۱۴۰۱-۰۷-۱۲ - ۱۶:۰۱

تمدید ترانزیت گازوییل به افغانستان

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ضمن تشریح وضعیت صادرات و سوخت به کشور افغانستان از تمدید ۴ ماهه ترانزیت گازوئیل به این کشور خبر داد.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛محمد مهدی جوانمرد قصاب درباره وضعیت ترانزیت گازوییل از ایران به افغانستان گفت : صادرات ترانزیت گازوئیل از ایران به مقصد افغانستان از تاریخ ۸ آبان ماه جاری به مدت ۴ ماه دیگر تمدید شد، این ترانزیت باید با رعایت شرایط اعلام شده قبلی از جمله عدم ترانشیب در ایران انجام شود.

وی تصریح کرد: با توجه به در خواست هایی که مقامات طالبان از جمهوری اسلامی  ایران داشتند نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با بررسی های انجام شده با این موضوع موافقت کردند.
مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان همچنین بیان کرد : باید در نظر بگیریم این تمدیدها در راستای حمایت از صنایع داخلی جهت تولید محصولات و صادرات به کشور افغانستان انجام شده است و هدف حمایت از تولید محصولات استاندارد در داخل کشور و صادرات به افغانستان می باشد، در این راستا جلسات مستمری با وزارت خانه های نفت، صنعت و معدن، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرکات کشور، تولید کنندگان، سازمان استاندارد و…. انجام شده است.
جوانمرد قصاب ادامه داد: در واقع این جلسات منجر به این شده تا شرکت هایی که توانمندی تولید محصول با کیفیت را دارند از وزارت‌ صنعت و سازمان استاندارد  مجوز لازم را اخذ کنند و با معرفی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان نسبت به تولید و صادرات در کشور افغانستان اقدام کنند.
مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان افزود : باید در نظر داشت ایران درخصوص تامین سوخت هواپیما و LPG برای مردم افغانستان مساعدت لازم را انجام داده و این محصولات تا پایان سال به افغانستان صادر می شوند.
وی تصریح کرد : همچنین دستورات لازم درخصوص ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز در مرزهای کشور جهت تامین سوخت کشور افغانستان صادر شده و اعلام آمادگی کردیم که زمینه مساعد برای سرمایه گذاران افغان در جهت سرمایه گذاری در این مناطق جهت ایجاد ذخایر مورد نیاز فراهم شود. البته این موضوعات مورد تایید مقامات ایران و افغانستان است.
جوانمرد قصاب همچنین اظهار کرد: برای این که روند ثابتی از تامین سوخت به کشور افغانستان اتفاق افتد بحث های جدی در حال شکل گیری است و در زمینه تامین سوخت گاز مناطق مرزی مشترک از جمله شهر هرات از طریق لوله گذاری اقدامات لازم انجام شود. این مساله تاثیر بسزایی در رفاه مردم دارد و هفته اتی با موافقت طرف افغانستانی جلسات مرتبط با حضور کارشناسان تخصصی بحث از دو طرف به صورت انلاین انجام می شود و در صورت برخورداری از توجیه اقتصادی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به فوریت انجام خواهد شد.
مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ادامه داد: در آینده نزدیک جلسات مستمری در خصوص رفع موانع قرنطینه ای ورود محصولات کشاورزی افغانستان به ایران بین مسولین دو کشور با نظارت دفتر نمایندگی رئیس جمهور در امور افغانستان و وزارت صنعت و تجارت افغانستان با هدف بهبود تراز تجاری برگزار می شود.
وی اظهار داشت : همچنین چندین اقدامات لازم  درخصوص توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور در حال شکل گیری است از جمله افزایش روابط بخش معادن، ریلی و حمل و نقل و ترانزیت و نیز افزایش روابط در زمینه تامین سوخت و فرآورده های نفتی و.. که در اولویت کاری قرار دارد و تاکید می کنیم در راستای توسعه روابط اقتصادی و دستیابی به ارقام بالاتر نیاز است که طرف افغانستانی و ایرانی نسبت به ساماندهی مرزها در زمینه حمل و نقل و رفع مشکلات موجود اقدامات لازم را انجام دهند.
وی در پایان گفت: ایران اعلام آمادگی کرده تا در این خصوص هر نوع همکاری را انجام دهد و در آینده نزدیک با تعامل دفتر نمایندگی ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و مقامات افغانستانی گسترش روابط تجاری بین دو کشور که منافعش برای مردم خواهد بود، اتفاق افتد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=42132
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما