۱۴۰۱-۰۵-۲۲ - ۹:۵۲

شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی غدیر

با ابتکار انجام شده به واسطه سفر رئیس جمهور به استان خوزستان، طرح غدیر این‌بار به طور کامل و با آبگیری از ۳ روخانه کرخه، کارون و دز به بهره‌برداری رسیده و مقدمات افزایش کمیت و کیفیت آب شرب استان خوزستان مهیا خواهد شد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛روزهای جاری برای مردم خوزستان یک خبر بسیار مهم را در بردارد. بر این اساس یکی از مهم‌ترین طرح‌های آبرسانی کشور که طی چندسال گذشته توسط دولت قبل بارها مورد بهره‌برداری سیاسی قرار گرفت، در سال جاری برای اولین بار به افتتاح کامل خواهد رسید و شیرینی آب شرب گوارا نصیب نیمی از جمعیت استان خوزستان خواهد شد.

طرح غدیر که مراحل ساخت آن از سال ۱۳۸۷ شروع شد، در ابتدا قرار بود با گرفتن منبع از سه رودخانه مهم خوزستان یعنی کارون، دز و کرخه، آب شرب خوزستانی‌ها را بیمه کند. به دنبال همین اتفاق، تحولی در حوضه آبریز این سه رودخانه نیز به وجود آمده و زمینه احیای پارامترهای کیفی مهیا می‌شود، چراکه وقتی یک رودخانه به منبع تامین آب شرب بدل شود، یعنی باید از بسیاری از موارد از جمله ورود زهاب و آلودگی مصون باشد.

با این وجود در طول ۱۴ سال گذشته همواره شاهد افتتاح این طرح بدون منبع‌گیری از رودخانه دز و کارون بودیم و تامین آب این طرح تنها از محل کرخه انجام می‌شد. همین مسئله سبب شد تا با ایجاد خشکسالی فراگیر در حوضه آبریز کرخه کیفیت آب شرب مردم خوزستان تحت تاثیر قرار گرفته و مردم هیچ‌گاه از طرح غدیر استفاده واقعی را انجام ندهند.

*طرح غدیر چگونه در یکسال مهیا افتتاح کامل شد

با توجه به جزئیات یاد شده، یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت دولت‌های گذشته در افتتاح طرح غدیر، طراحی سنگین و غیرمنطقی سازه آبگیر این طرح در محل سد دز به حساب می‌آید. سازه‌ای که توسط یک شرکت مشاور به نام تهران-بوستون طراحی شده بود اما به لحاظ اقتصادی و زمانی قابلیت اجرا نداشت.

با توجه به این عامل، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سفر رئیس‌جمهور به خوزستان در ابتدای شهریورماه سال گذشته، مقرر شد تا یک ابتکار مهندسی محل سازه آبگیر از پشت سد به جلوی سد منتقل شده تا زمینه اجرایی شدن پروژه فراهم شود.

بر این اساس با تلاش بی‌وقفه دولت طی یکسال گذشته، کار اجرایی بیش از سه سال هم اکنون به سرانجام رسیده و شمارش معکوس برای افتتاح بزرگترین پروژه آبرسانی کشور این بار به صورت کامل و آبگیری از ۳ رودخانه یاد شده آغاز شده است.

*جزئیات اَبَرپروژه آبرسانی غدیر

بر اساس جزئیات ارائه شده از طرح آبرسانی غدیر، این پروژه  ابتدا با ۳ فاز فعالیت خود را آغاز کرد که شامل فاز اول، آبرسانی از قیصریه تا آبادان و خرمشهر؛ فاز دوم، تأمین آب شرب شهرهای اهواز، دشت آزادگان، هویزه و شادگان و فاز سوم از ام‌الدبس تا آبگیر سد دز است.

عملیات اجرایی پروژه ۲۶ آذر ۸۷  آغاز شد و قرار بود کل پروژه در پنج سال و تا پایان دولت وقت به بهره‌برداری برسد. بر این مبنا با اتمام این پروژه آب شرب ۴.۷ میلیون نفر تأمین می‌شود. علاوه بر آبرسانی به ۲۶ شهر و بیش از ۱۶۰۰ روستا، هدف دیگر این طرح جلوگیری از ورود پساب‌های شهری و صنعتی ۱۲ شهر و بیش از هزار و ۲۰۰ روستا به آب کرخه و کارون خواهد بود.

به معنای دیگر، تکمیل طرح غدیر سبب می‌شود تا آب مورد استفاده مردم خوزستان با رشد کمی و کیفی قابل توجه مواجه شده به طوریکه این تغییر به طور ملموس حس شود.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=39161
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما