گذاری و توسعه اظهار داشت: این بخش اولویت امروزه ما است و امیدواریم که طی دو سال آینده معادن جدید و بزرگی فعال شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هدف نهایی ما افزایش ظرفیت و تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی و رونق مناطق کم برخوردار است که تمامی این موارد از مسیر اکتشاف می‌‌گذرد.

جعفری بیان داشت: آزاد‌سازی بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت مناطق اکتشاف شده، انجام گرفته و در اختیار وزارت صمت است.

وی با اشاره به همکاری ایمیدرو با معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان زمین‌شناسی اظهار داشت: معادن مس – طلا جانجا، طلای هیرد و بزمان از جمله نتایج فعالیت‌های اکتشافی این سازمان است.

به گفته جعفری، با فعال شدن معدن جانجا در سیستان و بلوچستان، بخش خصوصی فعالیت خود را در معادن اطراف توسعه بخشیده و آینده‌ای پررونق در انتظار آن مناطق است.

جعفری افزود: دو معدن با ذخایر قابل توجهی در حال آماده سازی است که اتفاقا در مناطق کم برخوردار هستند و در آینده‌ای نزدیک، رونق اقتصادی را برای مناطق اطراف به بار خواهند آورد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: معدن طلای هیرد در خراسان جنوبی نیز جزو دستاوردهای اکتشافی اخیر این سازمان است که به زودی کارخانه شمش طلا آن افتتاح خواهد شد.

جعفری تاکید کرد: اثر رونق اقتصادی که شرکت‌های ملی مس، گل گهر، چادرملو و غیره بر مناطق اطراف، استان متبوع خود و حتی کشورمان گذاشته‌اند امروزه برای معادن جدید قابل تصور است که علاوه بر رشد اشتغال و درآمدزایی به کاهش فقر نیز کمک شایانی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه دانش و استفاده از نسل جدید فناور در دستور کار ایمیدور است، اظهار داشت: این سازمان با «ایمینو» (مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی در ایران)، در حال ایجاد ارتباط بین شرکت‌‌های دانش بنیان برای رفع چالش‌های این بخش هستیم.

به گفته جعفری استفاده بهینه از باطله‌ها و استحصال عناصر ارزشمند، به روز آوری دانش در استخراج، فرآوری و همچنین مصارف انرژی از جمله نیازهای امروزه است که با کمک شرکت‌های دانش بنیان در صدد رفع آن‌ها هستیم.

وی درباره واگذاری مجتمع‌های تحت پوشش به بخش خصوصی گفت: طی سال‌های گذشته راهبری واحدهایی همچون سرب، نخلک، نفلین کلیبر و فروکروم سبزوار به بخش خصوصی واگذار شده که با مقایسه عملکرد در تولید، درآمدزایی و اشتغال آن‌ها به نیکی نتایج ارزنده این سیاست مشخص می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان داشت: مجتمع سرب نخلک در حالی که در ابتدای دهه گذشته زیان ده بود در حال حاضر با حضور بخش خصوصی، تعداد شاغلان آن سه برابر، میزان تولید شش برابر و ذخیره ماده معدنی ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

جعفری در ادامه به اثر احیا و فعال سازی معادن راکد اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهادهای ما این است که معادن کوچک، در قالب بلوک‌های ۱۰ تایی قرار گیرند تا شرایط جذب سرمایه برای اکتشاف، فرآوری و توسعه آن‌ها تسهیل شود و انگیزه سرمایه گذاران نیز بالا رود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین درباره هدایت سرمایه و سود شرکت‌های تابعه به توسعه گفت: یکی از اقدامات راهبردی ایمیدرو، تعیین مسیری جدید برای تامین مایل طرح‌های توسعه است که از محل سود انباشته شرکت‌های بزرگ محقق می‌شود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=35764
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما