۱۴۰۲-۰۳-۰۹ - ۱۰:۳۳

کاهش ۸۰ تا ۸۵ درصدی صادرات فرش دستباف

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف خاطر نشان کرد: فرش‌ها از کاخ سعدآباد به موزه فرش ایران در چهارراه فاطمی انتقال داده شدند؛ و اظهارنظر وزیر پیشین درباره بی ارزش بودن این فرش‌ها ریشه در ناکاربلدی و بی‌سوادی وی دارد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛مسعود سپهرزاد از کاهش ۸۰ تا ۸۵ درصدی صادرات فرش دستباف در سال گذشته خبر داد و افزود: تقاضا از سوی مشتریان خارجی برای خرید فرش دستباف ایرانی کاهش پیدا کرد است چراکه نوسان‌های نرخ دلار در قیمت نهایی محصول تاثیر و قیمت آن را دو برابر افزایش داده است؛ به عنوان مثال خرید فرشی که سال گذشته برای خریدار خارجی هزار دلار تمام می‌شد امسال باید برای خرید آن حداقل ۲ هزار دلار هزینه کند و این افزایش نرخ برای خریدار خارجی منطق ندارد.

وی با اشاره به نوسان‌های نرخ ارز و تاثیر آن در افزایش دستمزد و مواد اولیه، تصریح کرد: افزایش نرخ ارز متعاقب آن افزایش نرخ فرش دستباف برای خریدار خارجی فرش منطق ندارد و آنها نمی‌دانند چرا باید فرش یک متر و نیم ابریشمی که سال ۱۴۰۰ با ارز حدود ۱۴ هزار تومان، هزار دلار ( ۵۰ میلیون تومان) می‌خریدند باید یک سال بعد همان فرش را ۲ هزار دلار خریداری کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با بیان اینکه روزانه سهم فرش ایران در بازارهای خارجی کاسته می‌شود، افزود: نپال، هند و پاکستان جایگاه ما را در بازارهای خارجی تصاحب کردند. البته رکود محدود به بازارهای خارجی نیست و از آنجایی‌که توان خرید مردم کاهش پیدا کرده است تقاضا برای خرید فرش دستباف در بازار داخلی نیز ریزش کرده است.

سپهرزاد در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط رکود بازار فرش دستباف حمایت‌های از بافنده‌های فرش صورت می‌گیرد؟ گفت: حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون بافنده فرش دستباف در کشور داریم که به دلیل عدم حمایت و بیمه نشدن آنها روزانه از تعدادشان کاسته می‌شود؛ شرایط بافنده‌ها مساعد نیست اما من خبر مهاجرت آنها به ترکیه را تایید نمی‌کنم.

 این فعال اقتصادی ادامه داد: باید برای احیای جایگاه فرش ایرانی در بازارهای جهانی یک اراده قوی در تمام دستگاه‌ها شکل بگیرد و این موضوع نیاز به حکم حکومتی دارد تا دوباره فرش ایرانی سهم خود را در بازارهای جهانی کسب کند. متاسفانه شرایط کاری برای همه اقشار در کشور دشوار شده است و همه در یک کشتی نشسته‌ایم و انگار دست‌های نمی‌خواهد که مشکلات مردم اعم از کارمند و تاجر حل شود.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در شیوه نمایش دادن فرش‌های دستباف، گفت: در موزه فرش‌های دستباف فرش‌های متعلق به ۴۰۰ سال پیش موجود است که می‌توان با نمایش دادن هر کدام از آنها کسب درآمد کرد اما این فرش‌ها روی هم انبار و نگهداری می‌شوند و امیدواریم که در شیوه نگهداری آنها رسیدگی بیشتری انجام شود تا با گذر زمان از بین نروند؛ باید به این فرش‌ها افتخار کرد و درخواست دارم که در حفظ این فرهنگ بیشتر تلاش شود.

سپهرزاد خبر ناپدید شدن فرش‌های موزه سعدآباد را تکذیب کرد و اضافه کرد: فرش‌ها از کاخ سعدآباد به موزه فرش ایران در چهارراه فاطمی انتقال داده شدند؛ و اظهارنظر وزیر پیشین درباره بی‌ارزش بودن این فرش‌ها ریشه در ناکاربلدی و بی‌سوادی وی دارد. من در سفری که به ایتالیا داشتم در یکی موزه‌های آنجا یک خط را نمایش می‌دادند و یک کارشناس ساعت‌ها درباره آن خط که داوینچی آن را کشیده است برای گردشگران سخن می‌گفت و گردشگران برای دیدن آن باید حداقل ۲۵ یورو هزینه می‌کردند.

وی تاکید کرد: دیدن فرش‌های ایرانی ۵ متری که ۵۰۰ سال پیش بافت شده‌اند بدون تردید حس و حال خوب برای گردشگران ایجاد می‌کند اما متاسفانه نمی‌خواهند و تمایل ندارند که بازار فرش دستباف رونق بگیرد.

منبع: ایلنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=54675
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما