۱۴۰۰-۱۲-۱۷ - ۱۲:۴۵

احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با تشریح سیاست‌های دولت سیزدهم و به ویژه وزارت نفت در توسعه ظرفیت‌های پالایشی کشور به جای خام فروشی گفت: بالغ بر ۱۶.۵ میلیارد یورو پروژه جدید تعریف کردیم.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛فرهاد احمدی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه با اختصاص حدود ۱۸ میلیارد دلار به طرح‌های پالایشی، پتروپالایشی و خطوط فراورده های نفتی گام‌های بلند و استوار صنعت نفت در توسعه ظرفیت‌های پالایشی برداشته شده است، گفت: عزم جدی مدیران صنعت نفت، شتاب بخشی به توسعه زیرساخت‌های این صنعت به ویژه در بخش پایین دستی است و برای تحقق این برنامه، طرح‌های احداث پتروپالایشگاه جدید شهید سلیمانی در بندرعباس، احداث پالایشگاه نفت خوزستان و همچنین تکمیل طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برآورد اولیه برای احداث پترو پالایشگاه شهید سلیمانی ١١.۵ میلیارد دلار براورد شده است، جهت تأمین منابع مالی این پروژه از روش‌های مختلف از جمله اخذ فاینانس، منابع مالی بانک‌ها، جذب سرمایه مردمی بهره‌گیری خواهیم کرد.

او افزود: تمام سعی‌مان بر این است که با به‌کارگیری حداکثری از توان  سازندگان داخلی و حمایت از تولید داخلی، ضمن کاهش وابستگی به بیگانگان به توسعه صنایع داخلی و ایجاد اشتغال کمک کنیم.

وی اظهار کرد: احداث پالایشگاه خوزستان با برآورد اولیه ۴.۵ میلیارد دلار از دیگر طرح‌های مهمی است که در این دولت احیا گردیده و در سال ۱۴۰۱ عملیات طراحی و اجرایی آن آغاز خواهد شد.

احمدی تصریح کرد: با بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که به منظور ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی و نوسازی پالایشگاه است، عملیات تکمیلی این پروژه را آغاز خواهیم کرد. میزان سرمایه لازم جهت بخش تکمیلی این طرح حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو است.

وی با اشاره به بیش از ۵۰ سال تجربه این شرکت در احداث پروژه‌های پایین دستی شامل احداث مخازن و خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی، طراحی و ساخت پالایشگاه‌های کشور افزود: شرکتی هستیم که مشخصات فنی مخصوص به خود ( NIOC SPEC) جهت اجرای پروژه‌های نفتی بخش پایین دستی را بر اساس استانداردهای روز بین المللی روز دنیا داریم.
احمدی گفت: با یک برنامه ریزی منظم در طی شش ماهه گذشته، تمامی طرح های در دست اقدام را فعال کرده‌ایم که از مجموع ۳۵ طرح سنواتی ۲۶ طرح و پروژه را خاتمه و تسویه حساب کرده‌ایم و ۹ طرح باقیمانده را طی ۶ ماه آینده تسویه خواهیم کرد. هم اکنون در بیش از ۷ پروژه در دست اجرای شرکت، بالغ بر ٨٠٠٠ نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که حسب برنامه‌ریزی انجام شده و پروژه‌های تعریف شده جدید این رقم به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بر اساس فرامین مقام معظم رهبری، در اجرای پروژه‌ها معتقد به داخلی سازی و حمایت حداکثری از سازندگان تجهیزات صنعت نفت هستیم و طی چهار ماه گذشته در رابطه با ۷ طرح در دست اجرا را فعال کرده‌ایم و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم، گفت: با بررسی مشکلات و تحلیل آنها مسایل را یک به یک حل کرده‌ایم و در رابطه با تأمین مواد اولیه و تولید خطوط لوله را داخلی سازی نموده و در این راستا حدود ۶۳ هزار تن تختال به ارزش بالغ بر ۱۲۶۱ میلیارد تومان سفارش تولید داده‌ایم و ۵۴ هزار تن باقی مانده را تا خرداد سفارش خرید خواهیم داد که به این ترتیب در مجموع با سفارش ۱۰۷ هزار تن به ارزش بیش از ۲۱۴۰ میلیارد تومان خرید از سازندگان داخلی حمایت جانانه‌ای خواهیم کرد.

به گفته وی این پروژه‌ها عبارتند از خط لوله سوخت تابش (از رفسنجان / بیرجند/ تا مشهد) به طول ۹۵۰ کیلومتر با سرمایه ۳۷۲ میلیون یورو با تأمین مالی بانک ملت، خط لوله سوخت رفسنجان یزد و تأسیسات مربوطه  به طول ۲۲۰ کیلومتر و با سرمایه ۲۲ میلیون یورو + ۱۴۰۰ میلیارد تومان، خط لوله انتقال سوخت پارس و تأسیسات جانبی به طول ۴۰۰ کیلومتر و با سرمایه گذاری ۱۰۶ میلیون یورو با تأمین مالی بانک تجارت و توسعه اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم می شود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=31298
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما