۱۴۰۲-۰۳-۱۰ - ۱۵:۱۹

۳۷۰ نیروگاه در سطح کشور از نعمت گاز بهره‌مند است

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه ۳۷۰ نیروگاه در سطح کشور از نعمت گاز بهره‌مند است، گفت: هزار و ۴۲۴ پروژه فعال در حوزه گازرسانی کشور وجود دارد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مسلم رحمانی امروز در مراسم تودیع و معارفه سرپرست شرکت گاز استان مرکزی با اشاره به وضعیت گازرسانی کشور، اظهار داشت: سال گذشته تعداد یک هزار و ۲۲۸ شهر و بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ روستا گازرسانی شده است که هم اکنون ۷ هزار و ۴۰۰ روستا از نعمت گاز برخوردار است، همچنین گازرسانی به ۴ هزار و ۱۰۰ صنعت انجام شده و هم اکنون ۱۵ هزار صنعت کوچک و بزرگ از گاز برخوردار است که این نشان می‌دهد تمامی مشترکین خانگی، صنایع، بخش تولید از نعمت گاز برخوردار هستند، بنابراین زمانی که گفته می‌شود ۷۰ درصد سبد انرژی کشور حول محور گاز می‌چرخد نشان از جایگاه این موضوع دارد.

وی افزود: در حال حاضر در کشور بالغ بر ۳۷۰ نیروگاه از نعمت گاز بهره‌مند است، با توجه به مشکلاتی که در بحث سوخت مایع برای نیروگاه‌ها وجود دارد تصور کنید که خطوط انتقال گاز به هر دلیلی دچار مشکل شود که در این صورت به طور حتم بحرانی در انرژی کشور به وجود می‌آید.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: بالغ بر ۳۵ مشترک پتروشیمی گاز وجود دارد، ولی اگر کمی به میزان مصرف پتروشیمی‌ها و میزان آورده‌ای که از محل مصرف گاز برای کشور دارند نگاه کنیم زمانی که بالغ بر ۶۰ درصد درآمد ارزی کشور از محل فروش پتروشیمی‌ها است جایگاه گاز در سبد اقتصادی کشور متصور می‌شود.

رحمانی بیان کرد: در بخش فولاد و صنایع فلزی نیز بیش از ۶۰۰ مشترک فولاد و صنایع فلزی بزرگ از گاز استفاده می‌کنند تعدادی از فولادی‌ها از گاز جهت خوراک استفاده می‌کنند و ۲۹ صنعت فولادی در کشور گاز را به عنوان خوراک استفاده می‌کنند و درآمد بسیاری برای کشور به همراه دارند فولاد مبارکه در گزارش سالانه خود در سال گذشته اعلام کرده است که ۱۱۰ میلیارد تومان سودآوری داشته و از محل استفاده گاز طبیعی برای احیا استفاده کرده است و اهمیت گاز را بخش تولید به عینه مشاهده کردند.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۲۵ میلیون مشترک خانگی در سطح کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند، بالغ بر ۴۳۰ هزار کیلومتر شبکه در سطح کشور اجرا شده و بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال در کشور اجرا و در حال بهره‌برداری است، استان مرکزی نیز یکی از استان‌های موفق در این حوزه گازرسانی بوده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به برنامه‌های سال ۱۴۰۲ گفت: در حال حاضر بالغ بر یک هزار و ۴۲۴ پروژه فعال در حوزه گازرسانی کشور وجود دارد و بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شده است، همچنین نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد تومان نیز برای شروع عملیات اجرایی پروژه‌های جدید پیش‌بینی شده است و تمام کشور را همانند سال‌های گذشته را کارگاه گازرسانی کرده‌ایم و و در بخش تولید و اشتغال کشور سهم بسزایی شرکت گاز دارد.

رحمانی عنوان کرد: سال گذشته شرایط بسیار خاصی برای شرکت گاز و وزارت نفت رقم خورد و متوسط دمای کشور ۲ درجه نسبت به سال ما قبل خود کاهش پیدا کرده بود و این میزان یعنی مناطق جنوبی ما که در زمستان دمای ۳۰ درجه را تجربه می‌کردند باید دمای آنها به قدری کاهش پیدا کند که بر دمای شمال تاثیر گذارد و همه شاهد بودند که منفی ۲۸ درجه را هم در غرب و هم در شرق کشور تجربه کردیم و در قسمت جنوبی منفی ۱۲ بود، یعنی یک گستردگی بسیار زیاد در سطح کشور و ماندگاری ایجاد شد و نزدیک به ۱۰۰ روز دمای زیر صفر در کشور وجود داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته از ۳۱ استان کشور ۲۶ استان دمای زیر صفر را تجربه کردند که این امر افزایش مصرف در بخش‌های خانگی و تجاری را به همراه داشت، ما یک تولید ثابت داریم و یکسری مصارف ثابت است و اگر این مصارف نباشد نمی‌توانیم گاز را منتقل کنیم که این مصارف مربوط به صنعت گاز، شرکت ملی نفت، تلمبه خانه‌ها و پالایشگاه است و یکسری از مصارف مربوط به صنایع است و صنایع علی‌رغم اینکه ۸ ماه فصل گرم استفاده از گاز و ۴ ماه فصل سرد استفاده از سوخت جایگزین دوم دارند، اما باز در زمستان به صنایع سوخت‌رسانی شد چرا که هم محدودیت تولید سوخت جایگزین را داشتیم و هم اینکه برخی از صنایع وابستگی ۱۰۰ درصدی به گاز دارند و اگر گاز آنها قطع شود ۱۰۰ درصد از سرویس خارج می‌شوند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: این در حالی است که سال گذشته به یک باره رشد بیش از ۳.۵ برابر در بخش خانگی، تجاری و صنایع کوچک را شاهد بودیم، در مردادماه ۱۸۰ میلیون متر مکعب مصرف وجود داشت، اما در دی‌ماه به این مصرف ۶۷۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده بود.

رحمانی با اشاره به ناترازی بین تولید و مصرف زیاد بیان کرد: میزان مصرف کشور ایران معادل چندین کشور است، مصرف کشور ما در بخش گاز با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست، میزان مصرف گاز در سبد انرژی خانوار بیش از ۸۵ درصد است و این به معنای این است که به محض سردی هوا مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید ناترازی از بخشی جبران شود که قابلیت استفاده از سوخت دوم دارد که این موضوع زمستان سال گذشته اتفاق افتاد، شرکت ملی گاز قصد محدود کردن صنعتی را در مصرف گاز اما خط قرمز ما مصرف مشترکین خانگی و تجاری بود.

وی ادامه داد: اما سال گذشته شاهد بودید که از ۹۳ هزار مشترک شهر تربت جام گاز ۱۷ هزار مشترک به دلیل مشکلات فنی گاز در دو روز قطع شد و شاهد بودید چه اتفاقاتی در کشور ایجاد شد و رسانه‌های خارجی چقدر این مسئله را بزرگ کردند، در همان شهری که گاز یک مجموعه قطع شده بود، منازلی داشتیم که بیش از سه هزار متر مکعب گاز مصرف کرده‌ بودند. اطلاع دارید که اگر در اقلیم سرد که سردترین نقاط کشور است از دو بخاری استفاده شود و ساعات استفاده از پخت و پز و مصرف را لحاظ می‌کردیم بیشترین مصرف در یک منزل باید هزار متر باشد در حالی که سه هزار متر مصرف وجود داشت که این امر سبب می‌شد هم خانوار از نظر اقتصادی دچار چالش شوند و هم قبوضی گرانی برای مشترکین صادر شد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: بنابراین در کشور بررسی شد که چرا قبض گاز سه هزار خانوار بیش از یک میلیون شده است، با بررسی میدانی مشخص شد نزدیک به ۹۰ درصد مشترکین استفاده غیرمجاز از گاز داشتند، همکاران استان در بخش بهره برداری باید در مصرف گاز ورود داشته باشند و مشترکینی که مصرف زیاد دارند و در پلکان ۱۲ قرار داشتند شناسایی و مذاکراتی انجام شود.

رحمانی عنوان کرد: بسیاری از مصرف‌کنندگان اطلاع ندارند که هزینه‌ای که بابت استخراج هر متر مکعب، انتقال، فراورش و توزیع گاز در سطح کشور انجام می‌شود چقدر است و مردم بدانند اگر مصرف من خانوار بیشتر شود صنعت دیگری را از مصرف گاز محدود می‌کنند و عزیزی را از کار بیکار می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت نیروگاه‌های کشور گفت: این وظیفه تنها از سوی شرکت ملی گاز ونفت نیست، ما نهایت کار را برای گازرسانی نیروگاه و صنایع انجام داده‌ایم و ما باید این ناترازی را جهت اینکه از قطعی گاز خانگی جلوگیری شود مدیریت می‌کردیم بنابراین باید از سوخت جایگزین استفاده می‌کردند. نیروگاه نیز باید اقداماتی را در راستای اجرای قانون انجام دهند و حتما باید سیستم فیلتراسیون درست شود و راندمان نیروگاه‌ها اصلاح شود.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: ما این ظرفیت را برای نیروگاه شازند ایجاد کردیم که تا ۷ میلیون و ۲۰۰ لیتر درروز مصرف کنند و مجوز آن سال‌های گذشته صادر شد اما به دلیل بلااستفاده بودن این مجوز باطل شده و صدور مجوز مجدد بسیار مشکل است، اما با توجه به نیاز نیروگاه کشور به گاز بیشتر پیگیری‌هایی انجام شده که گاز بیشتری به این حوزه اختصاص پیدا کند که مجوز ۷ میلیون و ۲۰۰ لیتر در روز دریافت شده است و امیدواریم تیم نیروگاه اقدامات قانونی را انجام دهند.

رحمانی ادامه داد: نیاز است بخش نیروگاهی یک درصد راندمان خود را بالا ببرند به ازای هر نیروگاه که راندمان خود را افزایش دهد ۶ میلیون متر مکعب مصرف گاز و سوخت کاهش پیدا می‌کند. در زمستان گذشته ۴ و نیم میلیون گاز کمبود داشتیم و اتفاقات این چنینی افتاد. بنابراین باید مصارف در همه بخش‌ها کاهش پیدا کند و در بخش تجاری استفاده از گرماتاب‌ها یک اقدام ناشایست است مردم استان باید مدیریت مصرف را در دستور خود قرار دهند و جلسات مدیریت بحران سوخت در تابستان برگزار شود.

وی تصریح کرد: در راستای ذخیره سازی صنایع فکری شود اگر قرار است صنایع ۸ ماه استفاده کنند و ۴ ماه از سوخت دوم استفاده کنند سعی ما براین است که ۴ ماه کمتر شود. چندین پروژه در زمینه بهینه سازی و ذخیره‌سازی سوخت پاک گاز تعریف شده که فراخوان در دو هفته آینده ارائه می‌شود و صنایع استان باید تا پایان سال ۱۴۰۳ آن را اجرایی کنند چون بعد این تاریخ شامل جرائم می‌شوند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: تیم گاز استان نسبت به شناسنامه دار کردن صنایع اقدام کنند و مشخص شود که سوخت دوم آنها و ذخیره سازی آنها چقدر است و هر عقب افتادگی در استان از طریق مقامات عالی استان اقدام شود. بحث نگهداشت در استان بسیار اهمیت دارد در این راستا پروژه‌های مختلفی تعریف شده است.

رحمانی با انتقاد از ساختمان قدیمی شرکت گاز گفت: یکی از دغدغه های من از بدو ورود به استان، ساختمان قدیمی گاز استان مرکزی است که در شان استان نیست چراکه شرکت گاز استان مرکزی یکی از شرکت‌های برتر کشور است پیگیری خواهیم کرد که ساختمان ستاد از وضعیت فعلی خارج شود، همچنین در بحث نیروی انسانی باید اقدامات مناسبی انجام شود حتی در بحث مسکن همکاران و فرزندان همکاران اقداماتی در دست اقدام است و در صورت عملیاتی شدن ارائه می‌شود.

یکی از مطالبات مردم و استان مرکزی موضوع نیروگاه و هوای پاک است

سیدمجتبی آل‌یاسین، معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استاندار مرکزی در این نشست، اظهار داشت: استان مرکزی پر از افتخارات متنوع در حوزه‌های مختلف است همچنین استان امامین انقلاب است و اجداد رهبری در این استان متولد شده‌اند و یک چهارم نخبگان کشور مربوط به استان مرکزی است بنابراین به بزرگانی که زادگان استان و خدمتگذار استان هستند افتخار می‌کنیم.

وی افزود: استان مرکزی مهد فرهنگ و صنعت است و اعتقاد ما این است که فرهنگ استان جلوتر از صنعت استان است، زحمات بسیاری در حوزه صنعت و فرهنگ و شرکت گاز و سوخت پاک کشیده می‌شود که جای تقدیر دارد.

معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استاندارمرکزی عنوان کرد: یکی از مطالبات مردم و استان مرکزی موضوع نیروگاه و هوای پاک است که امید است به نحوی عمل شود که این مهم محقق شود و با توجه به در پیش بودن فصل تابستان امید است با این آلودگی مقابله شود.

شرکت گاز استان در توزیع گازرسانی به ۱۰۰ درصد خانوار شهری گازرسانی داشته است

کمال‌آبادی، سرپرست شرکت گار استان مرکزی در این نشست، اظهار داشت: شرکت گاز استان مرکزی یکی از برترین شرکت‌های گاز کشور است، شاخص‌های شرکت گاز استان در دوره‌های مختلف بسیار خوب بوده است، در همه کمیته‌ها از استان مرکزی نفر شاخص وجود دارد.

وی افزود: شرکت گاز استان در توزیع گازرسانی به ۱۰۰ درصد خانوار شهری گازرسانی داشته و در مجموع خانوار شهری و روستایی ۹۹ درصد خانوار از نعمت گاز برخوردار هستند که این نشان از مدیریت و بهره برداری مناسب از گاز دارد، برای رسیدن به این ۹۹ درصد بالغ بر ۱۱ هزار کیلومتر شبکه اجرا ۶۱۰ هزار مشترک گاز در استان وجود دارد که همه این موارد رسالت گازرسانی استان را می‌رساند.

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=54771
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما