۱۴۰۰-۰۳-۰۸ - ۱۲:۵۴
سازمان تجارت جهانی:

تجارت جهانی کالا در ۲۰۲۱ افزایش می یابد

سازمان تجارت جهانی از روند بهبود تجارت جهانی کالاها در سال ۲۰۲۱، پس از شیب نزولی مختصر در سه ماهه ۲۰۲۰ بر اثر کووید ۱۹ خبر داد. اما در همین حال هشدار داد که پیدایش موج‌ جدید همه‌گیری همچنان به عنوان بزرگترین تهدید در برابر چشم انداز تجاری آینده، می‌تواند باعث تضعیف سرعت بازسازی شود.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛براساس تاکید سازمان تجارت جهانی، در ماه اخیر تمام شاخص های مربوط به بارومتر (فشارسنج) اقتصادی کالاها، بالاتر از روند معمول، شیب صعودی را طی کرده است. این روند مشخصه بارز بهبود اقتصادی بوده و از روند تسریع رشد اقتصادی جهان حکایت دارد.

فشارسنج اقتصادی (Barometer)، شاخص پیشرفته تجارت جهانی است که اطلاعاتی به روز و واقعی درباره سیر تجارت کالاها برپایه روند اخیر را نشان می دهد.

طبق اعلام این نهاد جهانی، قرائت فعلی ۱۰۹.۷ ، حدود ۱۰ درصد بالاتر از میزان معمول شاخص است و ۲۱.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. این موضوع علاوه بر روند بهبود کنونی، عمق اثرات همه گیری را نیز منعکس می‌کند.

در میان شاخص‌های فشارسنجی، بیشترین درآمدها در بخش سفارشات صادرات، حمل و نقل هوایی و قطعات الکتریکی، همچنین در محصولات خودرو و مواد خام صنعت کشاورزی به ویژه چوب مورد نیاز برای ساخت منازل مشاهده می‌شود.

همچنین روند تجارت بخش حمل و نقل کانتینر ناشی از حفظ شیب مناسب روند تجاری محموله‌های دریایی در طول بحران بهداشتی، بسیار قابل توجه بود.

آخرین قرائت فشارسنجی به طور کلی با پیش بینی‌های اخیر سازمان تجارت جهانی در ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) مطابقت دارد. این نهاد بین المللی افزایش هشت درصدی میزان تجارت جهانی را در سال ۲۰۲۱ پس از کاهش ۵.۳ درصدی آن در سال گذشته، پیش‌بینی کرده بود.

سازمان تجارت جهانی تصریح کرد که برخی عوامل همچون اختلافات منطقه‌ای، ضعف مستمر در بخش تجارت خدمات و تاخیر در تقویم واکسیناسیون بخصوص در کشورهای فقیر، بر اطمینان‌بخشی این چشم اندازهای کوتاه مدت نسبتا مثبت سایه افکنده است.
طبق نظر متخصصان، تجارت جهانی پس از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ که همه گیری باعث وقفه اقتصادی در بسیاری از کشورها شد، روند بهبود را به تدریج در پیش گرفته است.

بنابه تصریح گزارش سازمان تجارت جهانی، حجم تجارت کالاها در سه ماهه دوم سال گذشته ۱۵.۵ درصد نسبت به ما قبل آن کاهش یافت؛ اما در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰، سطح تجارت این بخش نسبت به همان دوره در سال ۲۰۱۹ روند صعودی داشته است.

صندوق بین المللی پول (IMF) نیز پیشتر از آغاز رشد تجارت جهانی از فصل چهارم ۲۰۲۰ خبر داده و اعلام کرد: در صورت تداوم، سطح تجارت جهانی را در سال ۲۰۲۱ افزایش داده و می‌توانیم در این بخش شاهد رشدی چشمگیر باشیم.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=18131
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما