۱۴۰۰-۰۴-۱۲ - ۱۳:۵۵

خطر ورشکستگی در کمین دامداران

مدیر عامل تعاونی دامداران استان یزد گفت: قیمت کنونی شیر با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و سایر هزینه‌های تولید سبب نارضایتی دامداران شده است.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛چند روز گذشته جمعی از دامداران یزدی در اعتراض به افزایش بی رویه قیمت نهاده‌های دامی و ارزان بودن شیر، در مقابل استانداری یزد تجمع کردند.

یکی از دامداران حاضر در این جمع گفت: دولت از دامداران انتظار دارد علوفه و دیگر مایحتاج مورد نیاز برای پرورش دام و تهیه شیر و فرآورده‌های دامی را گران بخرند، اما در عوض شیر و محصولات دامی دیگر را ارزان در اختیار مردم قرار دهد، چنین خواسته‌ای به هیچ وجه امکانپذیر نیست.

محمد حسین رشمی مدیر عامل تعاونی دامداران استان یزد گفت: قیمت تولید شیر با نرخ مصوبی که دولت اعلام کرده است همخوانی ندارد و همین موضوع صنعت دامداری را به سمت ورشکستگی روانه کرده است.

او افزود: کمبود نهاده‌های دامی، گرانی نهاده‌ها و کمبود نقدینگی دامدار، فشار مضاعفی را به صنعت دامداری یزد وارد کرده است.

رشمی تصریح کرد: در جایی که برای دامداران تصمیم گیری می‌شود، تصمیمات یک طرفه است و مشکلات دامدار دیده نمی‌شود.

او افزود: در ستاد تنظیم بازار کشور که نرخ شیر اعلام می‌شود، تنها یک دهم اعضا از دامداران و تولید کنندگان تشکیل شده است و به مشکلات این صنف توجه چندانی نمی‌شود.

رشمی برای حل مشکل دامداران پیشنهاد کرد: قیمت گذاری شیر به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود تا در کارگروهی با حضور دامداران قیمت شیر عادلانه تعیین شود.

این مقام مسئول ادامه داد: روزانه ۸۰۰ تن شیر در استان یزد تولید می‌شود که با شرایط پیش آمده و گاو‌های مولدی که در راه کشتارگاه هستند، پیش بینی می‌شود در پایان امسال ۳۰ الی ۴۰ درصد تولید شیر در استان کاهش یابد.

امیر ثقفی مدیر عامل اتحادیه دامداران یزد نیز گفت: اگر ۱۰۰ درصد نهاده را دولت تأمین کند، باید قیمت شیر حداقل هر کیلو ۵۹۷۰ تومان باشد تا دامدار ضرر نکند و اگر ۱۰۰ درصد نهاده‌ها به قیمت آزاد باشد، قیمت شیر هر کیلو ۷۴۰۰ تومان تمام می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران گفت: این در حالی است که تاکنون حدود ۵۰ درصد نهاده‌های دامی را دولت تأمین می‌کند و با احتساب این میزان نهاده دولتی قیمت شیر ۶۷۰۰ تومان تمام می‌شود.

ثقفی تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار کشور دو سال است که دامداران را منتظر نگه داشته و قیمت شیر تغییری نداشته است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=19238
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما