۱۴۰۱-۰۷-۱۱ - ۱۵:۱۵
وزیر نیرو مطرح کرد:

هوشمندسازی برق از مرحله تولید تا توزیع

علی اکبر محرابیان گفت: مدیریت مصرف برق و هوشمندسازی از موضوع مورد تاکید وزارت نیرو است.

 به گزارش “ عصر صنعت ” ؛علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در افتتاحیه نمایشگاه محصولات نوآورانه و فناورانه با هدف هوشمندسازی صنعت برق در جمع خبرنگاران گفت: امیدواریم این نمایشگاه مقدمه‌ای برای معرفی آخرین فناوری‌های صنعت برق به ویژه در حوزه هوشمندسازی برق باشد. سیاست حاکم بر برق کشور برای رفع ناترازی‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود.

محرابیان در تشریح این دو بخش گفت: بخش اول اجرای طرحح‌های توسعه صنعت برق و ارتقا نیروگاه‌های موجود برای استفاده از حداکثر ظرفیت تولید و همچنین طرح‌های توسعه در نیروگاه‌های حرارتی، برق آبی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر که از سیاست‌های مهم مهم و وراهبردی وزارت نیرو محسوب می‌شود. سیاستی که در کنار این دو اعمال می‌شود، مدیریت مصرفت برای افزایش راندمان و افزایش بهره وری صنعت برق است که در این رابطه باید از ابزار‌های روزآمد و آخرین فناوری‌های موجود در دنیا و کشور استفاده کنیم؛ هوشمندسازی برق ابزار مهم مدیریت مصرف برق برق محسوب می‌شود.

وزیر نیرو در رابطه با اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: با توجه به تجربه‌ای که در سال گذشته داشتیم و توانستیم از ظرفیت‌های مدیریت مصرف استفاده کنیم، تصمیم گرفتیم آخرین فناوری‌های موجود را در یک نمایشگاه گرد هم آوریم و این فناوری‌ها را به مدیران و کارشناسان صنعت برق کشور معرفی کنیم و همینطور سیاست‌های وزارت نیرو را به فناوران و کارشناسان که در این حوزه فعال هستند را معرفی کنیم. نمایشگاه فعلی کوچک است، اما بسیار پرمحتواست.

به گفته محرابیان نزدیک به ۶۵ فناوری روز جهان و کشور در این نمایشگاه جمع شده اند و تمامی مدیران، فعالان و کارشناسان صنعت برق را به این نمایشگاه دعوت کردیم. البته محرابیان متذکر شد که نمایشگاه عمومی نبوده و اختصاصی است، اما با استفاده از فناوری‌های این نمایشگاه‌ها هدف مدیریت مصرف هوشمند را دنبال می‌شود.

محرابیان می‌گوید: هوشمندسازی هم در بخش تولید، هم در بخش توزیع و هم در بخش انتقال و به خصوص در حوزه مشترکان و مصرف کنندگان اعمال می‌شود. محصولات معرفی شده در نمایشگاه هرکدام کارکردی دارد که در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. برای سال ۱۴۰۲ همکاران ما برنامه‌ای تدوین کردند در چهارچوب ۱۴۰ برنامه سیاست گذاری و اقدامی که بخشی از این اقدامات در مدیریت مصرف پروژه‌هایی را تعریف کرده که بخش قابل توجهی از این پروژ‌ها باید در روز‌ها و ماه‌های آتی آغاز شود که به دوران اوج مصرف سال آینده برسیم.

وزیر نیرو ادامه داد: سیاست گذاری کردیم در سال آینده ۱۰ هزار مگاوات مدیریت مصرف در صنعت برق کشور حاکم شود. امسال در اوج مصرف حدود ۷۰ هزار مگاوات مصرف داشتیم طبیعتا در سال ۱۴۰۲ باید بپیشبینی رشد را داشته باشیم، اما ۱۰ هزارمگاوات در چهارچوب مدیریت مصرف و به بخشی هم باید در زمینه مدیریت مصرف برسیم.

محرابیان ضمن اشاره به فاز اول هوشمندسازی در مورد افق پروژه هوشمندسازی برق تا پایان دولت گفت: هم در رویت پذیری و هم در کنترل پذیری در مشترکین صنعتی تقریبا به طول کامل این کار انجام شده است. در بخش چاه‌های کشاورزی و مصارف عمومی مثل تجاری و اداری این سیاست را ادامه می‌دهیم و در کنار این بخش‌ها امسال عملیات نصب کنتور‌های هوشمند مشترکین پرمصرف خانگی هم آغاز می‌شود. با مصوبه مجلس که در روز‌های آتی وضعیت آن مشخص می‌شود، نصب کنتور‌های هوشمند برای بخش خانگی هم در تکلیف‌های ما خواهد بود و با نصب کنتور‌ها ظرفیت خوبی برای مدیریت مصرف فراهم می‌شود.

لینک کوتاه : http://asrsanat.com/?p=42055
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما