۱۳۹۹-۱۰-۲۱ - ۱۳:۱۶

کارنامه ایران خودرو، گامی موثر در راه کسب استقلال صنعتی

عملکرد گروه صنعتی ایران خودرو در یک سال گذشته نشان دهنده تعهد و پایبندی این مجموعه به تحقق شعار سالهای گذشته مبنی بر رونق و جهش تولید بوده، متخصصان و کارکنان ایران خودرو با تکیه بر ظرفیت ها و توان داخلی توانستند به رغم وجود تحریم های کمرشکن، کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته و همچنین طرح ها و پروژه های مهم و اثرگذاری را در سال جاری با هدف ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و همچنین کمک به استقلال صنعت داخلی و به تبع آن تامین منافع ملی، تعریف و آغاز به کار کنند.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛فهرست برخی از اقدامات این مجموعه صنعتی در سال گذشته و طرح های کاربردی در سال جاری به قرار زیر است:
افزایش سطح تولید و فروش خودرو، اجرای تعهدات معوق، ساخت داخلی قطعات با هدف کسب استقلال صنعتی و در همین رابطه کاهش ارزبری یورویی، ارتقای موتورهای جاری از حیث استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت و نیز طراحی و توسعه خانواده موتور سه سیلندر جدید ایران خودرو.

همچنین در حوزه گیربکس، طراحی و توسعه گیربکس های شش دنده دستی و AMT و توسعه پروژه گیربکس های اتوماتیک، اجرای پروژه های ارتقای محصولات جاری از جمله رانا پلاس، سورن پلاس و …

در سال جاری توسعه پلتفرم جدید باهدف کاهش قیمت تمام شده محصول، سرمایه گذاری در راستای تولید خودروی کم مصرف در سال جاری با تمرکز بر بهره مندی از سطح تکنولوژی های روز موتورGDI، طراحی و توسعه گیربکس شش سرعته دستی در سال جاری، عرضه محصولات سواری با موتور یورو ۵، ارتقای قوای محرکه جاری شرکت (بهبود مصرف سوخت و آلایندگی) و افزایش ظرفیت تولید موتورملی EF7 به هزار دستگاه در روز، عرضه خودروی ون وانا با موتور EF7 TC گازسوز، تطبیق موتور ۳۵۵ دیزل با استاندارد یورو ۵ برای خودروهای تجاری، تطبیق موتور ۴۵۷ دیزل با استاندارد یورو ۵ برای خودروهای تجاری و نیز طراحی خودروهای نمونه دنای برقی و رانای هیبرید از سایر پروژه های توسعه ای این خودروساز از دیگر پروژه های ایران خودرو در سال ۹۹ است.

انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی با هدف توسعه محصولات و نیز گسترش مرزهای همکاری خود با دانشگاهیان و دانش بنیان ها و سازمان‌ها و نهادهای معتبر و توانمند خاصه در راستای ارتقای تولیدات داخلی، از دیگر اقدامات و اهداف مجموعه ایران خودرو است.

بهینه سازی هزینه ها از دیگر نکات کارنامه عملکرد ایران خودرو است، این مجموعه صنعتی موفق شده در تمامی پروژه های پیشنهادی، پروژه های ارزیابی اولیه شده و پروژه های پذیرش شده، مبلغ ۱۰ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال، خالص صرفه جویی را محقق کند و همچنین، با واگذاری دارایی ها و اموال غیر مولد برای سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای، در سال ۹۸ به رقم ۲۱ هزار و ۴۶ میلیارد ریال و در پنج ماهه امسال به رقم ۳۵ هزار و ۴۳۷ میلیارد ریال دست یابد.

رشد ارزش سهام ایران خودرو در بازار بورس، از دیگر دستاوردهای این مجموعه صنعتی است. شروع رشد ارزش بازار از سال ۹۸ در نتیجه اقدامات انجام پذیرفته نظیر بهبود جریان نقدینگی، روند افزایشی تولید از نیمه دوم سال و بهبود چشم انداز فعالان بازار سرمایه از شرکت بوده است. تمامی این موارد سبب شد تا ارزش سهام این خودروساز به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

اجرای طرح های توسعه محصول گروه با اتکا به داخل، از دیگر گام های موثر ایران خودرو در راه دستیابی به استقلال صنعتی و اقتصادی است. در فاز توسعه محصول، ایران خودرو از پتانسیل بالای شرکت‌های گروه از جمله نیرو محرکه، ایپکو، جتکو و ایران خودرو دیزل، بهره برده که منجر به موفقیت‌هایی نظیر توسعه موتور، گیربکس و… شده است.

شرکت ایران خودرو همچنین توانسته در شرکت های ایدم (تولیدکننده موتور محصولات سنگین)، قطعات خاور(گاردان محصولات) و چرخشگر (گیربکس محصولات) به تحقق خودکفایی و توسعه محصول کمک کند.

در نهایت اینکه، ایران خودرو در راستای تحقق خودکفایی و نهضت داخلی سازی، فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشت تا به جایگاهی که امروز در آن قرار دارد دست یابد. از برگزاری چهار میز خودکفایی و کاهش ارزبری ۳۶ میلیون یورویی محقق شده تا اعتماد مردم و استقبال بی سابقه از طرح های فروش محصولات این خودروساز، خود بیانگر درستی مسیر آغاز شده است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=13656
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما