۱۳۹۹-۱۱-۱۳ - ۱۰:۱۰

مسیر پر پیچ و خم صادرات طلای سرخ

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر قاچاق زعفران، فعالیت دلالان و عدم توجه به فرآیند برندینگ از‌عمده‌ترین چالش‌های پیش روی صادرات زعفران است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛رضا عباسی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: خراسان رضوی و جنوبی دو قطب تولید زعفران کشور‌  هستند که بواسطه موقعیت ژئوپلتیک خود می‌توانند علاوه بر صادرات طلای سرخ به کشور‌های همجوار، در عرضه‌مستقیم و بدون واسطه این‌محصول استراتژیک به بازار‌های اروپایی، شرق و جنوب شرق آسیا اقدام‌ کنند.

او افزود: در حال حاضر عدم شناخت‌ مناسب از بازار‌های هدف، مشکلات ناشی از تعهد ارزی، قاچاق زعفران، وجود دلالان بی شمار در این بازار، وجود گونه‌های بی کیفیت متعدد این‌ محصول در بازار و عدم‌توجه به فرآیند برندینگ از‌عمده‌ترین چالش‌های پیش روی صادرات زعفران است.
کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: یکی از بازار‌های جذاب در حوزه صادرات زعفران کشور اسپانیا است؛ بطور کلی حجم صادرات کشورمان حدودا دو صدم درصد از حجم کل واردات این کشور می‌باشد. این در حالی است که چین و کشور‌های آسیایی ۲۱ درصد از سهم واردات کل اسپانیا را تشکیل می‌دهند.
عباسی بیان کرد: ارزش صادرات زعفران اسپانیا حدود ۴۷ میلیون دلار معادل ۲۸۷ تن و ارزش واردات آن حدود ۳۲ میلیون دلار معادل ۵۴ تن بوده که ۴۴ تن آن از سمت ایران بوده است.
او تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوان، تولید کنندگان و تجار زعفران ایرانی می‌توانند فرآیند بسته بندی‌محصول خود را در کشور‌های عمده خریدار همچون امارات و اسپانیا تحت برند ثبت شده بین‌المللی همراه با اجاره انبار برای کاهش‌میزان زمان تحویل صورت دهند که البته با این امکان‌ می توان از میزان ریسک صادرات در شرایط تحریم جهت برگشت پول به میزان زیادی کاست.
منبع:باشگاه خبرنگاران
لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=14574
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما