۱۴۰۱-۰۱-۰۴ - ۱۰:۴۲

صنعت دامپروری دچار شکنندگی شده است

رییس شورای تامین دام کشور، گفت: پروربندی در کشور توجیه اقتصادی ندارد و بازار داخلی تقاضایی برای خرید این دام ندارد چرا که از نظر شرکت‌های بسته‌بندی و فروشندگان گوشت، وزن این دام بالای ۵۵ کیلو شده بنابراین میزان ضایعات آن نسبت به دام‌های کوچک بیشتر است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛منصور پوریان  با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در حوزه صنعت دام‌پروری، گفت: میزان نیاز سالیانه کشور به گوشت قرمز حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که ۹۰۰ هزار تن از این نیاز در داخل کشور و کسری آن از طریق واردات تامین می‌شود؛ باید بگویم بیشتر گوشت یخی گوساله وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت دامپروری هزینه زیادی دارد، گفت: پرواربندی یک مقوله مهم در صنعت گوشت محسوب می‌شود چراکه پرواربندان ضریب گوشتی دام‌ریز و ضعیف را ارتقا می‌دهد و به کشتارگاه می‌فرستد.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه بخش پرواری در سال ۹۲ رشد قابل توجهی کرد، افزود:  همانطور که از نام آن مشخص است دام‌های پای پروار از سوی روستاییان و عشایر خریداری و با افزایش ضریب گوشتی آن را در بازار عرضه می‌کردند اما هم‌اکنون بخش پرواری کشور در حال متضرر شدن است.

رییس شورای تامین دام با اشاره به رها شدن صنعت پروار بندی در کشور، گفت: پرواربندی در کشور توجیه اقتصادی ندارد چراکه بازار داخلی تقاضایی برای خرید این دام ندارد از نظر شرکت‌های بسته‌بندی و فروشندگان گوشت، وزن این دام بالای ۵۵ کیلو شده است. بنابراین میزان ضایعات آن نسبت به دام‌های کوچک بیشتر است، این دام در بازار داخلی مصرف ندارد از این‌رو باید مجوز صادرات آن داده شود. در کشورهای ارمنستان و گرجستان ۳۰ تا ۵۰ درصد از تولید پرواربندی صادر می‌شود این در حالیست که در ایران این مجوز داده نمی‌شود.

به گفته پوریان، اگر برنامه مدون مصرف و تولید مشخص باشد تولیدکنندگان می‌دانند چه میزان از تولید  مصرف داخلی می‌شود و چه میزان از آن را می‌توان صادر کرد و اگر با کسری مواجه شدیم چه میزان باید وارد کنیم. اگر بنا به برنامه حرکت کنیم دیگر دامداران با مازاد دامی که بازاری برای آنها وجود ندارد مواجه نخواهند شد.

رییس مجمع صادرکنندگان دام، میزان ظرفیت سالیانه تولید دام در کشور را حدود ۱ میلیون  و ۳۰۰ هزار تن دانست و افزود: عدم برنامه‌ریزی شفاف و دقیق باعث شده است که صنعت دامپروری در کشور دچار شکنندگی شود خشکسالی‌ها پیاپی این روند را تشدید کرده است. بنابراین انتظار است که دولت با برنامه‌ریزی دقیق و ساده میزان نیاز بازار داخلی را تعیین و اجازه خروج مازاد دام را بدهد با چنین برنامه‌ای علاوه بر ایجاد تکاپو در این صنعت ارزآوری هم برای کشور ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به بالا بودن ظرفیت تولید در کشور، گفت: هزینه روزانه نگهداری یک راس دام سبک حدود ۵۶ هزار تومان است از این‌رو نقدینگی مناسبی باید به این صنعت تزریق شود. پس باید با ایجاد یک بستر حمایتی از دامداران شرایط را برای ادامه حیات آنها فراهم کنیم. با بسته شدن روند صادرات بسیاری از فعالان این حوزه از ادامه فعالیت در این حوزه دلسرد شدند.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=31813
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما