۱۴۰۱-۰۲-۱۱ - ۱۵:۰۶

خالی ماندن ۹۰ درصد ظرفیت پرورش میگو

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: ۹۰ درصد ظرفیت پرورش میگو و ۹۵ درصد ظرفیت پرورش ماهی در قفس کشور، خالی است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علی اکبر خدایی گفت: ۸٠ درصد صادرات آبزیان کشور مربوط به حوزه خلیج فارس است که منجر شده، از ۱۶٠ هزار شاغل در بخش صیادی، حدود ۱۳٠ تا ۱۴٠ هزار نفر با فعالیت در ۳ بخش پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس و صنایع جانبی تولیدات آبزی پروری، از آب‌های خلیج فارس ارتزاق کنند و از تولید یک میلیون و ۲۸٠ هزار تنی آبزیان در کشور، ۵۵ درصد آن از این حوزه صورت بگیرد.

به گفته او، ۱۸٠ هزار هکتار از اراضی جنوب کشور ظرفیت پرورش میگو را دارند که حدود ۱۵٠ هزار هکتار از این اراضی تعیین تکلیف شده؛ از این میزان، ۱۵ هزار هکتار آماده بهره برداری و ۱۳ هزار هکتار دیگر، آماده کشت است. هم اکنون نیز حدود ۱۲ هزار هکتار زمین زیر کشت پرورش میگو است که از این میزان سطح زیر کشت، ۵۷ هزار تن میگو در سال ۱۴٠٠ تولید شده است.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان می‌گوید: از کل صادرات آبزیان کشور به ارزش ۵٠٠ میلیون دلار در سال ۱۴٠٠، دو صنعت پرورش ماهی در قفس و میگو، ۲٠٠ میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته‌اند و ۳٠٠ میلیون دلار دیگر، مربوط به سایر آبزیان (خاویار، کنسرو و …) است. واحد‌های فرآوری ماهی نیز، یکی دیگر از ظرفیت‌های اشتغال زایی در حوزه خلیج فارس محسوب می‌شوند که تاکنون از ۶٠ درصد آن‌ها استفاده شده است.

بر اساس این آمار و ارقام، کشورمان کمتر از ۱٠ درصد ظرفیت تولید میگو را استفاده می‌کند؛ در حالی که اتحادیه تولید و تجارت آبزیان مدعی است، دانش فنی تکثیر بچه میگو، امکان تولید غذای میگو و زیرساخت‌های واحد‌های فرآوری و بسته بندی استاندارد این صنعت، برای تولید وجود دارد.

این اتحادیه همچنین آمار پرورش ماهی در قفس در حوزه خلیج فارس را این طور اعلام کرده که از ظرفیت ۲٠٠ هزار تنی شناسایی شده این حوزه، کمتر از ۱٠ هزار تن تولید و کمتر از ۵ درصد این ظرفیت بهره برداری شده است. علت آن را هم سرمایه گذاری محدود در این بخش، مشکلات فنی قفس‌ها و مهمترین عامل، نبود بچه ماهی معرفی کرده؛ به طوری که این مشکل باعث واردات ۱٠ میلیون قطعه بچه ماهی (سی باس) از استرالیا به کشور شده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=33496
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما