۱۴۰۰-۱۲-۱۱ - ۱۱:۴۰

۳۶۰۰ مجوز مشاغل خانگی صادر شد

رئیس دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی گفت: ۳۶۰۰ مجوز مشاغل خانگی از ۲۷ بهمن تا چهارم اسفند ۱۴۰۰ صادر شد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مهناز امام‌دادی  اظهار داشت: از زمان راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی مجوزهای کسب و کار خانگی در ۲۷ بهمن سال جاری تا ۴ اسفند ماه، در این مدت ۱۲۰۰ درخواست برای مشاغل ثبت‌محور ارائه شد که همه این درخواست‌ها تایید شده است. در بخش مشاغل مجوز محور ۴۲۰۰ درخواست در این مدت ثبت شد که ۲۴۰۰ مجوز نیز در این زمینه صادر شده است؛ یعنی در مجموع ۳۶۰۰ مجوز برای مشاغل خانگی از ابتدای راه‌اندازی سامانه صادر شده است.

وی گفت: سامانه ثبت مجوز برای مشاغل خانگی از ۲۷ بهمن شروع شده و این گونه نیست که برای همه درخواست‌ها حتما مجوز بدهیم. برخی از درخواست‌ها نیاز به صدور مجوز و تایید سازمان‌های مربوطه دارد. رشته‌هایی که فقط ثبت‌محور است با خوداظهاری متقاضی و ثبت در سامانه مجوز صادر می‌شود، اما آنهایی که مجوز محور است، باید دستگاه‌های مربوطه ظرف ۳ روز پاسخ خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به این درخواست بدهند و اگر پاسخ ندادند، به منزله تایید تلقی می‌شود.

رئیس دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی اظهار داشت: ۳۵۰ رشته در بخش ثبت‌محور در نظر گرفته شده و ۷۲ درصد رشته‌های مشاغل خانگی مجوزمحور هستند. تاکنون ۱۷۲ رشته ثبت‌محور در این سامانه ثبت شده است.

امام‌دادی در مورد تسهیلات نیز گفت: بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداختی برای متقاضیان مشاغل خانگی در قالب بیش از ۲۳ هزار فقره تسهیلات اعطا شده و تعداد طرح‌های بهره‌مند از تسهیلات بیش از ۱۴ هزار نفر شغل در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ایجاد شده است که اکثر آنها نیز به بازار کار متصل شده‌اند.

وی همچنین گفت: بیش از ۴۳ هزار شغل با دریافت تسهیلات یا تثبیت شده و یا جدیدا ایجاد شده‌اند و بیش از ۵۳ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.

رئیس دبیرخانه ساماندهی مشاغل خانگی تصریح کرد: صدور مجوز برای رشته‌های مجوزمحور سه روزه انجام می‌شود و در رشته‌های تقاضامحور هم به محض ثبت و خوداظهاری متقاضی مجوز صادر می‌شود.

امام‌دادی تعداد کسب و کارهای بهره‌مند شده از تسهیلات بانکی را‌‌‌‌‌‌‌‌ ۴۵۰۰ مورد عنوان کرد و گفت: تعداد اشتغال ایجاد شده و تثبیت شده از محل این تسهیلات ۱۶ هزار نفر بوده و مبلغ تسهیلات پرداختی ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که همه این موارد در بازه زمانی روی کار آمدن دولت سیزدهم یعنی از شهریور تا اسفند سال جاری اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: صدور مجوزهای مشاغل خانگی بعد از مصوبات هیات مقررات‌زدایی و شورای عالی اشتغال و نیز ستاد مشاغل خانگی با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و مرتبط آسان شده و مشاغل خانگی در دو رسته ثبت‌محور و مجوزمحور طبقه‌بندی شده‌اند.

به گفته وی بیش از ۳۵۰ رشته به شکل ثبت محور و به شکل ثبت تقاضا در سامانه تاییدیه برای فعالیت صادر می‌شود، همچنین ۱۷۲ رشته از مشاغل خانگی نیاز به اخذ مجوز دارد که متقاضی با ورود به سامانه فرم‌های مربوطه را‌‌‌‌‌‌‌‌ تکمیل می‌کند و تعهد می‌دهد که اطلاعات ارائه‌شده درست باشد. البته ناظران وزارت کار هم بر فعالیت آنها نظارت می‌کند و متقاضای متعهد می‌شود که با ناظران همکاری کند و اگر اطلاعات ارائه شده نادرست درآمد، مجوز باطل می‌شود.

امام‌دادی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: رشته‌هایی که نیاز به ثبت دارند، در همان سامانه ثبت می‌شود و رشته‌هایی که مجوزمحور هستند در شوراهای اجرایی دستگاه‌ها بررسی می‌شود و دستگاه مربوطه مثل بهداشت یا جهاد کشاورزی و یا دیگر دستگاه‌ها سه روز فرصت دارند که مجوز مربوطه را‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی و نظر خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کنند و اگر نظر ندادند به صورت خودکار به منزله تایید تلقی می‌شود و از سوی وزارت کار مجوز مربوطه صادر می‌شود و همه این موارد برای تسهیل در راه‌اندازی مشاغل خرد خانگی به شمار می‌رود.

 

منبع: فارس

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=31012
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما