۱۴۰۰-۰۴-۲۶ - ۱۲:۳۲

در تأمین برق از انرژی‌های نو لابی‌گری وجود دارد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: کشور تا الان باید حدود ۵ هزار مگاوات تولید برق از انرژی‌های نو داشته باشد در حالیکه اکنون این میزان حدود ۸۰۰ مگاوات است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی   با بیان اینکه مجلس از سال‌های گذشته درباره حوزه تأمین برق با استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در بودجه سالانه و برنامه توسعه اولویت‌هایی برای تصویب ساختارها و تأمین منابع مالی قرار داده است، گفت: پارلمان اصل استفاده از انرژی‌های نو را پذیرفته است اما حقیقتاً در بخش اجرا، برنامه‌هایمان محقق نشده است. کشور تا الان باید حدود ۵ هزار مگاوات تولید برق از انرژی‌های نو داشته باشد در حالیکه اکنون این میزان حدود ۸۰۰ مگاوات است.

وی با یادآوری اینکه نمایندگان مجلس در نشست با وزیر نیرو تحقق نیافتن مفاد برنامه توسعه و بودجه سالانه را در مورد تأمین برق به بحث گذاشتند، ادامه داد: در بحث عوارض حوزه توزیع برق، مجلس ۵۰ درصد را به تأمین برق روستایی و ۵۰ درصد را به برق حاصل از انرژی تجدیدپذیر اختصاص داد که پشتوانه و ضمانتی اجرایی در تأمین منابع مالی است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: حدود ۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات از تولید برق با انرژی‌های تجدید پذیر عقب هستیم؛ بخشی از این به قیمت برق باز می‌گردد که سرمایه‌گذاران در این حوزه نگرانی دارند و بخشی هم به نبود اجازه صادرات برق در زمان غیر پیک مربوط است، باید این مشکل برطرف شود. به علاوه، وزارت نیرو باید به بخش خصوصی این اختیار را دهد که در زمان غیر پیک بتوانند برق تولیدیشان را صادر کنند و در زمان نیاز کشور هم برای داخل تولید داشته باشند. بعضی از موانع قانونی و گرفتن با تأخیر مجوز هم از دلایل دیگر است.

حسنوند همچنین یادآوری کرد که تأمین برخی منابع بانکی باید در اولویت قرار بگیرد و ساختار آن در وزارت نیرو به رسمیت شناخته شود.

وی گفت: حدود ۶۰ درصد تولید برق در بسیاری از کشورها به واسطه انرژی‌های نو است و ایران هم باید با حرکت به این سمت، آلودگی زیست محیطی را کمتر کند.

این نماینده در پاسخ به اینکه «آیا دست‌هایی وجود دارد که از استفاده نشدن انرژی‌های نو سود می‌برند؟»، تأکید کرد: نمی‌توانم با این تعبیر به صراحت بگویم، اما می‌توانم بگویم رقابت‌هایی وجود دارد و این رقابت‌ها، لابی‌ها و تأثیر‌گذاری‌ها حتماً در حوزه استفاده از انرژی‌های نو مؤثر است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=19747
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما