۱۴۰۳-۰۳-۲۶ - ۱۲:۱۷

کاهش تورم تولیدکننده صنعت در اردیبهشت

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴.۳ درصد)، ۱ واحد درصد کاهش داشته است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛طبق اعلام مرکز آمار ایران، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ۱۱۸۶.۶ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)  ۲۲.۹ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۸.۹ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

براساس این گزارش، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴.۳ درصد)، ۱.۰ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۳.۳ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم ماهانه با ۱۲.۶ درصد مربوط به گروه «ساخت انواع آشامیدنی‌ها» و کم­ترین تورم ماهانه با ۰.۵ درصد مربوط به گروه «ساخت کُک و فراورده‌های حاصل از پالایش نفت» است. همچنین در این ماه گروه­‌های «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» و «ساخت فلزات پایه» به ترتیب با تورم ۰.۵- درصد و ۰.۴- درصد مواجه بوده‌­اند.

افزایش تورم نقطه به نقطه 

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۲.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱۹.۰ درصد)، ۳.۹ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۲.۹ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ۳۸.۸ درصد مربوط به گروه «ساخت انواع آشامیدنی‌ها» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ۷.۲ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

کاهش تورم سالانه 

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در دوازده ماهه­ی منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۸.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۹.۲ درصد)، ۰.۳ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۸.۹ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌­ترین تورم سالانه با ۶۰.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر» و کم­ترین تورم سالانه با ۱۵.۴ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=71689
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما