۱۳۹۹-۰۱-۳۱ - ۱۶:۲۰

رشد ۵ درصدی تولید فولاد خام طی سال ۹۸

طی سال ۹۸ تولید فولاد خام شرکت های بزرگ فولادی کشور با رشد ۵ درصدی نسبت به تولید سال ۹۷ به ۲۰ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۸۸۱ تن رسید. با این وجود، فاصله قابل توجهی بین ظرفیت ایجاد شده برای تولید فولاد خام و میزان تولید فعلی وجود دارد.

به گزارش “ عصر صنعت ” ؛طی سال ۹۸ تولید فولاد خام شرکت های بزرگ فولادی کشور به ۲۰ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۸۸۱ تن رسید که نسبت به تولید فولاد خام در سال ۹۷ معادل ۹۰۷ هزار و ۹۱۹ تن افزایش داشته است. طی سال ۹۷ تولید فولاد خام توسط این شرکتها به ۱۹ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۹۶۲ تن رسیده بود.

شرکت های آهن و فولاد ارفع، ذوب آهن اصفهان، سنگ آهن چادرملو، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت ملی فولاد ایران، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، فولاد بناب​، فولاد خوزستان، فولاد کاوه جنوب و فولاد مبارکه طی سال ۹۸ معادل ۲۰ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۸۸۱ تن فولاد خام تولید کردند.

در این مدت ۵ میلیون و ۶۸ هزار و ۲۱ تن بلوم توسط این واحدهای فولادی به تولید رسید و میزان تولید بیلت و اسلب نیز به ترتیب ۴ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۶۴۷ تن و ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۲۱۳ تن بوده است.

تولید فولاد خام شرکت های بزرگ فولادی کشور طی اسفند ماه نیز به یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۱۳۳ تن رسید که شامل بلوم، بیلت و اسلب بوده است.

تولید فولاد خام شرکت های بزرگ فولادی کشور طی سال گذشته به ۲۰ میلیون و ۲۲۶ هزار تن رسید و البته علاوه بر این شرکتها، مقداری فولاد خام نیز توسط بخش خصوصی تولید می شود.

* مجموع تولید فولاد خام به ۲۷ میلیون تن رسید

در این خصوص سید رضا شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن فولاد  گفت: تولید فولاد خام کشور با احتساب تولید کارخانه های دولتی و خصوصی طی سال ۹۸ به بیش از ۲۷ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد در کشور حدود ۳۵ میلیون تن است، اظهار داشت: برای فعال شدن ظرفیت خالی در صنعت فولاد باید جلوی خام فروشی مواد اولیه به ویژه سنگ آهن گرفته شود تا کارخانه های فولادی کشور بتوانند با تأمین به موقع ماده اولیه نسبت به تولید اقدام کنند.

شهرستانی تصریح کرد: در این جهت کمک کردن به تکمیل ظرفیت های موجود تولید فولاد خام نیز نقش مهمی دارد.

در این مورد جعفر سرقینی، معاون سابق وزیر صنعت در امور معادن سال گذشته گفته بود: طبق برنامه ریزی انجام شده، تولید فولاد کشور طی سال ۹۸ به ۲۸ میلیون تن می رسد.

* پیش بینی ظرفیت ۳۸ میلیونی تولید فولاد خام

همچنین خداداد غریب پور، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی نیز اواخر سال گذشته گفته بود: طی سال جاری تولید فولاد خام به بیش از ۲۸ میلیون تن خواهد رسید.

غریب پور با اشاره به اینکه طی سال ۹۸ ظرفیت فولاد کشور به ۳۸ میلیون تن خواهد رسید، گفته بود: طی این مدت تولید فولاد خام به بیش از ۲۸ میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این آمار حاکی از آن است که ما در بازار دنیا، مسیر درستی را انتخاب کرده ایم، گفته بود: در حوزه فولاد باید به سراغ محصولات با ارزش بالا برویم.

به گفته وی، در صنعت فولاد مدیریت مصرف انرژی و بهره وری قابل کنترل است.

رضا رحمانی، وزیر صمت نیز سال گذشته با بیان اینکه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد زنجیره متوازن فلزات اساسی در سطح کشور برنامه‌ریزی کاملی انجام شده و در حال پیگیری جدی است، گفته بود: توان ما در حوزه فولاد در سطح کشور کامل شده و می توانیم از مرحله مهندسی، اجرا، ساخت و بهره برداری، تمام مراحل مورد نیاز را در داخل کشور تامین کنیم.

وزیر صنعت با یادآوری اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ظرفیت تولید در زنجیره فولاد بوده است، گفته بود: هم اکنون این ظرفیت ۲۳۰ میلیون تن را رد کرده و بیش از ۱۰۰ برابر شده است.

به گفته وی، با این وجود، زنجیره تولید محصولات فولادی در برخی جاها متوازن نبوده است و به همین دلیل دو سال است که بر متوازن کردن این زنجیره تأکید داریم.

به این ترتیب مشاهده می شود که بین ظرفیت ایجاد شده برای تولید فولاد خام و میزان محقق شده تولید، فاصله قابل توجهی وجود دارد که از بین بردن آن نیازمند برنامه ریزی جدی و توجه مدیران مربوطه به اجرای دقیق برنامه ها است.

 

منبع: فارس

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=3218
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما