۱۴۰۲-۰۳-۰۹ - ۱۴:۵۰

پیش‌بینی تولید ۱۲ میلیون تن گندم در کشور

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بالای ۱۲ میلیون تن تولید گندم داریم و پیش بینی ما این است حداقل ۸ و نیم میلیون تن خرید گندم داشته باشیم.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛ علیرضا مهاجر ظهر امروز در حاشیه مراسم جشن شکرگذاری کشاورزان این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از طرح‌های زیربنایی و مهمی که وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام  در داخل کشور از دو سال پیش آغار کردند، طرح جهش تولید در دیم زارها بود، به‌نحوی که در این طرح با حدود ۶۷۰ هزار هکتار در سال آغاز شده و امروز به حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: بحث ما این است که بتوانیم میزان تولید را در واحد سطح افزایش دهیم و اطلاعات جدیدی که در ایران و دنیا توسط محققین برای کشت در دیم زارها ایجاد شده را دست کشاورزان برسانیم، در نهاده‌ها، ادوات کشاورزی،سم و کود بتوانیم به میزانی که توان ما و نیاز کشاورزان است را به دست آنها برسانیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: امیدواریم در نهایت بتوانیم هم میزان تولید را در واحد سطح و در مجموع افزایش دهیم و هم هزینه‌ها را برای کشاورزان کاهش دهیم.

وی بیان کرد: هدف ما این است بتوانیم دیم زارها را با آخرین دست آوردهای تحقیقاتی دنیا آشنا کنیم و در مزارع پیاده کنیم که خوشبختانه دست آوردها خوب بوده است.

 مهاجر افزود: در استان لرستان  امسال ۳۵۰ هزار هکتار برنامه جهش تولید در دیم زارهای ما شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی است که لرستان جز استان‌های پیشروی ما است که امسال با توجه به عنایت الهی و بارندگی خیلی از دیم زارها ما از سه تن تا ۵ تن محصول می‌دهیم که جا دارد از ستاد اجرایی فرمان امام، همکاران و کشاورزان تشکر کنم.

وی گفت: این طرح بزرگ و به صورت سیال است، امسال بیشتر از هزار کارشناس کشاورزی را از طریق سازمان نظام مهندسی با کمک ستاد اجرایی به کار گرفتیم در کنار آن ما  هزاران ادوات کشاورزی با تسهیلات و بهره ۴ درصد از طریق بانک کشاورزی  در اختیار کشاورزانی که به صورت مستقیم کشت گندم، جو دانه‌های روغنی می‌کنند قرار دادیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان لرستان پیشرو است، بیان کرد: حدود ۴۳ هزار کشاورز در این استان در بحث دیم کارها مشغول هستند و در کل کشور این شرایط فراتر است که انشالله بتوانیم کل کشاورزان دیم کار را تحت پوشش این طرح بیاوریم.

وی افزود: از زمانی که ما در معاونت زراعت جهاد کشاورزی مشغول شدیم در سال ۱۴۰۰  میزان خرید گندم ۴ و نیم میلیون تن بود، سال گذشته علی‌رغم ادامه خشک‌سالی‌ها با همت کشاورزان، لطف الهی و برنامه‌ریزی‌ها ۷ و نیم میلیون تن شد و امسال که ۲۳ استان نسبت به نرمال کمتر بارندگی داشته‌‌اند تا کنون سه میلیون تن خرید گندم داشته‌ایم که از سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بیشتر است و در همین تاریخ نسبت به سال گذشته ۹۰۰ هزار تن بیشتر است‌.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود بالای ۱۲ میلیون تن تولید داریم و پیش بینی ما این است حداقل ۸ و نیم میلیون تن خرید گندم داشته باشیم‌.

 مهاجر گفت: با توجه به اینکه دو استان برخوردار گلستان و اردبیل خشکسالی شدید داشت علی‌رغم این با توجه به توزیع ‌کود مناسب، بذر و سم پاشی‌های کشاورزان از سال گدشته حدود یک تا یک و نیم میلیون تن بیشتر خرید می‌کنیم.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=54703
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما