۱۴۰۰-۰۸-۱۷ - ۱۵:۳۱

جزئیات احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

معاون وزیر نیرو اظهار داشت: مسیر جدید برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است یعنی به ازای سوخت صرفه‌جویی شده، تهاتر صورت می‌گیرد و سود سرمایه‌گذار طی مدت ۳ تا ۴ سال برمی‌گردد و حدود ۶ تا ۷ سال نیز تعهد وجود دارد. از آن تاریخ به بعد به مدت ۲۰ سال برق تولیدی خود را عرضه خواهند کرد. به عبارت دیگر ما تعهد خرید تضمینی نداریم و خرید و فروش در بازار انجام می‌شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمود کمالی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰۰ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر نصب شده در کشور داریم، اظهار داشت: از ۹۰ مگاوات نیروگاه نصب شده ۳۱۰ مگاوات بادی، ۳۹۰ مگاوات خورشیدی و مابقی برق‌آبی کوچک، زیست توده و انبساطی است.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تنها یک درصد ظرفیت نیروگاهی کشور را شامل می‌شوند، افزود: در جهان به طور متوسط ۳۰ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود و در برخی کشورها تا ۸۰ درصد از تجدیدپذیرها برق تامین می‌کند.

معاون وزیر نیرو در امور نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر گفت: دنیا به سمتی می‌رود که کل برق از تجدیدپذیرها تامین شود. برخی کشورها ۲۰۳۰ برخی ۲۰۴۰ و ۲۰۵۰ را سال‌های انتهایی تولید برق از نیروگاه‌های با سوخت فسیلی اعلام کرده‌اند اما در کشور ما به دلیل وفور منابع فسیلی کمتر به این موضوع توجه شده و ظرفیت ایجاد شده پایین بوده است.

کمالی ادامه داد: اما در هر حال ما نیز نمی‌توانیم توسعه نیروگاهی را بر مبنای انرژی‌های فسیلی داشته باشیم زیرا در فصل سرما نیروگاه‌ها به مشکل سوخت بر می‌خورند و مجبورند از سوخت مایع و یا مازوت استفاده کنند که علاوه بر آلایندگی ممکن است با کمبود برق و یا قطعی مواجه شویم. هرچند امسال وزارت نیرو اعلام کرده که میزان قطعی به حداقل برسد اما در نگاه کلی نباید صرفا با تکیه بر انرژی‌های فسیلی، برق تامین شود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه دولت سیزدهم، احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هدفگذاری شده است، تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، ما امکان تامین ۱۴۰ هزار مگاوات برق از تجدیدپذیرها را داریم که از این میزان ۱۰۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بادی است اما هنوز به رقم ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه نصب شده هم نرسیده‌ایم.

معاون وزیر نیرو در امور نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه تجهیزات مرتبط با حوزه تجدیدپذیرها رو به کاهش است یعنی بابت هر کیلو وات ساعت برق تجدیدپذیر که در گذشته ۲۰۰۰ دلار هزینه می‌شد اکنون این رقم به ۶۰۰ دلار رسیده است. در عین حال ظرفیت بهره‌وری از ۱۴ درصد به ۲۲ و ۲۴ درصد رسیده است. یعنی هم هزینه‌ها کاهش یافته و هم اینکه به دلیل نوآوری، ضریب بهره‌وری بالا رفته است. بنابراین اگر قیمت گاز را با نرخ صادراتی محاسبه کنیم، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی قابل رقابت با نیروگاه‌های فسیلی هستند ضمن اینکه مضرات آلایندگی را نیز ندارند.

کمالی با اشاره به قرارداد خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر که در گذشته جاری بود بیان داشت: برنامه وزارت نیرو در گذشته، خرید تضمینی برق از تولیدکنندگان حوزه تجدیدپذیر بوده که اکنون متوقف شده اما برای کسانی که تاکنون قرارداد داشته‌اند همچنان قابل اجرا است.

وی ادامه داد: طبق برنامه جدید، ما به دلیل کمبود منابع امکان خرید تضمینی برق را نداریم اما برنامه‌های ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه را با جدیت پیگیری می‌کنیم. بنابراین طبق فراخوان برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید، متقاضی داخلی و خارجی می‌توانند تا انتهای آبان ماه تقاضای خود را ارائه دهند.

معاون وزیر نیرو در امور نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر افزود: تاکنون ۳۲ هزار مگاوات درخواست داده شده و پیش‌بینی می‌شود که این رقم به ۶۰ هزار مگاوات برسد.

کمالی توضیح داد: مسیر جدید برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است یعنی به ازای سوخت صرفه‌جویی شده، تهاتر صورت می‌گیرد و سود سرمایه‌گذار طی مدت ۳ تا ۴ سال برمی‌گردد و حدود ۶ تا ۷ سال نیز تعهد وجود دارد. از آن تاریخ به بعد به مدت ۲۰ سال برق تولیدی خود را عرضه خواهند کرد. به عبارت دیگر ما تعهد خرید تضمینی نداریم و خرید و فروش در بازار انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق برنامه، داخلی‌سازی تجهیزات در دستور کار قرار گرفته تا زنجیره تولید تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور تکمیل شود.

معاون وزیر نیرو در امور نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر در پاسخ به سوالی درباره اجازه صادرات برق توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حوزه تجدیدپذیرها اظهار داشت: یکی از راه‌های تشویقی جهت ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه صادرات برق است که ما در حال تدوین آیین‌نامه آن هستیم تا تولیدکنندگان بتوانند بخشی از توان تولید را صادر کنند. این رویه هم به تامین نیاز داخل کمک می‌کند و هم اینکه سرمایه‌گذاران می‌توانند از منفعت آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اولویت ما تامین برق داخل کشور است افزود: در کنار آن مشوق‌هایی برای استفاده از برق تولیدی از سوی رمزارزها در نتشر گرفته شده است که در زمان پیک مصرف بتوانیم از آن استفاده کنیم و در زمان غیر پیک معادل را به ماینرها تحویل دهیم.

مدیر عامل ساتبا میزان نیروگاه در حال نصب تجدیدپذیر را ۴۰۰ مگاوات عنوان کرد و گفت: این نیروگاه‌ها با قراردادهای قبلی به بهره‌برداری می‌رسند که تا پیک ۱۴۰۱ ، ۲۰۰ مگاوات وارد مدار خواهد شد.

کمالی میزان طلب تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر را ۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: آیین‌نامه پرداخت بدهی‌ها باید در دولت تصویب و تعیین تکلیف شود تا بتواینم از محل سوخت صرفه‌جویی شده مطالبات آنها را بپردازیم.

وی درباره استفاده ازظرفیت سرمایه‌های خارجی گفت: با چند شرکت خارجی درحال مذاکره هستیم که البته هنوز عددی پیشنهاد نکرده‌اند.

مدیرعامل ساتبا درباره پرداخت مطالبات از محل قبوض نیز گفت: در قبوض برق بخشی جهت توسعه شبکه روستایی و تجدیدپذیرها در نظر گرفته شده که از این محل ۵۵ درصد به تجدیدپذیرها و ۴۵ درصد به شبکه برق روستایی تخصیص داده می‌شود.

وی افزود: امسال هزار میلیارد تومان از محل قبوض به تجدیدپذیرها اختصاص داده می شود که جهت خرید برق تضمینی پرداخت خواهد شد.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=25339
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما