۱۴۰۱-۱۲-۲۳ - ۱۸:۰۱

بنزین در سال ۱۴۰۲ گران نخواهدشد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره طرح شایعاتی در زمینه افزایش قیمت بنزین در سال آینده و احتمال افزایش یارانه‌ها به موازات آن، اظهار کرد: شایعات را جدی نگیرید.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛  سخنگوی دولت با اشاره به احیای روابط ایران و عربستان خاطرنشان کرد که حل مسائل منطقه‌ای و جهانی صرفاً از مسیر غرب نمی‌گذرد.

علی بهادری جهرمی در آغاز آخرین نشست خبری هفتگی خود در سال ۱۴۰۱ با اشاره به مهمترین دستاوردهای امسال اظهار کرد: در حوزه اقتصادی مطابق آخرین آمار رشد اقتصادی ۵.۳ درصدی در فصل پاییز رقم خورد. آمارهای رشد اقتصادی فصلی حاکی از این است که سطح درآمدهای عمومی در گذر زمان می‌تواند به سمت بالا حرکت کند. ۳۰۰ هزار مجوز کسب و کار برای متقاضیان صادر شده و بعد از ۱۲ سال یارانه مردم افزایش یافت.

فعال شدن بیش از ۲ هزار کارخانه‌ تولیدی راکد و نیمه‌راکد

وی افزود: فروش املاک تملیکی رشد ۵۰۰ درصدی را تجربه کرد. طرح دولت الکترونیک در سال جاری اجرا شد و ۹۵ درصد دستگاه‌ها به پنجره خدمات الکترونیک متصل شدند. بیش از ۲ هزار کارخانه‌ تولیدی راکد و نیمه‌راکد فعال شدند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه خرید تضمینی گندم در سال جاری ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، اظهار کرد: تنش‌های آبی در استان‌های مختلف تا حدود زیادی مهار و کنترل شدند. رفع قطعی مکرر برق‌های خانگی در سال ۱۴۰۱ تجربه شد. افزایش تولید ۶ هزار مگاواتی برق را هم که یک رکورد بود را در همین سال شاهد بودیم.

بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی به مجموعه‌های درمانی افزوده شد

بهادری جهرمی با بیان اینکه در حوزه سلامت اقدامات متعددی انجام شد و بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی به مجموعه‌های درمانی افزوده شد، یادآور شد: نسخه‌نویسی الکترونیکی و اجرای طرح دارویار را در سال ۱۴۰۱ داشتیم و سه دهک پایینتر جامعه هم به طور کامل تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند.

وی افزود: راه‌آهن زاهدان به خاش امسال افتتاح شد و هم در حوزه تولید خودرو به آمار یک میلیون و دویست هزار دستگاه رسیدیم. پرتاب ماهواره خیام را شاهد بودیم و علاوه بر این امر تکمیل ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات را پشت سر گذاشتیم.

خطوط گازرسانی توسعه جدی یافت

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در حوزه نفت و گاز افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی را شاهد بودیم، گفت: خطوط گازرسانی توسعه جدی یافت و در زمینه روابط با همه همسایگان روند، افزایشی شد و شاهد برقراری مجدد ارتباط با عربستان سعودی بودیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: حذف ۱۰۰۰ شرط مبهم از مجوزهای کسب و کار، صدور برخط ۲۷۰ هزار مجوز کسب و کار از ابتدای امسال، انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی برای اولین بار، ساماندهی انبارهای اموال تملیکی و فروش خودروهای رسوبی در بنادر و تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف چندین ساله و تعیین تکلیف ۲۸ هزار میلیارد تومان کالای متروکه‌ دهه ۹۰، گوشه‌های دیگری از اقدامات دولت در سال ۱۴۰۱ در حوزه معیشت بوده است.

وی اضافه کرد: شفاف سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و ۶۰۳ شرکت‌های دولتی برای نخستین بار در کشور، شفاف کردن سامانه توزیع آرد و نان و جلوگیری از قاچاق گسترده آرد، اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال، پرداخت سود سهام عدالت دو برابر سال گذشته و افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم، از مهمترین اقدامات دولت در سال ۱۴۰۱ بوده است.

آسیایی‌ها بیشتر از گذشته اداره آسیا را برعهده می‌گیرند

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز توسعه روابط ایران و عربستان سعودی، اظهار کرد: احیای روابط نشان داد حل مسائل منطقه‌ای و جهانی صرفاً از مسیر غرب نمی‌گذرد. سیاست خارجی دولت از ابتدا توسعه روابط همسایگی و دیپلماسی منطقه‌ای بود. سایر کشورها هم از احیای روابط استقبال کردند تا مدیریت منطقه از سوی کشورهای منطقه صورت گیرد و آسیایی‌ها بیشتر از گذشته اداره آسیا را برعهده می‌گیرند.

کسانی که شعار زن، زندگی و آزادی سر می‌دادند در مدارس تنش آفرینی کردند

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کمیته پیگیری وضعیت مسمومیت دانش‌آموزان تصریح کرد: کسانی که شعار زن، زندگی و آزادی را سر می‌دادند با تنش‌آفرینی در مدارس دخترانه سعی کردند، التهاب‌آفرینی کنند که به نتیجه نرسید و شاهد یک ثبات و آرامش نسبی در مدارس هستیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: این حوادث که سبعانه بود، ماهیت یک عده مدعی حمایت از بانوان و رشد آن‌ها را نشان داد که از تعطیل اجباری مدارس و آموزش دختران سخن می‌گفتند.

شایعات درباره افزایش نرخ بنزین را جدی نگیرید

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره طرح شایعاتی در زمینه افزایش قیمت بنزین در سال آینده و احتمال افزایش یارانه‌ها به موازات آن، اظهار کرد: شایعات را جدی نگیرید. در مورد یارانه‌ها هم هرکس شکایتی دارد سامانه مربوط به آن برای ثبت اعتراض و رسیدگی وجود دارد و به صورت ماهانه مواردی که باید حذف یا اضافه شود انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدام اروپایی‌ها در تعطیلی اینستکس گفت: اینستکس یک شرکت کاغذی و دورهمی و سرگرمی اروپایی بود تا از شرمندگی خروج آمریکا از برجام رها شوند. آنها امروز باید پاسخگوی عملکرد مجموعه‌ای باشند که طراح و مجری آن بودند که روش اجرای آن به دوره ای باز می گشت که هنوز پول اختراع نشده بود و مبادله کالا به کالا صورت می گرفت.

بهادری جهرمی با بیان اینکه باید عملکرد اینستکس را طراحان آن بیان کنند، گفت: از تجارب این اقدامات نه تنها مردم ایران، بلکه جهانیان باید استفاده کنند که نتیجه برخی پیشنهادها و عمل کردن به وعده ها چگونه بوده است.

سخنگوی دولت درباره افزایش حقوق کارمندان نیز گفت: دولت پیشنهاد افزایش پلکانی حقوق به نفع کسانی که حقوق پایین تری می‌گیرند، در بودجه داده بود و همچنان بر این موضوع اصرار دارد؛ زیرا اجرای این افزایش حقوق به عدالت نزدیکتر است.

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز بودجه نهایی نشده و در مرحله اظهار نظر شورای نگهبان است، به نظر می‌رسد هنوز هم بتوان در این شیوه‌ای که به صورت سنتی و سالانه اتفاق می‌افتد و فاصله‌های حداقل و حداکثر را ایجاد کرده، تغییر و تحولی در این رویکردها داشته باشیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: نگاه دولت درخصوص افزایش حقوق روشن است؛ نگاه دولت افزایش بالاتر حقوق برای دهک‌های پایین‌تر است.

تورم به ۴۰ درصد رسیده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تورم گفت: عملکرد دولت در یک سال و نیم گذشته روشن است. تورمی که دولت سال گذشته تحویل گرفت، ۶۰ درصد بود و امسال به ۴۰ درصد رسیده و حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: دولت برای کنترل تورم در سال آتی دارد و در بودجه‌ای که تقدیم مجلس کرده، سعی شده منابع واقعی دیده شود و هزینه‌های اعلام شود. اگر مجلس همراهی بیشتر داشته باشد و از افزایش هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کرده و آن را غیرتورمی ببیند، حتما شاهد کاهش تورم خواهیم بود. البته باید دید مجلس چه تصمیمی درباره بودجه می‌گیرد.

سخنگوی دولت در خصوص حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در پکن برای پیگیری موضوع روابط با عربستان و احتمال اینکه ممکن است مسئولیت پرونده اجرای قرارداد ایران چین به وی واگذار شود، گفت: این دو مقوله دو موضوع متفاوت است. موضوع اخیر یعنی احیای روابط تهران و ریاض، محصول پنج دور مذاکره بود که به دلایل امنیتی آقای شمخانی متولی آن شد و این جلسه برای مرحله نهایی بود، اما قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین موضوع دیگری است.

بودجه دولت ضد تورمی است

بهادری جهرمی درباره ادعای مجلس در زمینه فاصله بودجه پیشنهادی دولت با واقعیت گفت: تدوین و ارائه بودجه سالیانه منطق و کارشناسی خود را دارد. سال گذشته هم همین نگاه متأسفانه وجود داشت و با افزایش منابع روبرو شدیم. بودجه دولت ضد تورمی است و امیدواریم مجلس از هر گونه حکم تورم زا جلوگیری کند.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=51111
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما