۱۴۰۱-۱۱-۱۵ - ۹:۲۰

تولید ۱.۲ میلیون خودرو تا آخر سال

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت ضمن تشریح آخرین وضعیت تولید خودرو و اشاره به رشد ۲۰ درصدی تولید، پیش بینی کرد که تا پایان سال ۱.۲ میلوین دستگاه خودرو در کشور تولید شود.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛عبدالله توکلی لاهیجانی در مورد آخرین وضعیت تولید خودرو در کشور، اظهار کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری ۹۹۴ هزار و ۱۵۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت اضافه کرد: همچنین علاوه بر این تعداد تولید خودرو، تعداد ۱۰۵ هزار و ۷۹۶ دستگاه از خودروهای ناقص تولیدی سال ۱۴۰۰ نیز تکمیل و در مجموع، تحویل خودرو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، به میزان ۳۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد ۱۵ درصدی تولید خودروی سواری

وی افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۷۵۲ هزار دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت ادامه داد: همچنین طی این مدت حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی وانت تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۵۱ درصد رشد برخوردار بوده است.

توکلی لاهیجانی اظهار کرد: در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲۸۰۰ دستگاه خودروی وَن تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۷۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این مدت حدود ۲۰۰ دستگاه مینی بوس و اتوبوس نیز تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیان گر رشد ۴۵ درصدی است.

توکلی لاهیجانی تصریح کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری حدود ۲۶ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: همچنین طی این مدت حدود ۳۷۳ هزار دستگاه انواع موتورسیکلت تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۸۹ درصد رشد برخوردار بوده است.

۹۱۰ هزار خودرو تحویل مردم شد/ تولید ۱.۲ میلیون خودرو تا آخر سال

رشد ۱۱۳ درصدی تولید خودرو در بخش خصوصی

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال همچنین حدود ۱۵۱ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته وی، در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۱۵ درصد بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۸، ۵ درصد بوده که رشد ۳ برابری را شاهد هستیم.

وضعیت تولید خودرو در بخش خصوصی طی سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۱

۹۱۰ هزار خودرو تحویل مردم شد/ تولید ۱.۲ میلیون خودرو تا آخر سال

چند خودروی ناقص در پارکینگ‌ها انباشت شده است؟

توکلی لاهیجانی تصریح کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری به‌طور متوسط ۹۵ درصد خودروهای تولیدی در دو خودروساز بزرگ به‌صورت کامل تولید شده که این میزان در مدت مشابه پارسال، ۲۰ درصد بوده است.

وی افزود: این در حالی است که در پایان دی ۱۴۰۰ بیش از ۱۶۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور موجود بود که این میزان در انتهای دی امسال به کمتر از ۲ هزار دستگاه رسیده است.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت یادآور شد: در ابتدای سال جاری بیش از ۱۰۵ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشته شده بود که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، خودروهای ناقص در نیمه اول امسال تکمیل و در انتهای ماه دی، تعداد خودروی موجود در پارکینگ به کمتر از دو هزار دستگاه رسیده است.

افزایش ۴۴۵ درصدی عبور مستقیم خودرو

توکلی لاهیجانی ادامه داد: همچنین در ۱۰ ماهه سال جاری، ۷۷۰ هزار دستگاه خودرو به‌صورت عبور مستقیم در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شد که شاهد افزایش ۴۴۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ هستیم.

وی افزود: در این مدت ۵۳ هزار دستگاه خودرو نیز به‌صورت ناقص در دو خودروساز بزرگ تولید شده که شاهد کاهش ۹۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ هستیم.

۹۱۰ هزار خودرو تحویل مردم شد

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت اضافه کرد: در انتهای دی ۱۴۰۰ تعداد خودروهای تحویل شده توسط دو خودروساز بزرگ کشور ۷۰۰ هزار دستگاه بوده که این میزان در پایان دی سال جاری به ۹۱۰ هزار دستگاه رسیده و شاهد افزایش ۳۰ درصدی تعداد تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.

آمار تحویل خودرو در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

۹۱۰ هزار خودرو تحویل مردم شد/ تولید ۱.۲ میلیون خودرو تا آخر سال

کاهش ۵۳ درصدی تعهدات معوق

توکلی لاهیجانی اظهار کرد: همچنین در پایان دی ۱۴۰۰ تعهدات کل دو خودروساز بزرگ کشور بیش از ۴۴۰ هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی امسال به ۳۹۰ هزار دستگاه رسیده و شاهد کاهش ۱۱ درصدی تعهدات کل هستیم.

وی افزود: در پایان دی ۱۴۰۰ تعهدات معوق دو خودروساز بزرگ کشور نیز بیش از ۲۱ هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای دی سال جاری به ۱۰ هزار دستگاه رسیده و شاهد کاهش ۵۳ درصد تعهدات معوق هستیم.

پیش بینی تولید ۱.۲ میلیون خودرو تا پایان سال

وی ادامه داد: همچنین پس از چهار سال از آغاز تحریم‌های سال ۱۳۹۷، بیشترین آمار تولید ماهیانه در آذر امسال با بیش از ۱۲۸ هزار دستگاه اتفاق افتاده که با روند فعلی، پیش بینی می‌شود در سال جاری حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود که در مقایسه با تولید سال ۱۴۰۰، از رشد ۳۰ درصدی برخوردار است.

انتشار آمارنامه صنعت خودرو به صورت ماهانه

توکلی لاهیجانی همچنین با اشاره به تهیه آمارنامه خودرو در وزارت صمت، اظهار کرد: دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمارنامه تفصیلی صنعت خودروی کشور ویژه دی ۱۴۰۱ را در ۵۱ صفحه منتشر کرد. با توجه به اهمیت وجود تصویری شفاف در خصوص آمار عملکردی شرکت‌های خودروسازی به منظور تحلیل بازار و همچنین سوق دادن سرمایه گذاری‌های جدید به سمت توسعه حلقه‌های ناقص در صنعت خودرو، آمارنامه صنعت خودرو که بیانگر روند تحول در این بخش بر پایه تغییر بینش صورت گرفته در وزارت صنعت، معدن و تجارت است، از این پس به‌صورت ماهیانه در دسترس مخاطبان خواهد بود.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: در این آمارنامه، آمار مقایسه‌ای ماهیانه تولید انواع خودرو در کشور به تفکیک شرکت، نوع خودرو (سواری، وانت، ون، مینی بوس و میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده)، وضعیت تحقق برنامه‌های دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا، مقایسه تولید شرکت‌های بخش خصوصی، روند تولید خودرو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، خلاصه وضعیت تولید ۵ خودروساز بزرگ، برنامه تولید هفتگی دو خودروساز بزرگ، میزان رشد تولید انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سنوات قبل (۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰)، روند تجمعی تولید خودروی کامل و ناقص، روند تعهدات کل و معوق، روند خروج خودروهای کف پارکینگ، روند تجمعی تحویل در دو خودروساز بزرگ، و همچنین تولید انواع موتورسیکلت و رشد تولید آن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سنوات قبل در قالب جداول، نمودارها و تحلیل‌های آماری ارائه شده است.

برای مشاهده آمارنامه تفصیلی صنعت خودروی کشور اینجا را کلیک کنید.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=49277
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما