۱۳۹۹-۱۱-۱۴ - ۹:۴۴

تب قیمت‌ها در بازار حبوبات بالا رفت

مدتی است که بازار حبوبات روند صعودی به خود گرفته است و مردم معتقدند قیمت حبوبات این هفته نسبت به هفته گذشته افزایش بیش از دو هزار تومانی دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ساعت‌ها در بازار قدم می‌زند و از این فروشگاه به آن فروشگاه می‌رود و قیمت‌ها را جویا می‌شود تا بتواند خریدهایش را با کمترین هزینه انجام دهد.

بعد از گذر چند ساعته در بازار و فروشگاه‌های شهر با سبد خرید خالی به خانه باز می‌گردد گویا در تعقیب و گریز قیمت‌ها نتوانسته لیست خرید خود را تهیه کند.

این شهروند بیرجندی با گلایه از گرانی و افزایش روز به روز قیمت‌ها اظهار داشت: در فروشگاه‌های سطح شهر از این مغازه تا آن مغازه قیمت‌ها متفاوت است و گویی هر کسی قیمت خاص خود را دارد.

او افزود: هر چقدر در بازار نظارت باشد باز هم راه‌هایی برای تخلف وجود دارد در حالی که این روز‌ها مسئولان معتقدند نظارت‌ها تشدید شده، اما قیمت‌ها در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است.

این شهروند بیرجندی گفت: اگر گشتی در برخی فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌های سطح شهر بزنید، متوجه این تفاوت قیمت‍ها که درد مشترک این روز‌های شهروندان است، خواهید شد.

شهروندانی که برای خرید مایحتاج روزانه خود به فروشگاه‌های مواد غذایی مراجعه می‌کردند معتقدند: عدم کنترل و نظارت بر واحد‌های صنفی موجب شده تفاوت قیمت افسارگسیخته‌ای را شاهد باشیم.

از سویی دیگر با شیوع کرونا، تب خرید و ذخیره سازی اقلام مصرفی و کالا‌های اساسی در ماه‌های پایانی سال گذشته بالا رفته، اما با وجود افزایش حجم خرید‌ها و تلاش مسئولان هرچند برای تامین برخی نیاز‌های اساسی کمبودی نداریم، اما از همان روز‌های آغازین کرونا شاهد افزایش قیمت چراغ خاموش برخی قیمت‌ها در بازار مواد غذایی به ویژه حبوبات هستیم.

حبوبات که در سبد غذایی مردم بازار پر مصرفی دارد همچنان در دیگ گرانی و افزایش قیمت می‌جوشد.

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: امروز لوبیا قرمز با قیمت ۲۷ هزار تومان، لوبیا رشتی ۳۷ هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی ۳۸ هزارتومان، عدس ۲۷ هزار تومان، لپه با قیمت ۳۹ هزار تومان و نخود با قیمت ۲۷ هزار تومان عرضه می‌شد.

او ادامه داد: چرا باید قیمت برنج ایرانی یک کیسه ده کیلویی بین ۳۷۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برسد؟ و برنج پاکستانی ۲۷۰ هزار تومان و برنج هندی ۲۲۰ هزار تومان باشد و یا یک بسته قند ۷۵ هزار تومان در بازار عرضه شود.

در این میان برخی فروشندگان نظری برخلاف شهروندان دارند و معتقدند: مقصر گران فروشی و تفاوت قیمت‌ها، فروشندگان نیستند بلکه کارخانه‌ها و شرکت‌های پخش هستند که در هر مرحله از خرید، قیمت متفاوتی را اعلام می‌کنند و گاهی برخی از آن‌ها برای اینکه کالای بدون طرفدارشان را بفروشند، کسبه را برای تهیه کالا ملزم به خرید آن می‌کنند و اگر آن کالا را نخرند محصول مورد نظرشان را با قیمت بالاتری تحویل می‌دهند که کسبه ناگزیر به فروش محصول با قیمت‌های اعلامی از سوی آن‌ها می‌شوند.

یکی از فروشندگان مواد غذایی در بیرجند اظهار داشت: قدرت خرید مردم به اندازه‌ای کم شده که اگر در گذشته یک کارتن چای می‌خریدم اکنون نصف آن را می‌خرم و متأسفانه در این شرایط متضرر می‌شوم، چون در مرحله بعدی خرید با قیمت‌های بالاتری مواجه می‌شوم و هر چقدر سود قانونی‌ام را کم می‌کنم باز هم قیمت‌ها بالاست و مشتری ناراضی و گلایه‌مند است.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد پروتئینی در بیرجند گفت: بسیاری از حبوبات در هفته‌های گذشته افزایش قیمت دو هزار تومانی را تجربه کرده است و قیمت هر کیلو نخود، لوبیا، لپه، عدس نه تنها با کاهش قیمت دلار کم نشده بلکه افزایش را نیز تجربه کرده است.

شریف افزود: قیمت هر کیلو لپه، لوبیا چیتی و قرمز، نخود و عدس درجه یک به ترتیب ۳۸ تا ۳۹، ۳۳ و ۲۷، ۲۶ و ۲۷ هزار تومان است و برخی اجناس کمی کاهش قیمت دارد که چندان محسوس نیست.

منبع : تسنیم

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=14618
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما